Pełny tekst orzeczenia

KIO 1445/15

Sygn. akt: KIO 1445/15




POSTANOWIENIE
z dnia 15 lipca 2015 r.


Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:


Przewodniczący: Klaudia Szczytowska-Maziarz


po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 15 lipca 2015 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 7 lipca 2015 r. przez wykonawcę SITA
Wschód Sp. z o.o., ul. Ciepłownicza 6, 20-479 Lublin w postępowaniu prowadzonym
przez Gminę Białobrzegi, Pl. Zygmunta Starego 9, 26-800 Białobrzegi

postanawia:

1. umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy SITA Wschód Sp. z o.o., ul. Ciepłownicza 6, 20-479 Lublin kwoty
13 500 zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy), stanowiącej
90% uiszczonego wpisu.

KIO 1445/15

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 907 z późn. zm.) na niniejsze postanowienie
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia przysługuje skarga za pośrednictwem
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Radomiu.


Przewodniczący: …………………………………….
KIO 1445/15

U z a s a d n i e n i e

W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na „Odbiór
i zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenu Miasta i Gminy Białobrzegi w okresie
48 miesięcy licząc od 1 września 2015 roku”, prowadzonym przez Gminę Białobrzegi,
Pl. Zygmunta Starego 9, 26-800 Białobrzegi (dalej „zamawiający”) w trybie przetargu
nieograniczonego wykonawca SITA Wschód Sp. z o.o., ul. Ciepłownicza 6, 20-479 Lublin
(dalej „odwołujący”) wniósł odwołanie wobec postanowień specyfikacji istotnych warunków
zamówienia (dalej „SIWZ”), tj. wobec następujących jej punktów:

1. pkt 21.2 lit. d) SIWZ (Tom I ) i § 9 ust. 1 pkt d) projektu umowy, a mianowicie
zastrzeżenia sobie przez zamawiającego możliwości odstąpienia od umowy po
upływie 12 miesięcy od dnia jej zawarcia w przypadku uchylenia lub zmiany art. 6 d
ust. 1 i art. 6 e ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, co pozwoli
zamawiającemu na powierzenie wykonania zamówienia własnym jednostkom
organizacyjnym lub spółce komunalnej w drodze bezprzetargowej,
2. pkt 1.3 lit. c) SIWZ (Tom III - Opis przedmiotu zamówienia), a mianowicie
zastrzeżenia przez zamawiającego, aby dostarczone przez wykonawcę pojemniki
i kontenery po zakończeniu realizacji zamówienia przeszły na własność
zamawiającego,

a nadto wobec „Opisu przedmiotu Zamówienia”, a mianowicie braku wskazania ilości
prognozowanych odpadów komunalnych wytwarzanych/przewidzianych do odbioru na
terenie Miasta i Gminy Białobrzegi w okresie objętym zamówieniem, ewentualnie ilości
odpadów komunalnych odebranych (wytworzonych) w okresach poprzednich na terenie
Miasta i Gminy Białobrzegi, np. w skali poprzedniego roku kalendarzowego.

Odwołujący zarzucił zamawiającego naruszenie następujących przepisów ustawy
z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 907
z późn. zm.) [dalej „ustawa Pzp”]:
1. art. 29 ust. 1, poprzez opisanie przedmiotu zamówienia w sposób niejednoznaczny
i niewyczerpujący, co wynika z zaniechania określenia ilości prognozowanych
odpadów komunalnych wytwarzanych/przewidzianych do odbioru na terenie Miasta
i Gminy Białobrzegi w okresie objętym zamówieniem, ewentualnie ilości odpadów
komunalnych stałych odebranych w okresach poprzednich na terenie Gminy
Białobrzegi, np. w skali poprzedniego roku kalendarzowego, jak również zaniechania
szczegółowego opisu opcji wykupu dostarczonych przez wykonawcę pojemników, co
KIO 1445/15

może przekładać się na treść oferty wykonawcy i pozostawia wykonawcę w stanie
niepewności co do kalkulacji ceny i sposobu realizacji zamówienia,
2. art. 29 ust. 2 w zw. z art. 7, poprzez:
a) opisanie przedmiotu zamówienia w sposób utrudniający uczciwą konkurencję
i równe traktowanie wykonawców, albowiem wobec braku określenia ilości prognozowanych
odpadów komunalnych objętych zamówieniem i danych w tym zakresie za okresy
poprzednie, potencjalną wiedzę na temat ilości odpadów za okres poprzedzający okres
objęty zamówieniem może posiadać wyłącznie dotychczasowy podmiot świadczący na rzecz
Gminy Białobrzegi usługi w zakresie odbioru, wywozu i zagospodarowania odpadów stałych
z terenu Gminy Białobrzegi, co daje mu znaczną przewagę konkurencyjną nad pozostałymi
oferentami,
b) opisanie przedmiotu zamówienia w sposób utrudniający uczciwą konkurencję
i równe traktowanie wykonawców, albowiem wobec braku określenia ilości prognozowanych
odpadów komunalnych stałych objętych zamówieniem (ewentualnie wobec braku wskazania
danych za okresy wcześniejsze) istnieje ryzyko złożenia oferty zawierającej rażąco niską
cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia, co w dalszej kolejności skutkować może
odrzuceniem ewentualnej oferty odwołującego,
3. art. 144, poprzez określenie odstąpienia od umowy jako sposobu i warunków zmiany
postanowień umowy co jest ze sobą wewnętrznie sprzeczne, gdyż zmiana
postanowień umowy w przeciwieństwie do odstąpienia od umowy nie powoduje
zaprzestania obowiązywania umowy pomiędzy stronami,
4. art. 145, poprzez sformułowanie takiej okoliczności uzasadniającej odstąpienie od
umowy, której wystąpienie już w momencie zawierania umowy zamawiający
przewiduje i uznaje za okoliczność powodującą, że wykonanie zamówienia przez
wykonawcę nie będzie leżało w interesie publicznym.

Odwołujący wniósł o:
1. uwzględnienie odwołania,
2. nakazanie zamawiającemu zmiany postanowień SIWZ w sposób zapewniający
zgodność opisu zamówienia z powołanymi powyżej przepisami ustawy Pzp, w szczególności
poprzez:
a) zmianę treści pkt 21.2 lit d) SIWZ i § 9 ust. 1 pkt d) projektu umowy, poprzez ich
wykreślenie ewentualnie wydłużenie okresu, po którym zamawiający będzie mógł skorzystać
z prawa do odstąpienia od umowy np. po upływie 36 miesięcy od zawarcia umowy,
b) zmianę treści pkt 1.3. lit c) SIWZ, poprzez wykreślenie sformułowania „przejście na
własność Zamawiającego” i określenie w nim opcji wykupu pojemników i kontenerów
(sposobu i ceny wykupu) przez zamawiającego po zakończeniu realizacji zamówienia przez
KIO 1445/15

wykonawcę oraz w przypadku wcześniejszego odstąpienia od umowy przez zamawiającego
na podstawie art. 212 lit d) SIWZ,
c) określenie w SIWZ (w Opisie przedmiotu zamówienia) w sposób jednoznaczny,
wyczerpujący, umożliwiający jednoznaczne określenie sposobu realizacji zamówienia,
poprzez wskazanie ilości prognozowanych odpadów komunalnych, które mogą być
wytworzone/przewidziane do odbioru na terenie Miasta i Gminy Białobrzegi, w okresie
objętym zamówieniem, ewentualnie wskazanie ilości odpadów komunalnych stałych
odebranych (wytworzonych) w okresach poprzednich na terenie Miasta i Gminy Białobrzegi,
np. w skali poprzedniego roku kalendarzowego z wyszczególnieniem ilości odpadów
odebranych/wytworzonych w poszczególnych miesiącach, co pozwoli zapewnić uczciwą
konkurencję i równe traktowanie wykonawców,
3. zasądzenie od zamawiającego na rzecz odwołującego kosztów postępowania.

Odwołujący, pismem z dnia 9 lipca 2015 r., doręczonym do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 14 lipca 2015 r., tj. złożonym przed rozprawą wyznaczoną na dzień
17 lipca 2015 r. , cofnął wniesione do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie.
Ze względu na fakt, że odwołanie można cofnąć w każdym czasie do zamknięcia
rozprawy, jego cofnięcie, zgodnie z art. 187 ust. 8 ustawy Pzp oznacza, że postępowanie
odwoławcze podlega umorzeniu.
Dlatego też postanowiono jak w sentencji.

Uwzględniając art. 187 ust. 8 zdanie 2 ustawy Pzp skład orzekający Izby postanowił
zwrócić na rzecz odwołującego 90 % kwoty uiszczonego wpisu, tj. 13 500,00 zł


Przewodniczący: ……..…....……………………………