Sygn. akt I UK 442/13
WYROK
W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Dnia 5 sierpnia 2014 r.
Sąd Najwyższy w składzie:
SSN Bogusław Cudowski (przewodniczący)
SSN Halina Kiryło
SSN Zbigniew Korzeniowski (sprawozdawca)
Protokolant Grażyna Niedziałkowska
w sprawie z odwołania Z. I.
przeciwko Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych
o wcześniejszą emeryturę,
po rozpoznaniu na rozprawie w Izbie Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw
Publicznych w dniu 5 sierpnia 2014 r.,
skargi kasacyjnej ubezpieczonego od wyroku Sądu Apelacyjnego w […]
z dnia 3 września 2013 r.,
uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę Sądowi
Apelacyjnemu do ponownego rozpoznania oraz orzeczenia o
kosztach postępowania kasacyjnego.
UZASADNIENIE
Sąd Apelacyjny wyrokiem z 3 września 2013 r. oddalił apelację skarżącego
wnioskodawcy Z. I. od wyroku Sądu Okręgowego w S. z 9 stycznia 2013 r., którym
oddalono jego odwołanie od decyzji pozwanego z 26 października 2012 r.,
2
odmawiającej mu prawa do wcześniejszej emerytury na podstawie art. 184 i 32
ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach (jednolity tekst: Dz.U. z 2013
r., poz. 1440 ze zm.; dalej jako „ustawa emerytalna”), wobec niewykazania 15 lat
pracy w szczególnych warunkach. Spór koncentrował się na kwestii czy do okresu
pracy w szczególnych warunkach można zaliczyć okres zasadniczej służby
wojskowej wnioskodawcy od 25 kwietnia 1972 r. do 9 kwietnia 1974 r., po której –
25 kwietnia 1974 r. – wnioskodawca rozpoczął pracę jako kierowca samochodu
ciężarowego. Wnioskodawca przed rozpoczęciem służby wojskowej nie był
zatrudniony jako pracownik i pracował w gospodarstwie rolnym. Sądy pierwszej i
drugiej instancji decyzję pozwanego uznały za prawidłową. W szczególności
wskazano, że nie został spełniony warunek odbycia zasadniczej służby wojskowej
w czasie pracowniczego zatrudnienia w szczególnych warunkach (wyrok Sądu
Najwyższego z 6 kwietnia 2006 r., III UK 5/06). Warunek taki wynikał z art. 108 ust.
1 ustawy z 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony
Rzeczypospolitej Polskiej (jednolity tekst: Dz.U. z 2012 r., poz. 461 ze zm.; dalej
jako „ustawa z 1967 r.”). Sporne uprawnienie nie przysługuje osobie, która nie była
zatrudniona przed służbową wojskową. Zróżnicowanie uprawnień potwierdzały
przepisy rozporządzenia wykonawczego z 22 listopada 1968 r. w sprawie
uprawnień żołnierzy zawodowych i ich rodzin (Dz.U. Nr 44, poz. 318 ze zm.; dalej
jako „rozporządzenie z 1968 r.”) - § 3 i § 6. Nie narusza to zasady równości wobec
prawa. Podmioty różniące się mogą być traktowane odmiennie.
Wnioskodawca w skardze kasacyjnej zarzucił naruszenie: 1) art. 108 ust. 2 w
związku z art. 107 ust. 1 i 2 ustawy z 1967 r. w brzmieniu obowiązującym od 25
kwietnia 1972 r. do 9 kwietnia 1974 r. i § 6 rozporządzenia z 1968 r. w związku z
art. 184 ust. 1 w związku z art. 32 ust. 1 ustawy emerytalnej przez ich
niezastosowanie w sprawie, powodujące niezaliczenie wnioskodawcy do okresu
pracy w szczególnych warunkach lub szczególnym charakterze okresu służby
wojskowej, w którym wykonywał pracę kierowcy samochodu ciężarowego z
przyczepami o masie powyżej 3,5 tony; 2) art. 108 ust. 1 w związku z art. 106 ust. 1
ustawy z 1967 r. w brzmieniu obowiązującym w okresie od 25 kwietnia 1972 r. do 9
kwietnia 1974 r. w związku z art. 184 ust. 1 w związku z art. 32 ustawy emerytalnej
przez niewłaściwą wykładnię i zastosowanie tych przepisów w sprawie przy ocenie
3
stanu faktycznego, który nie odpowiadał ich dyspozycji, co skutkowało
niezaliczeniem wnioskodawcy do okresu pracy w szczególnych warunkach okresu
służby wojskowej; 3) art. 233 § 1 k.p.c. w związku z § 2 ust. 1 rozporządzenia z
1968 r. przez Sąd Okręgowy, a przez Sąd Apelacyjny art. 391 § 1 k.p.c. w związku
z art. 233 § 1 k.p.c. w związku z § 2 ust. 1 rozporządzenia z 1968 r. przez
przekroczenie granic swobodnej oceny dowodów, polegające na tym, że Sądy
dokonując oceny zgromadzonych dowodów nie rozważyły wszechstronnie całego
materiału dowodowego. Sąd Okręgowy nie ustosunkował się do tego dowodu,
potwierdzającego rodzaj wykonywanej przez odwołującego się pracy w okresie
odbywania zasadniczej służby wojskowej, to jest zaświadczenia z 10 kwietnia
1974 r. wystawionego przez Szefa Służb Technicznych Zastępcy Dowódcy
Jednostki Wojskowej […], Sąd Apelacyjny także nie odniósł się do tego dowodu,
ograniczając się do zaakceptowania w pełni oceny dowodów dokonanej przez Sąd I
instancji, a w konsekwencji także ustalonego w wyniku tej oceny stanu faktycznego;
4) art. 378 § 1 k.p.c. w związku z art. 108 ust. 2 w związku z art. 107 ust. 1 i 2
ustawy z 1967 r. w brzmieniu obowiązującym od 25 kwietnia 1972 r. do 9 kwietnia
1974 r. i § 6 ust. 1 rozporządzenia z 1968 r. poprzez nieuwzględnienie w granicach
zaskarżenia naruszenia tych przepisów, mimo że sąd apelacyjny powinien usunąć
wszelkie dostrzeżone naruszenia prawa materialnego; 5) art. 193 w związku z
art. 2, art. 32 ust. 1 i art. 67 ust. 1 Konstytucji RP w związku z art. 108 ust. 2 ustawy
z 1967 r. w związku z art. 184 ust. 1 w związku z art. 32 ustawy emerytalnej przez
zaniechanie zwrócenia się do Trybunału Konstytucyjnego z pytaniem prawnym co
do zgodności art. 108 ust. 2 ustawy z 1967 r. z art. 2, 32 ust. 1 i art. 67 ust. 1
Konstytucji RP, mimo że od odpowiedzi na to pytanie zależało rozstrzygnięcie w tej
sprawie, a zachodzą uzasadnione wątpliwości czy takie brzmienie przepisu i
stosowana w oparciu o nie wykładnia nie są niezgodne z zasadą demokratycznego
państwa prawnego i równości wszystkich wobec prawa w zakresie zróżnicowania
warunków do nabycia prawa do zabezpieczenia społecznego przez podmioty
wykonujące pracę uznawaną za pracę w szczególnych warunkach lub szczególnym
charakterze w okresie odbywania zasadniczej służby wojskowej od tego czy były
zatrudnione w takim charakterze przed i po powołaniu do wojska, czy też dopiero
po powołaniu do wojska. We wniosku o przyjęcie skargi kasacyjnej do rozpoznania
4
wskazano na zagadnienie prawne – Czy okres zasadniczej służby wojskowej, w
czasie której żołnierz wykonywał czynności, które odpowiadały rodzajowo
czynnościom zaliczanym do pracy w szczególnych warunkach lub szczególnym
charakterze, przypadający od 25 kwietnia 1972 r. do 10 kwietnia 1974 r., może
zostać zaliczony na podstawie art. 108 ust. 2 związku z art. 107 ust. 1 i 2 ustawy z
1967 r. do okresu pracy w szczególnych warunkach lub szczególnym charakterze
przy ustalaniu prawa do wcześniejszej emerytury na warunkach określonych w art.
184 ustawy emerytalnej, w sytuacji, gdy bezpośrednio po zakończeniu odbywania
służby wojskowej, osoba uprawniona w terminie 30 dni zgłosiła się do właściwego
organu zatrudnienia, uzyskała skierowanie do pracy i podjęła zatrudnienie
wykonując pracę w szczególnych warunkach lub szczególnym charakterze
odpowiadającą rodzajowo pracy wykonywanej w czasie odbywania zasadniczej
służby wojskowej?
Sąd Najwyższy zważył, co następuje:
Zarzuty skargi kasacyjnej uzasadniają uchylenie zaskarżonego wyroku i
przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania.
1. W sprawie ujawniły się kolejne wątpliwości dotyczące zaliczenia
zasadniczej służby wojskowej do okresu zatrudnienia w szczególnych warunkach
wymaganego do uzyskania wcześniejszej emerytury na podstawie art. 184 w
związku z art. 32 ust. 1 ustawy emerytalnej. Nie idą tak daleko jak w zagadnieniu
prawnym, po którym Sąd Najwyższy w składzie powiększonym podjął uchwałę 16
października 2013 r. (II UZP 6/13). Na tle rozbieżnego orzecznictwa chodziło
między innymi o podstawową kwestię, czy co do samej zasady okres zasadniczej
służby wojskowej może być kwalifikowany jako okres zatrudnienia w szczególnych
warunkach. Odpowiedź udzielona w uchwale w tym zakresie pod pewnymi
warunkami jest pozytywna i wynika z niej, że podstawę takiego kwalifikowania
stanowią przepisy o służbie wojskowej, a ściślej ustawy z 1967 r., a więc nie
przepisy ustaw emerytalnych. Wprawdzie w uchwale stwierdzono, że czas
zasadniczej służby wojskowej odbytej w okresie obowiązywania art. 108 ust. 1
ustawy z 1967 r. zalicza się – na warunkach wynikających z tego przepisu – do
5
okresu wymaganego do nabycia prawa w niższym wieku emerytalnym, to jednak
nie zamyka to problemu, gdyż sprawa objęta obecną skargą wymaga dalszej
odpowiedzi czy w gorszej sytuacji mogą być ci, którzy przed służbą nie podjęli, lub
nawet nie zdążyli podjąć zatrudnienia, choć w krótkim czasie (w ciągu 30 dni) po
obyciu służby zatrudnili się i pracowali w szczególnych warunkach. Innymi słowy
czy dobrodziejstwo zaliczenia zasadniczej służby wojskowej do pracy w
szczególnych warunkach nie przysługuje już w sytuacji z art. 108 ust. 2 tej ustawy.
W ocenie składu odpowiedź dla ubezpieczonych powinna być pozytywna.
2. Uzasadnienie takiego stanowiska poprzedza ocena zarzutów
procesowych skargi, które mają znaczenie tylko wtedy, gdy uchybienie przepisom
postępowania mogło mieć istotny wpływ na wynik sprawy (art. 3983
§ 1 pkt 2
k.p.c.). O wyniku sprawy decyduje prawo materialne, gdyż to ono wyznacza jakie
ustalenia są konieczne w sprawie i jakie dowody mają znaczenie. W złożonym
zaświadczeniu z jednostki wojskowej z 10 kwietnia 1974 r. napisano, iż skarżący
pełniąc służbę „był zatrudniony na stanowisku kierowcy Star – 29” i jeździł
pojazdem z przyczepami przez okres 1 roku i 6 miesięcy. Sąd nie rozważał ściśle
znaczenia tego zaświadczenia (nie wynika to z uzasadnienia wyroku), jednak
oceniany w tym aspekcie zarzut naruszenia art. 233 § 1 k.p.c. wymaga
stwierdzenia, że według wskazanej wyżej uchwały, a przede wszystkim samej
ustawy z 1967 r., warunkiem zaliczenia zasadniczej służby wojskowej do
zatrudnienia a także kwalifikowania jej do okresu pracy w szczególnych warunkach
(w istocie na zasadzie fikcji prawnej) nie jest to, czy żołnierz w okresie zasadniczej
służby wojskowej pracował w szczególnych warunkach. Zaliczeniu podlega służba
wojskowa, nawet gdy taka praca nie była wykonywana przez żołnierza w
zasadniczej służbie wojskowej. Oczywiście skarżący nie twierdzi, że w okresie
służby pozostawał jednocześnie w pracowniczym zatrudnieniu, lecz fakt
wykonywania czynności kierowcy samochodu ciężarowego stawia jako argument
na rzecz określonej wykładni przepisu art. 108 ust. 2 ustawy z 1967 r. Taki kierunek
argumentacji nie musi być bez znaczenia, gdyż w rozporządzeniu wykonawczym
wydanym na podstawie art. 108 ust. 4 ustawy, odnoszącym się do żołnierzy z art.
108 ust. 1 i ust. 2 ustawy, określone zostały szczegółowe zasady zaliczania
zasadniczej służby wojskowej do okresu zatrudnienia oraz warunki zaliczania tej
6
służby żołnierzom, o których mowa w art. 108 ust. 2. Jeżeli uwzględni się
kwalifikacje nabyte w wojsku i zważy na szczególne regulacje eksponowane w
skardze (art. 107 ustawy z 1967 r. i § 2, § 6 i § 10 rozporządzenia wykonawczego),
to nie uzasadniają one tezy o gorszej sytuacji tych żołnierzy, którzy dopiero po
służbie wojskowej (w określonym terminie 30 dni) podjęli pracę w szczególnych
warunkach.
3. Zarzut naruszenia art. 378 § 1 k.p.c. ma znaczenie, gdy sąd drugiej
instancji nie rozpoznaje zarzutu apelacji mającego istotny wpływ na wynik sprawy.
W skardze zarzut ten odnoszony jest do prawa materialnego, jednak to czy Sąd
zastosował właściwe prawo materialne stanowi domenę podstawy kasacyjnej
(art. 3983
§ 1 pkt 1 k.p.c.). Sąd stwierdził, że pozytywne rozstrzygnięcie może
kotwiczyć się tylko w przepisie art. 108 ust. 1. Wykluczył więc zastosowanie
art. 108 ust. 2. Natomiast zarzucane nieuwzględnienie przepisu art. 107 ust. 1 i 2
na rzecz stosowania przepisu art. 108 ust. 2 byłoby tylko pochodną zajętego przez
Sąd stanowiska. Zarzut procesowy naruszenia art. 378 § 1 k.p.c. nie jest zatem
zasadny.
4. Powyższa ocena odnosi się do również do zarzutu naruszenia art. 193
w związku z art. 2, art. 32 ust. 1 i art. 67 ust. 1 Konstytucji RP. Przepis art. 193 nie
może być uznany za naruszony, gdyż zgodnie z nim sąd może przedstawić
Trybunałowi Konstytucyjnemu pytanie prawne. Ważniejsze jest stwierdzenie, że
Sąd wcale nie stwierdził, że art. 108 ust. 2 ustawy z 1967 r. jest niezgodny z
Konstytucją, tyle tylko, że nie daje podstawy do uwzględnienia żądania, gdyż
zaliczenie zasadniczej służby wojskowej do pracy w szczególnych warunkach jest
możliwe tylko w sytuacji i na warunkach z art. 108 ust. 1 tej ustawy. Skarżący
również nie zarzuca, że art. 108 ust. 2 ustawy z 1967 r. jest niezgodny z
Konstytucją. Przeciwnie właśnie z tego przepisu wywodzi swoje uprawnienie.
5. Inną rzeczą jest zastosowanie prawa materialnego i tu zarzuty skargi
są zasadne. Przede wszystkim skoro przepisy art. 108 ust. 1 i 2 dzielą żołnierzy na
tych, którzy przed służbą byli i nie byli zatrudnieni, to ma rację skarżący, że Sąd
powinien rozważyć jego żądanie na podstawie art. 108 ust. 2, gdyż skarżący przed
służbą wojskową nie był zatrudniony. Otwiera się tu istota sprawy i pytanie, czy w
takiej sytuacji skarżący nie ma prawa do zakwalifikowania odbytej służby do okresu
7
pracy w szczególnych warunkach wymaganego do wcześniejszej emerytury
(art. 184 w związku z art. 32 ust. 1 ustawy emerytalnej), czyli do rozstrzygnięcia
takiego jak w przypadku określonym w art. 108 ust. 1. Łącznikiem obu tych sytuacji
jest to, że po służbie wojskowej żołnierze podejmują pracę w szczególnych
warunkach w krótkim czasie (według regulacji wykonawczych w ciągu 30 dni). Po
wtóre, służba wojskowa jest tak samo obciążająca dla tego, który przed służbą był
zatrudniony nawet w szczególnych warunkach, jaki i dla tego, który nie był
zatrudniony przed służbą wojskową. Ważenie znaczenia tej różnicy traci na
znaczeniu wobec szczególnych regulacji, na które zwraca się uwagę w skardze.
Podstawowa wynika z pytania, czy ustawodawca pominął w art. 108 ust. 2 frazę z
art. 108 ust. 1 o treści - „w zakresie wszelkich uprawnień związanych z
zatrudnieniem”, jako wyraz woli, że żołnierzom, którzy przed powołaniem do służby
nie byli zatrudnieni nie zalicza się służby wojskowej do okresu zatrudnienia, w
zakresie wszelkich uprawnień związanych z zatrudnieniem. Wydaje się, że nie taka
była wola ustawodawcy a pominięcie tej frazy w art. 108 ust. 2 wynika tylko z
określonej techniki redakcji przepisów. Przemawia za tym rozporządzenie
wykonawcze wydane na podstawie art. 108 ust. 4, który w zawartej w nim delegacji
ustawowej stanowi, że rozporządzenie szczegółowo określa zasady zaliczania
zasadniczej lub okresowej służby wojskowej do okresu zatrudnienia oraz zakres i
warunki zaliczania tej służby żołnierzom, o których mowa w ust. 2. Chodzi więc o
rozporządzenie z 1968 r. w wersji pierwotnej i późniejszej, uwzględniającej kolejne
jego zmiany. Punkt ciężkości tych regulacji dotyczy uprawnień związanych z
zatrudnieniem pracowniczym jako takim. Jednak po uchwale składu
powiększonego Sądu Najwyższego z 16 października 2013 r., aktualne jest dalsze
pytanie czy uprawniona jest określona gradacja uprawnienia, gdyż samo
rozporządzenie stanowi, iż żołnierzowi, który przed służbą nie był zatrudniony, a po
zwolnieniu w ciągu 30 dni przystąpił do wykonywania zatrudnienia zalicza się
służbę również do świadczeń z ubezpieczenia społecznego (§ 6 ust. 1 w pierwotnej
wersji). Ponadto rozporządzenie to uległo zmianie, po której w § 7 ust. 1 już
bezpośrednio stanowiło, że żołnierzowi, który przed powołaniem do służby nie był
zatrudniony, wlicza się czas odbywania służby wojskowej do okresu zatrudnienia w
zakresie uprawnień określonych w § 5 ust. 1 , czyli „wlicza się czas odbywania
8
służby wojskowej do okresu zatrudnienia w zakładzie pracy, w którym podjął
zatrudnienie, w zakresie wszelkich uprawnień związanych z zatrudnieniem w tym
zakładzie oraz w zakresie szczególnych uprawnień uzależnionych od wykonywania
pracy na określonym stanowisku lub w określonym zawodzie”.
6. Odwołanie się przez skarżącego do przepisów ustawy zasadniczej nie
jest bez racji, gdyż wykładnia przepisów powinna uwzględniać ich aktualne
znaczenie. Chodzi o to, że poprzednie regulacje dotyczące służby wojskowej nie
mogą być bezpośrednio odnoszone do uprawnień do przechodzenia na
wcześniejszą emeryturę, czyli takich jak obecnie, gdyż wówczas nie było jeszcze
ich w takim kształcie jak przyjęte później w rozporządzeniu z dnia 7 lutego 1983 r.
w sprawie wieku emerytalnego pracowników zatrudnionych w szczególnych
warunkach lub szczególnym charakterze (Dz.U. Nr 8, poz. 43 ze zm.). Wprawdzie
systemowo wprowadza się ograniczanie uprawnień do wcześniejszej emerytury,
jednak nie może to być argument (negatywny) stawiany przeciw żądaniu
skarżącego. Wskazuje on na przepisy ustawy zasadniczej art. 2, art. 32 ust. i
art. 67 ust. 1 i może też zasadnie powołać się na naruszenie zasady równego
tratowania ubezpieczonych w zakresie prawa do emerytury za pracę w
szczególnych warunkach, tylko ze względu na brak zatrudnienia przed służbą
wojskową. Nie jest to cecha, która pozwalałaby zróżnicować istotnie jego sytuację
emerytalną. Skarżący pracował w szczególnych warunkach zaraz po zakończeniu
służby wojskowej i jak zauważano służba wojskowa była tak samo obciążająca. W
uchwale składu powiększonego zwrócono nawet uwagę na przymus służby
wojskowej. Często też tylko przypadek decydował kiedy poborowy otrzymywał kartę
powołania do zasadniczej służby wojskowej, innymi słowy czy po ukończeniu
szkoły podjął pracę lub czy w ogóle zdążył ją podjąć, czy też powołany został do
służby już po zatrudnieniu się. W takiej sytuacji określone w orzecznictwie
uprawnienie nie powinno być ujmowane tym, którzy przed służbą nie podjęli
zatrudnienia lub nie pracowali. Wprawdzie skarżący pracował przed służbą
wojskową i jego zatrudnienie ustało, jednak walor wykładni – gdy chodzi o zasadę -
powinien być uniwersalny i uwzględniać również taki przypadek. Wszak skutki
zróżnicowania byłyby istotne i nieproporcjonalne do stawianego warunku, skoro
chodzi o emeryturę o 5 lat wcześniejszą niż w zwykłym wieku emerytalnym, która
9
kauzalnie wynika z pracy w szczególnych warunkach. Innymi słowy skarżący nie
mógłby skorzystać z takiego prawa, tylko dlatego, że nie był zatrudniony przed
służbą wojskową, choć odbył służbę i po niej pracował w szczególnych warunkach.
Praca skarżącego w szczególnych warunkach czasowo łączy się z zasadniczą
służbą wojskową. Nie trzeba wszak dodawać, że skarżący ma wymagany stażu
ubezpieczeniowy i wniósł swój wkład do systemu ubezpieczeń społecznych.
7. Reasumując, w ocenie składu uzasadniona jest wykładnia, którą
syntetycznie można ująć w tezie, że czas zasadniczej służby wojskowej zalicza się
do okresu pracy wymaganego do nabycia emerytury w niższym wieku emerytalnym
(art. 184 w związku z art. 32 ust. 1 ustawy emerytalnej) także wtedy, gdy żołnierz
przed powołaniem do zasadniczej służby wojskowej nie był zatrudniony, ale po
zwolnieniu z tej służby w ciągu 30 dni podjął zatrudnienie i pracował w
szczególnych warunkach pracy.
Z tych motywów orzeczono jak w sentencji, stosownie do art. 39815
§ 1 k.p.c.
i art. 108 § 2 k.p.c. w związku z art. 39821
k.p.c.