Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt III KRS 65/15
WYROK
W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Dnia 20 października 2015 r.
Sąd Najwyższy w składzie:
SSN Józef Iwulski (przewodniczący)
SSN Zbigniew Korzeniowski (sprawozdawca)
SSN Małgorzata Wrębiakowska-Marzec
w sprawie z odwołania M. K.
od uchwały Krajowej Rady Sądownictwa z dnia 16 kwietnia 2015 r. w przedmiocie
przedstawienia wniosku o powołanie do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego
Sądu Rejonowego w […], ogłoszonym w Monitorze Polskim […],
z udziałem K. M.
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Pracy, Ubezpieczeń
Społecznych i Spraw Publicznych w dniu 20 października 2015 r.,
oddala odwołanie
UZASADNIENIE
Krajowa Rada Sądownictwa uchwałą z 16 kwietnia 2015 r. postanowiła
przedstawić Prezydentowi RP z wnioskiem o powołanie do pełnienia urzędu na
stanowisku sędziego Sądu Rejonowego w […] kandydaturę K. M. i nie przedstawić
31 innych kandydatów. Przed uchwałą Zespół członków KRS wysłuchał 11
kandydatów i jednogłośnie rekomendował kandydaturę K. M. Uzyskała bardzo
2
dobrą ocenę kwalifikacyjną. Studia ukończyła z oceną bardzo dobrą, a egzamin
sędziowski złożyła z oceną dobrą. Posiada stopień naukowy doktora nauk
prawnych. Bardzo korzystnie zaprezentowała się podczas wideokonferencji, w
sposób swobodny i bardzo dojrzały odpowiadając na zadane pytania. Pozostałe
osoby biorące udział w konkursie nie posiadają wyższych kwalifikacji zawodowych.
Rada wybrała kandydatkę rekomendowaną przez Zespół. Wskazano na jej
doświadczenie wynikające z zatrudnienia na stanowisku etatowego aplikanta
sądowego, asystenta sędziego, znajomość języka obcego, działalność publikacyjną
i pracę w szkole wyższej. Kandydatka ma bardzo dobre opinie przełożonych i
sędziów. Kolegium Sądu Okręgowego w […] poparło ją 7 głosami z mocą 20
punktów przy 1 głosie przeciw a Zgromadzenie Ogólne Sędziów tego Sądu udzieliło
poparcia 20 głosami z mocą 40 punków przy 8 głosach przeciw. Uzyskała zatem
wysokie poparcie środowiska sędziowskiego jak na kandydatkę spoza Sądu
Okręgowego w […]. Niektóre z kandydatur nieprzedstawionych z wnioskiem o
powołanie uzyskały wyższe poparcie, jednakże kandydatury te nie są lepsze od
kandydatki przedstawionej z wnioskiem o powołanie. Wynik głosowania na
Kolegium i Zgromadzeniu Ogólnym nie odpowiada kwalifikacjom i doświadczeniu
zawodowemu tej kandydatki i „stanowi najprawdopodobniej wynik tego, że
kandydatka nie była znana członkom organów wyrażających opinię”. Rada wybrała
K. M. 15 głosami przy 2 głosach wstrzymujących się. Odwołująca się M. K. nie
uzyskał poparcia Rady (głosów za).
W odwołaniu M. K. zaskarżyła uchwałę o przedstawieniu Prezydentowi z
wnioskiem o powołanie do pełnienia urzędu sędziego Sądu Rejonowego w […]
kandydatury K. M. oraz w zakresie nieprzedstawiającej kandydatury skarżącej.
Zarzuciła naruszenie: - art. 2, 32 i 60 Konstytucji przez niezastosowanie reguł i
kryteriów wyboru, które odpowiadają zasadom równego dostępu do służby
publicznej, równego traktowania, zakazowi dyskryminacji oraz zasadom
demokratycznego państwa prawa urzeczywistniającego zasady sprawiedliwości
społecznej, przez zaniechanie wysłuchania jej przez Zespół powołany przez KRS,
bez wskazania kryteriów negatywnych pominięcia skarżącej w procedurze
wysłuchania, jak również kryteriów pozytywnych, które skutkowały wytypowaniem
jedenastu spośród trzydziestu trzech kandydatów do wysłuchania, co uniemożliwia
3
weryfikację motywów, którymi kierował się Zespół rekomendując Radzie
wysłuchanie konkretnych kandydatów i pominięcie skarżącej; - art. 33 ust. 1 ustawy
o KRS przez niezbadanie materiałów sprawy i podjęcie uchwały bez
wszechstronnego rozważenia sprawy, z uwagi na niewysłuchanie skarżącej przed
podjęciem decyzji o udzielaniu rekomendacji oraz nieuwzględnienie przez KRS
opinii Kolegium oraz oceny Zgromadzenia Ogólnego Sędziów SO w […], co
skutkowało brakiem możliwości osobistego przedstawienia argumentów
przemawiających za kandydaturą skarżącej, oraz udzieleniem rekomendacji
kandydatce, która uzyskała dużo niższe poparcie organów kolegialnych
opiniujących w sprawie niż skarżąca; - art. 35 ust. 1 ustawy o KRS przez
zaniechanie przyjęcia, iż przy porównywalnych ocenach kandydatów, poczynionych
w oparciu o kryteria wynikające z kwalifikacji kandydatów, ich doświadczenia
zawodowego, opinii przełożonych, rekomendacji, publikacji, dominujące znaczenie
powinna mieć ocena Kolegium oraz Zgromadzenia, które to zaniechanie
doprowadziło do rekomendacji dla K. M., która uzyskała o wiele niższe poparcie niż
skarżąca.
W odpowiedzi Rada wniosła o oddalenie odwołania. Wskazała na
konieczność całościowej oceny ale również na podstawy uzasadniające
stwierdzenie, że skarżąca nie jest kandydatką lepszą czy bardziej odpowiednią od
kandydatki przedstawionej z wnioskiem o powołanie. Niezaproszenie na rozmowę z
Zespołem wynikało z wyboru osób posiadających najwyższe kwalifikacje zawodowe
i uzupełnienia materiału. Informacje uzyskane podczas wysłuchania nie miały
decydującego wpływu na wynik konkursu. Rada głosowała osobno nad każdą z
kandydatur.
Sąd Najwyższy zważył, co następuje:
Zarzuty odwołania nie uzasadniają jego wniosku.
Powołane przepisy ustawy zasadniczej mają generalne pierwszeństwo,
jednak w tym przypadku znaczenie ma regulacja ustawy szczególnej, czyli z 12
maja 2011 r. o Krajowej Radzie Sądownictwa (dalej jako ustawa), zwłaszcza, że
Rada jest organem osadzonym w Konstytucji (art. 186, 187). Sędziowie są
4
powoływani przez Prezydenta Rzeczypospolitej, na wniosek Krajowej Rady
Sądownictwa, na czas nieoznaczony (art. 179 Konstytucji).
Zasadniczy zarzut odwołania naruszenie prawa łączy z zaniechaniem
wysłuchania skarżącej przez Zespół powołany przez Radę, bez wskazania
kryteriów negatywnych, uzasadniających pominięcie jej w procedurze wysłuchania.
Zarzut nie jest zasadny, gdyż z ustawy nie wynika obowiązek wysłuchania każdego
kandydata. Przy niemałej liczbie kandydatów zrozumiałym jest, że nie zawsze jest
to konieczne, skoro kryteria wyboru nie wynikają z indywidualnej rozmowy lecz z
podstaw określonych w ustawie. Wedle tych kryteriów Zespół może zawęzić krąg
kandydatów, czyli przesłuchać tylko tych, którzy rokują na uzyskanie poparcia
Rady. Tak wszak zapisano w art. 35 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, jeżeli na
stanowisko sędziowskie zgłosił się więcej niż jeden kandydat, zespół opracowuje
listę rekomendowanych kandydatów. Przy ustalaniu kolejności kandydatów na liście
zespół kieruje się przede wszystkim oceną kwalifikacji kandydatów, a ponadto
uwzględnia: 1) doświadczenie zawodowe, opinie przełożonych, rekomendacje,
publikacje i inne dokumenty dołączone do karty zgłoszenia; 2) opinię kolegium
właściwego sądu oraz ocenę właściwego zgromadzenia ogólnego sędziów.
Nie ma też regulacji, która wymagałaby podawania na tym etapie
uzasadnienia negatywnego czyli indywidualnego wyjaśnienia kandydatowi,
dlaczego nie został zaproszony do wysłuchania przez Zespół. Nie jest to konieczne
i potrzebne, gdyż ujawnienie ocen negatywnych, tym bardziej w niemałej liczbie
wobec wielu pominiętych kandydatów, nie jest ani celowe ani racjonalne. Gdyby
akceptować przeciwne rozumowanie, to w tym postępowaniu Zespół zamiast
skupić się na zasadniczym celu procedury wyboru, musiałby opracować kilkanaście
opinii negatywnych, od których nie służyłoby odwołanie na tym etapie.
Konsekwentnie Zespół musiałby podawać przyczyny braku dalszego awansu w
konkursie, czyli wobec tych kandydatów, których nie przedstawił Radzie. Byłoby to
kłopotliwe także dlatego, że stanowisko Zespołu jest kolegialne i poszczególni
członkowie nie muszą ujawniać swoich ocen w glosowaniu. Ponadto jest to etap
wstępny, gdyż ostatecznie decyduje głosowanie Rady. To zaś było jednoznacznie
korzystne dla osoby przedstawionej z wnioskiem o powołanie. Również na etapie
wyboru przez Radę decydują obiektywne kryteria określone w ustawie.
5
Przykładowo chodzi o wymienioną w pierwszej kolejności ocenę kwalifikacyjną. W
odpowiedzi na odwołanie skarżącej wskazano na arkusz ocen i zalecenie dalszego
doskonalenia kwalifikacji zawodowych i umiejętności wykonywania powierzonych
zadań.
Z tych samych powodów nie jest zasadny zarzut naruszenia art. 33 ust. 1
ustawy, gdyż niewysłuchanie skarżącej nie jest równoznaczne z brakiem
wszechstronnego rozważania sprawy przez Radę. Procedura nie gwarantuje
każdemu kandydatowi wysłuchania przez Zespół i później przez Radę.
Nieuprawniony jest zarzut, iż niewysłuchanie pociągnęło dalsze naruszenie, czyli
podjęcie decyzji o rekomendacji, która nie uwzględnia wysokiego poparcia jakie
uzyskała skarżąca od Kolegium i Zgromadzenia Ogólnego Sędziów. Rzecz w tym,
że nie obowiązuje prosta zależność, iż kandydat z większym poparciem zawsze
wyprzedza kandydaturę z mniejszym poparciem. Takie pierwszeństwo nie wynika z
ustawy. Owszem poparcie środowiska nie jest bez znaczenia (zob. wyrok Sądu
Najwyższego 27 sierpnia 2014 r., III KRS 35/14, LEX nr 1530787), jednak nie musi
decydować jako kryterium rozstrzygające. Poparcie udzielone skarżącej choć było
wysokie, to jednak nie najwyższe. Rada uwzględnia szereg kryteriów i
pierwszeństwo uzyskuje ten, który w ocenie całościowej jest najlepszy. Głosowanie
Rady było zdecydowanie korzystane tylko dla kandydatki przedstawionej z
wnioskiem o powołanie. Poszczególne kryteria które są korzystniejsze dla
skarżącej, nie muszą więc podważyć całościowej oceny Rady.
Nie został naruszony art. 35 ustawy, gdyż nawet gdyby próbować założyć,
że oceny był porównywalne, to do Rady należy wybór kandydata najlepszego z
bardzo dobrych. Tu zaś w ocenie mogą przeważyć określone kryteria, a w tej
sprawie są one widoczne i weryfikowalne. Rada wskazała na pozytywne różnice,
które ma kandydatka przedstawiona z wniosek o powołanie. Kryteria oceny
przemawiające za kandydatką przedstawioną z wnioskiem o powołanie nie były
dowolne. Nie trzeba więc w tym miejscu szczegółowo ich powtarzać i zestawiać z
kandydaturą skarżącej, poczynając choćby od oceny z egzaminu sędziowskiego.
Reasumując Krajowa Rada Sądownictwa ma konstytucyjne prawo wyboru
kandydatów, których przedstawia Prezydentowi RP (jak sama podaje „najlepszych
z bardzo dobrych i dobrych”), dlatego Sąd Najwyższy nie jest uprawniony do
6
zastępowania jej w tym wyborze, choć w postępowaniu odwoławczym może badać
przekroczenie uznania i przestrzeganie procedury w aspekcie równego traktowania
w dostępie do służby publicznej. Co do zasady znaczenie może mieć tylko
naruszenie przepisów, które miało istotny wpływ na wynik sprawy (konkursu) - art.
3983
§ 1 pkt 2 k.p.c. w związku z art. 44 ust. 3 ustawy z 2011 r. o Krajowej Radzie
Sądownictwa. Kognicja Sądu Najwyższego ograniczona jest do kontroli stosowania
przez Krajową Radę Sądownictwa przepisów postępowania. Sąd Najwyższy nie ma
kompetencji do merytorycznego rozpatrywania kwalifikacji kandydata na sędziego
(wyrok Sądu Najwyższego 24 września 2014 r., III KRS 43/14, LEX nr 1541058).
Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji, stosownie do
art. 39815
§ 1 k.p.c. w związku z art. 44 ust. 3 ustawy o KRS.
kc