Pełny tekst orzeczenia

652/II/B/2014

POSTANOWIENIE

z dnia 9 stycznia 2012 r.

Sygn. akt Tw 14/11



Trybunał Konstytucyjny w składzie:



Stanisław Rymar,



po wstępnym rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym wniosku Federacji Związków Zawodowych Pracowników Ochrony Zdrowia i Pomocy Społecznej w sprawie zbadania zgodności:

art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 22 października 2010 r. o zmianie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 230, poz. 1507) z art. 2 i art. 32 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej,



p o s t a n a w i a:



odmówić nadania dalszego biegu wnioskowi.



UZASADNIENIE



We wniosku złożonym do Trybunału Konstytucyjnego 28 czerwca 2011 r. Federacja Związków Zawodowych Pracowników Ochrony Zdrowia i Pomocy Społecznej zarzuciła niezgodność art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 22 października 2010 r. o zmianie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 230, poz. 1507; dalej: ustawa zmieniająca) z art. 2 i art. 32 Konstytucji.

Zarządzeniem sędziego Trybunału Konstytucyjnego z 19 października 2011 r. wezwano wnioskodawcę do usunięcia, w terminie 7 dni od dnia doręczenia zarządzenia, braków formalnych wniosku przez: (1) uzasadnienie postawionego art. 2 ust. 1 ustawy zmieniającej zarzutu naruszenia art. 2 oraz art. 32 Konstytucji; (2) wyjaśnienie, jaki skutek zamierza osiągnąć wnioskodawca, domagając się stwierdzenia niezgodności art. 2 ust. 1 ustawy zmieniającej z art. 2 i art. 32 Konstytucji, przy uwzględnieniu poglądu, w myśl którego „zgodnie z zasadą ochrony zaufania do państwa nie jest dopuszczalne przerzucenie negatywnych konsekwencji, wynikających z wadliwych i niedostatecznie precyzyjnych regulacji w sprawie wynagrodzeń na pracowników-beneficjentów tych regulacji” (por. wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 18 grudnia 2002 r., wydany w pełnym składzie, K 43/01, OTK ZU nr 7/A/2002, poz. 96), którymi są wszystkie osoby zatrudnione w zakładzie objęte wzrostem wynagrodzeń, nie tylko pielęgniarki czy położne; (3) powołanie przepisu prawa, z którego wnioskodawca wywodzi legitymację procesową do inicjowania postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym o zbadanie konstytucyjności art. 2 ust. 1 ustawy zmieniającej, skoro przepis ten jest adresowany do pracodawcy (obowiązek kierownika zakładu), z zastrzeżeniem, że wskazane w uzasadnieniu § 7 ust. 1 statutu (wszczynanie i prowadzenie sporów zbiorowych) oraz § 7 ust. 3 pkt 5 statutu (przepis nie istnieje) nie stanowią podstawy prawnej złożenia wniosku; (4) wykazanie, że członkami Federacji są związki zawodowe zrzeszające pracowników ochrony zdrowia, w interesie których wnioskodawca występuje; (5) doręczenie odpisu z rejestru członków Federacji (§ 8 ust. 4 statutu) oraz odpisów uchwał Rady Krajowej Federacji w sprawie przyjęcia w skład Federacji (i wpisu do rejestru) związków zawodowych (organizacji związkowych) skupiających grupy zawodowe pracowników, w interesie których Federacja występuje z wnioskiem; (6) wskazanie podstawy prawnej (w szczególności postanowień statutu) udzielenia radcy prawnemu przez Przewodniczącego pełnomocnictwa w imieniu Prezydium Rady Krajowej; (7) doręczenie oryginału oraz 4 (czterech) odpisów uchwały Rady Krajowej Federacji nr 20/VIIK/2011 z 18 marca 2011 r.; (8) wskazanie liczby członków Rady Krajowej oraz doręczenie stosownych dokumentów określających zasady wyboru i ordynację wyborczą do organów Federacji (§ 17 ust. 3 statutu); (9) doręczenie oryginału oraz 4 (czterech) odpisów wyciągu z protokołu wraz z listą obecności, pozwalających stwierdzić podjęcie powołanej uchwały zgodnie ze statutem Federacji.



Trybunał Konstytucyjny zważył, co następuje:



Zgodnie z art. 36 ust. 2 ustawy z dnia 1 sierpnia 1997 r. o Trybunale Konstytucyjnym (Dz. U. Nr 102, poz. 643, ze zm.; dalej: ustawa o TK), jeśli wniosek nie odpowiada warunkom formalnym, sędzia Trybunału wzywa do usunięcia braków w terminie 7 dni od daty zawiadomienia.

Zarządzenie sędziego Trybunału Konstytucyjnego z 19 października 2011 r. zostało skutecznie doręczone wnioskodawcy 27 października 2011 r. (potwierdzenie odbioru w aktach sprawy). Ustawowy termin do usunięcia braków formalnych wniosku upłynął 3 listopada 2011 r. Do dnia wydania niniejszego postanowienia wnioskodawca nie nadesłał żadnego pisma usuwającego braki formalne wniosku.



Okoliczność powyższa stanowi, zgodnie z art. 36 ust. 3 ustawy o TK, podstawę odmowy nadania dalszego biegu wnioskowi Federacji Związków Zawodowych Pracowników Ochrony Zdrowia i Pomocy Społecznej.