Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt: KIO 1970/17

POSTANOWIENIE
z dnia 3 października 2017 roku

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:

Przewodniczący: Ewa Sikorska

po rozpoznaniu w dniu 3 października 2017 roku w Warszawie, na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron, odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 18
września 2017 roku przez wykonawcę Kolumna Transportu Sanitarnego Triomed Spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością w Lublinie w postępowaniu prowadzonym przez
Samodzielny Publiczny Szpital Wojewódzki im. Papieża Jana Pawła II w Zamościu

postanawia
1. umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakazać Urzędowi Zamówień Publicznych zwrot z rachunku bankowego na rzecz
wykonawcy Kolumna Transportu Sanitarnego Triomed Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością w Lublinie kwoty 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych
zero groszy) stanowiącej równowartość uiszczonego wpisu.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku – Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2017 roku, poz. 1579) na niniejsze postanowienie, w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia, przysługuje skarga, za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej, do Sądu Okręgowego w Zamościu.

Przewodniczący: ………………………………

Sygn. akt KIO 1970/17

Uzasadnienie

Zamawiający, Samodzielny Publiczny Szpital Wojewódzki im. Papieża Jana Pawła II w
Zamościu, działając na podstawie przepisów ustawy dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1579), zwanej dalej „ustawą P.z.p.”, prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest świadczenie
usług transportu sanitarnego w zakresie podstawowym i na rzecz osób dializowanych.
W dniu 18 września 2017 roku wykonawca Kolumna Transportu Sanitarnego Triomed
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Lublinie wniósł odwołanie wobec czynności i
zaniechań zamawiającego, zarzucając zamawiającemu naruszenie:
I. art. 91 ust. 1 ustawy P.z.p. poprzez dokonanie wyboru jako oferty
najkorzystniejszej oferty Wykonawcy Transport Sanitarny Usługi Transportowe Przewóz Osób
D. K., który nie wykazał spełnienia określonych poniżej w pkt III warunków udziału w
postępowaniu - w zadaniu nr 1 i zadaniu nr 2;
II. art. 24 ust. 1 pkt 12 w zw. z art. 22 d ust. 2 ustawy P.z.p. poprzez zaniechanie
wykluczenia z postępowania Wykonawcy Transport Sanitarny Usługi Transportowe Przewóz
Osób D. K., który nie wykazał spełnienia określonych poniżej w pkt III warunków udziału w
postępowaniu - w zadaniu nr 1 i zadaniu nr 2;
III. art. 26 ust. 3 w zw. z art. 22 d ust. 2 ustawy P.z.p. poprzez zaniechanie
wezwania Wykonawcy Transport Sanitarny Usługi Transportowe Przewóz Osób D. K. do
uzupełnienia dokumentów w celu potwierdzenia spełnienia warunków udziału w postępowaniu
- w zadaniu nr 1 i zadaniu nr 2
- pomimo że Wykonawca Transport Sanitarny Usługi Transportowe Przewóz Osób D. K. nie
wykazał spełnienia warunków udziału w postępowaniu, tj. posiadania wymaganej przez
Zamawiającego w rozdziale V pkt 1 lit. c) Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (dalej:
SIWZ) zdolności technicznej i zawodowej, a to:
1. w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres
prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wykonania lub wykonywania:

a) dla zadania nr 1 - 2 usług transportu sanitarnego wykonanych karetkami
przewozowymi o wartości każdej usługi wynoszącej minimum 450.000,00 złotych brutto.
Wykonawca Transport Sanitarny Usługi Transportowe Przewóz Osób D. K. wykazał dwie
usługi (o wartości 576.803.88 zł oraz 604.866.33 zł) świadczone na rzecz tego samego
podmiotu w tym samym czasie w wyniku przeprowadzenia jednego postępowania
przetargowego podzielonego na 2 zadania, co w rzeczywistości stanowi jedna usługę, tylko
formalnie podzielona na dwie umowy. Usługi te zostały jednocześnie wykazane na
potwierdzenie spełnienia warunków udziału w postępowaniu dla zadania nr 2:
b) dla zadania nr 2 - 2 usług przewozu chorych wymagających dializoterapii
wykonanych karetkami przewozowymi o wartości każdej usługi wynoszącej minimum
450.000,00 złotych brutto lub 2 usług przewozu chorych transportem sanitarnym o wartości
każdej usługi wynoszącej minimum 450.000,00 złotych brutto. Wykonawca Transport
Sanitarny Usługi Transportowe Przewóz Osób D. K. wykazał dwie usługi (o wartości
1,799.832.44 zł oraz 211.486.61 zł) świadczone na rzecz tego samego podmiotu w tym samym
czasie w ramach jednej umowy, co stanowi jedna usługę, a nie wymagane przez
Zamawiającego dwie - i kolejne dwie usługi (o wartości 576.803.88 zł oraz 604.866.33 złj
świadczone na rzecz tego samego podmiotu w tym samym czasie w wyniku przeprowadzenia
jednego postępowania przetargowego podzielonego na 2 zadania, co w rzeczywistości
stanowi jedna usługę, tylko formalnie podzieloną na dwie umowy. Usługi te zostały
jednocześnie wykazane na potwierdzenie spełnienia warunków udziału w postępowaniu dla
zadania nr 1:
2. dysponowania pojazdami: a) dla zadania nr 1:
- w ilości minimum 6 pojazdów, w tym minimum dwoma pojazdami na potrzeby
nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej (tj.: opieka nocna w dni powszednie w godz. 1800 -
0800; opieka świąteczna - dni wolne od pracy - całodobowo), z wyszczególnieniem typów
pojazdów: 2 szt. ambulansów typu C z podstawowym zespołem ratownictwa, 2 szt.
ambulansów typu B oraz 2 szt. ambulansów transportowych typu Al. Wykonawca Transport
Sanitarny Usługi Transportowe Przewóz Osób D. K. wykazał 6 samochodów, z czego cztery
samochody powtórzone zostały w wykazie dla zadania nr 2. a są to następujące auta: Renault
Trafie nr rei. LPA 19048. Fiat Doblo nr. rej. LPA 12833. VW Crafter nr. rei, LPA 20573 oraz
VW Crafter nr rej. LPA 20571:
- spełniającymi cechy techniczne i jakościowe określone w Polskich Normach
przenoszących europejskie normy zharmonizowane. Pojazdy wykazane przez Wykonawcę
Transport Sanitarny Usługi Transportowe Przewóz Osób D. K. nie spełniają cech technicznych

i jakościowych określonych w Polskich Normach przenoszących europejskie normy
zharmonizowane, w szczególności pojazdy te nie posiadała fabrycznej homologacji
wymaganej przez normę PN EN 1789.
- z minimalnym wymaganym wyposażeniem pojazdów - zgodnym z Załącznikiem
Nr 3 pkt 5 Zarządzenia Nr 64/2016/DSM Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 30
czerwca 2016 roku. Pojazdy wykazane przez Wykonawcę Transport Sanitarny Usługi
Transportowe Przewóz Osób D. K. nie posiadają wymaganego przez Zamawiającego
wyposażenia medycznego, a w szczególności Wykonawca nie posiada aktualnych paszportów
medycznych dla wymaganego wyposażenia:
- wyposażonymi w leki przewidziane w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia
20 kwietnia 2016 r. w sprawie medycznych czynności ratunkowych i świadczeń zdrowotnych
innych niż medyczne czynności ratunkowe, które mogą być udzielane przez ratownika
medycznego (Dz.U. z 2016 r. Nr 0, poz. 587). w tym w leki odurzające (rip. fentanylum.
morphini sulfas) i psychotropowe (rip. Clonazepamum. Diazepamurri). Wykonawca Transport
Sanitarny Usługi Transportowe Przewóz Osób D. K. nie posiada zgody wojewódzkiego
inspektora farmaceutycznego na posiadanie w celach medycznych środków odurzających i
substancji psychotropowych.
b) dla zadania nr 2:
- w ilości minimum 8 pojazdów. Wykonawca Transport Sanitarny Usługi
Transportowe Przewóz Osób D. K.wykazał 6 samochodów, z czego cztery samochody
powtórzone zostały w wykazie dla zadania nr 1. a są to następujące auta: Renault Trafie o
numerach LPA 19048, Fiat Doblo nr. rei. LPA 12833. VW Crafter nr. rei. LPA20573 oraz VW
Crafter o nr rei. LPA 20571:
- z fabryczną homologacją do przewozu chorych niepełnosprawnych
(odpowiedź z dnia 20.07.2017 roku na pytanie nr 13). Pojazdy wykazane przez Wykonawcę
Transport Sanitarny Usługi Transportowe Przewóz Osób D. K. nie posiadają fabrycznej
homologacji do przewozu chorych niepełnosprawnych.
3. posiadania aktualnych zaświadczeń o ukończonym kursie doskonalącym dla
ratowników medycznych w ramach doskonalenia zawodowego, o którym mowa w
Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie doskonalenia
zawodowego ratowników medycznych (Dz.U. Nr 112, poz. 775), przez ratowników
medycznych skierowanych do realizacji przedmiotowego zamówienia (dot. zadania nr 1 i 2).
Wykonawca Transport Sanitarny Usługi Transportowe Przewóz Osób D. K. do oferty załączył

jedynie wykaz osób skierowanych do realizacji zamówienia, gdzie w uprawnieniach
poszczególnych osób wskazane zostało, iż osoby te odbyły nieokreślony co do przedmiotu i
daty kurs doszkalający, a zatem Wykonawca nie wykazał, że ratownicy medyczni skierowani
do realizacji przedmiotowego zamówienia posiadają aktualne zaświadczenie o ukończonym
kursie udoskonalającym dla ratowników medycznych w ramach doskonalenia zawodowego, o
którym mowa w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie
doskonalenia zawodowego ratowników medycznych.
IV. art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy P.z.p. poprzez zaniechanie odrzucenia oferty
Wykonawcy Transport Sanitarny Usługi Transportowe Przewóz Osób D. K. w zadaniu nr 1 i
zadaniu nr 2, pomimo że treść oferty tego Wykonawcy nie jest zgodna z treścią SIWZ, to jest
zaoferowane przez tego Wykonawcę pojazdy do realizacji zadania nr 1 i zadania nr 2 nie są
zgodne z wymogami Zamawiającego określonymi w SIWZ.
V. art. 7 ust. 1 Pzp poprzez przeprowadzanie postępowania o udzielenie
zamówienia w sposób niezapewniający zachowania uczciwej konkurencji i równego
traktowania wykonawców w zadaniu nr 1 i zadaniu nr 2 - i zaniechanie uwzględnienia przez
Zamawiającego opisanych powyżej okoliczności świadczących o niewykazaniu przez
Wykonawcę Transport Sanitarny Usługi Transportowe Przewóz Osób D. K. spełnienia
warunków udziału w postępowaniu i niezgodności oferty z SIWZ oraz uznanie oferty tego
Wykonawcy za najkorzystniejszą, bez wzywania tego Wykonawcy do uzupełnienia
dokumentów celem wykazania spełnienia warunków udziału w postępowaniu, a tym samym
niezróżnicowanie sytuacji w postępowaniu Wykonawców, którzy spełnili warunki udziału w
postępowaniu i Wykonawcy Transport Sanitarny Usługi Transportowe Przewóz Osób D. K.,
który tych warunków nie spełnił, m.in. poprzez:
a) uznanie, że Wykonawca Transport Sanitarny Usługi Transportowe Przewóz
Osób D. K. spełnił warunek udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej i
zawodowej - posiadanie wiedzy i doświadczenia, w sytuacji gdy Wykonawca ten w wykazie
usług dla zadania nr 1 faktycznie wskazał jedną usługę realizowaną na rzecz jednego
podmiotu, tylko formalnie podzieloną na dwie umowy, a w wykazie usług dla zadania nr 2
wskazał jedną usługę realizowaną na rzecz jednego podmiotu, na podstawie jednej umowy,
rozdzieloną i wykazaną jako dwie usługi oraz jedną usługę realizowaną na rzecz jednego
podmiotu, tylko formalnie podzieloną na dwie umowy.
b) uznanie, że Wykonawca Transport Sanitarny Usługi Transportowe Przewóz
Osób D. K. mógł w wykazach dla dwóch zadań wykazać na potwierdzenie spełnienia warunku

udziału w postępowaniu te same usługi (wiedza i doświadczenie) oraz te same pojazdy
(zdolność techniczna).
Wobec powyższego odwołujący zażądał nakazania zamawiającemu:
a) unieważnienia czynności oceny ofert i wyboru oferty najkorzystniejszej w
zadaniu nr 1 i zadaniu nr 2;
b) odrzucenia oferty Wykonawcy Transport Sanitarny Usługi Transportowe
Przewóz Osób D. K. w zadaniu nr 1 i zadaniu nr 2;
c) wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego Wykonawcy
Transport Sanitarny Usługi Transportowe Przewóz Osób D. K. w zadaniu nr 1 i zadaniu nr 2;
d) wezwania Wykonawcy Transport Sanitarny Usługi Transportowe Przewóz
Osób D. K. do uzupełnienia dokumentów w celu wykazania spełnienia warunków udziału w
postępowaniu w zadaniu nr 1 i zadaniu nr 2;
e) powtórzenia czynności oceny ofert i wyboru oferty najkorzystniejszej w zadaniu
nr 1 i zadaniu nr 2.
Pismem z dnia 29 września 2017 roku zamawiający oświadczył, że uwzględnia zarzuty
przedstawione w odwołaniu.
Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego nie zgłosił przystąpienia
żaden wykonawca.

Izba zważyła, co następuje:

Art. 186 ust. 2 zd. pierwsze ustawy P.z.p. stanowi, iż w przypadku uwzględnienia przez
zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu Izba może umorzyć
postępowanie na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem, że
w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden
wykonawca.
Tym samym stwierdzić należy, iż na skutek uwzględnienia w całości zarzutów
podniesionych w odwołaniu, jak i okoliczności, iż po stronie zamawiającego nie przystąpił

żaden wykonawca Izba uznała, że zachodzą przesłanki umożliwiające umorzenie
postępowania na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron, zgodnie z przepisem art. 186
ust. 2 zd. pierwsze ustawy P.z.p.

Rozstrzygając o kosztach postępowania odwoławczego, Izba uwzględniła okoliczność,
iż koszty te znoszą się wzajemnie z mocy przepisu art. 186 ust. 6 pkt 1 ustawy P.z.p., orzekając
o konieczności zwrotu kwoty wpisu uiszczonego przez odwołującego na rachunek Urzędu
Zamówień Publicznych.

Przewodniczący: ………………………….