Sygn. akt VU 824/13
Dnia 27 sierpnia 2013 roku
Sąd Okręgowy – V Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w Legnicy
w składzie:
Przewodniczący: SSO Krzysztof Główczyński
Protokolant: Magdalena Pańków
po rozpoznaniu w dniu 27 sierpnia 2013 roku w Legnicy
sprawy z wniosku G. G.
przeciwko Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych Oddział w L.
o wyrównanie emerytury
na skutek odwołania G. G.
od decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w L.
z dnia 18 kwietnia 2013 roku
znak (...)
I. zmienia decyzję Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w L. z dnia 18 kwietnia 2013 roku, znak (...) w ten sposób, że uchyla decyzję tego Zakładu z dnia 16 września 2011 r. , znak (...) w części, w jakiej decyzja ta zawiesza prawo G. G. do emerytury za okres od 01 października 2011 r. i przyznaje wnioskodawczyni prawo do wypłaty emerytury za okres od 01 października 2011 roku,
II. wniosek o odsetki przekazuje do rozpoznania i rozstrzygnięcia Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych Oddział w L..
Sygn. akt VU 824/13
Powołując się na wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 13 listopada 2012 r. G. G. we wniosku z dnia 04 grudnia 2012 r. domagała się wypłaty zaległej emerytury wraz z ustawowymi odsetkami za okres od 01 października 2011 r. do 31 grudnia 2011 r.
Decyzją z dnia 19 kwietnia 2013 r. organ rentowy odmówił uchylenia decyzji z dnia 16 września 2011 r. w części, w jakiej decyzja ta zawiesza na podstawie art. 28 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw w związku z art. 103a ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych prawo G. G. do emerytury za okres od dnia 01 października 2011 r. do dnia 31 grudnia 2011 r.
W odwołaniu od decyzji odmownej z dnia 18 kwietnia 2013 r. G. G. nie zaakceptowała wstrzymania jej emerytury w okresie od 01 października 2011 r. do 31 grudnia 2011 r.
W odpowiedzi na odwołanie Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w L. wniósł o jego oddalenie.
Sąd ustalił następujący stan faktyczny w sprawie:
Decyzją z dnia 06 kwietnia 2009r. przyznano G. G. od 10 października 2010 r. prawo do emerytury. Na dzień przyznania tego świadczenia wnioskodawczyni była nadal zatrudniona w Zespole Szkół (...) w L..
Na podstawie art. 28 ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych … (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), decyzją z dnia 16 września 2011 r. organ rentowy wstrzymał wnioskodawczyni wypłatę emerytury od dnia 01 października 2011 roku. Wypłatę emerytury zawieszono z uwagi na to, że ubezpieczona kontynuowała zatrudnienie.
Powołując się na wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 13 listopada 2012 r. G. G. we wniosku z dnia 04 grudnia 2012r. domagała się wypłaty zaległych należności wraz z ustawowymi odsetkami za okres od 01 października 2011 r. do 31 grudnia 2011 r.
Decyzją z dnia 19 kwietnia 2013 r. organ rentowy odmówił uchylenia decyzji z dnia 16 września 2011 r. w części, w jakiej decyzja ta zawiesza na podstawie art. 28 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw w związku z art. 103a ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych prawo G. G. do emerytury za okres od dnia 01 października 2011 r. do dnia 31 grudnia 2011 r.
(niesporne)
Sąd zważył, co następuje:
Odwołanie zasługuje na uwzględnienie.
Wyrokiem z dnia 13 listopada 2012 r. Trybunał Konstytucyjny (sygn. Akt K 2/12) orzekł, iż art. 28 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw w związku z art. 103a ustawy o emeryturach i rentach z FUS dodanym przez art. 6 pkt 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2010r., w zakresie, w jakim znajduje zastosowanie do osób, które nabyły prawo do emerytury przed 1 stycznia 2011 r., bez konieczności rozwiązania stosunku pracy, jest niezgodny z zasadą ochrony zaufania obywatela do państwa i stanowionego przez nie prawa wynikającą z art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Sentencja wyroku została ogłoszona w dniu 22 listopada 2012 r. w Dz. U. poz. 1285.
Z mocy art. 190 ust. 1 Konstytucji orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego mają moc powszechnie obowiązującą i są ostateczne. Poza tym, na podstawie art. 190 ust. 4 Konstytucji RP, orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego, umowy międzynarodowe lub ustawa aktu normatywnego, na podstawie którego zostało wydane prawomocne orzeczenie sądowe, ostateczna decyzja administracyjna lub rozstrzygnięcie w innych sprawach, stanowi podstawę do wznowienia postępowania, uchylenia decyzji lub innego rozstrzygnięcia i w trybie określonym, w przepisach właściwych dla danego postępowania. Na tle tego stanu prawnego przeważa pogląd, że utrata mocy obowiązującej przepisu z powodu jego niezgodności z Konstytucją oznacza, że przepis ten nie może być stosowany poczynając od daty jego uchwalenia. Wyrok Trybunału ma skutki retroaktywne, a przez to zachodzi konieczność ponownego rozpoznania sprawy z pominięciem już niekonstytutywnego przepisu (postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 21 listopada 2008 r. V CO 43/08 LEX nr 564856, wyrok Sądu Najwyższego z dnia 21 listopada 2006 r., II PK 42/06 LEX nr 950622). W razie wydania wyroku ogłaszanego niezwłocznie (art. 190 ust. 2 Konstytucji) za przyjęciem jego wstecznego działania przemawia argument, że stan niezgodności ustawy z Konstytucją jest okolicznością obiektywną, istniejącą w całym okresie koegzystencji tych dwóch aktów, tj. ustawy zasadniczej i ustawy „zwykłej”. Nie można pominąć argumentu, że gdyby skutek retroaktywny orzeczenia był w ogóle wyłączony, to nie byłoby podstaw do wzruszenia orzeczeń i decyzji, przewidzianego w art. 190 ust. 4 Konstytucji. Poza tym dopuszczalność wzruszenia orzeczeń i decyzji prawomocnych (ostatecznych) przez wznowienie postępowania oraz instytucja pytań prawnych (art. 193 Konstytucji) dowodziłyby braku racjonalności Zgromadzenia Narodowego (por. fragmenty uzasadnienia uchwały Sądu Najwyższego z dnia 03 lipca 2003 r., III CZP 45/03, OSNC 2004/9136).
W stosunku do ubezpieczonych objętych rozstrzygnięciem Trybunału należy zatem dokonać rekonstrukcji stanu prawnego, powracając do stanu, jaki obowiązywał zanim do ustawy o emeryturach i rentach z FUS został dodany art. 103a cyt. ustawy (wyrok Sądu Apelacyjnego w Lublinie z dnia 21 lutego 2013 r., III AUa 41/13, LEX nr 1280645).
W świetle powyższego wnioskodawczyni, która nabyła prawo do emerytury od 10 października 2009 r. przysługiwało prawo do wypłaty świadczenia, nadal także w okresie po dniu 01 października 2011 r.
Mając powyższe na uwadze, Sąd na podstawie art. 477 14 § 2 k.p.c. zmienił zaskarżoną decyzję i orzekł co do istoty sprawy.