Sygn. akt: I C 212/23 upr
Dnia 28 sierpnia 2024 roku
Sąd Rejonowy w Człuchowie I Wydział Cywilny w składzie:
Przewodniczący: |
Sędzia Sylwia Piasecka |
Protokolant: |
p.o. protokolanta sądowego Ilona Szczepańska |
po rozpoznaniu w dniu 14 sierpnia 2024 roku w Człuchowie
na rozprawie
sprawy
z powództwa M. D.
przeciwko (...) S.A. z siedzibą w W.
o zapłatę
1. oddala powództwo.,
2. zasądza od powoda M. D. na rzecz pozwanego (...) S.A. z siedzibą w W. kwotę 1.817,00 zł (słownie: tysiąc osiemset siedemnaście złotych) tytułem zwrotu kosztów procesu wraz z odsetkami ustawowymi a opóźnienie od dnia uprawomocnienia się niniejszego orzeczenia do dnia zapłaty,
3. nakazuje pobrać od powoda M. D. na rzecz Skarbu Państwa Sądu Rejonowego w Człuchowie kwotę 1.002,03 zł (słownie: tysiąc dwa złote trzy grosze) tytułem nieopłaconych kosztów sądowych.
Sygn. akt I C 212/23
Powód – M. D. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą (...) z siedzibą w E., reprezentowany przez profesjonalnego pełnomocnika w osobie radcy prawnego złożył pozew przeciwko (...) S.A. z siedzibą w W. o zapłatę kwoty 5.028,42 złotych wraz z odsetkami ustawowymi za opóźnienie od kwoty 4.155,21 złotych od dnia 28 kwietnia 2023 roku do dnia zapłaty i od kwoty 480,00 złotych od dnia wniesienia pozwu do dnia zapłaty oraz o zasądzenie od pozwanego na rzecz powoda kosztów procesu według norm przepisanych, w tym kosztów zastępstwa procesowego w wysokości dwukrotności stawki minimalnej wynikającej z tych norm, o ile nie zostanie złożony spis kosztów.
W uzasadnieniu wskazał, że w dniu 15 czerwca 2022 roku miało miejsce zdarzenie drogowe, na skutek którego uszkodzeniu uległ należący do poszkodowanego R. G. i S. G. pojazd marki O. (...) o numerze rejestracyjnym (...). Odpowiedzialność za niniejsze zdarzenie ponosi sprawca posiadający ubezpieczenie OC w pozwanym towarzystwie.
Podkreślił, że w toku postępowania likwidacji szkody pozwany wypłacił poszkodowanemu odszkodowanie za uszkodzenie pojazdu w kwocie łącznej 1.759,16 złotych brutto, albowiem koszt naprawy nie przewyższał wartości pojazdu w stanie nieuszkodzonym, gdyż nie była to szkoda całkowita. W związku z tym, w dniu 23 marca 2023 roku poszkodowany, przekonany że ubezpieczyciel w jakiejś wysokości mógł zaniżyć przysługujące mu odszkodowanie, dokonał na rzecz powoda cesji wierzytelności (czyli prawa do pełnego odszkodowania), przysługujące mu w związku ze szkodą za ustaloną przez obie strony kwotę. Poszkodowany oświadczył bowiem, że za wypłaconą przez ubezpieczyciela kwotę nie był w stanie przywrócić pojazdu do stanu sprzed zdarzenia, a wszystkie uszkodzone części były częściami oryginalnymi, złączonymi z pojazdem od daty wyprodukowania. Nadto poszkodowany wskazał, że nie maił możliwości odliczenia podatku VAT od kosztów naprawy pojazdu.
Powód podniósł, że zgłosił szkodę pozwanemu wzywając do jej refundacji w pełnej wysokości, podając w jego profesjonalnej ocenie przybliżoną kwotę brakującego odszkodowania oraz zaznaczając, że brak ustalenia szkody spowodował konieczność zlecenia sporządzenia opinii prywatnej za kwotę 480,00 złotych. Podkreślił też, że ubezpieczyciel zobowiązany był do samodzielnego ustalenia nie tylko podstawy swojej odpowiedzialności, ale też i wysokości szkody, a pozwany nie odpowiedział. Dlatego też powód zmuszony był zlecić opinię niezależnemu rzeczoznawcy z odpowiednimi uprawnieniami. W kalkulacji określono wstępnie koszt przywrócenia pojazdu do stanu sprzed szkody na kwotę 5.914,37 złotych.
W odpowiedzi na pozew pozwany – (...) S.A. z siedzibą w W., reprezentowany przez profesjonalnego pełnomocnika w osobie radcy prawnego, wniósł o oddalenie powództwa w całości oraz o zasądzenie od powoda na rzecz pozwanego kosztów procesu.
W uzasadnieniu przyznał, że likwidował szkodę jakiej doznał R. G. w należącym do niego pojeździe marki O. (...) o numerze rejestracyjnym (...), na skutek zdarzenia z dnia 15 czerwca 2022 roku, którego sprawca posiadał u pozwanego ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej. Podkreślił, że zaproponował poszkodowanemu wykonanie naprawy w warsztacie naprawczym, współpracującym z pozwanym. Są to renomowane zakłady naprawcze, które dokonałyby naprawy pojazdu za kwotę przyznaną przez (...) S.A. Jednakże powód nie skorzystał z tej możliwości, mimo że pozwany poinformował poszkodowanego, że jeśli poszkodowany nie zdecyduje się na naprawę w proponowanym przez pozwanego warsztacie, to niezbędne będzie uzgodnienie z (...) S.A. wysokości kosztów naprawy. W tym celu koniecznym było dostarczenie kosztorysu naprawy sporządzonej przez warsztat naprawczy, któremu poszkodowany zamierzał powierzyć naprawę pojazdu. W przypadku gdyby koszty naprawy okazałyby się wyższe niż ustalone w (...) S.A., to w dalszym ciągu poszkodowany mógł skorzystać z oferty (...) S.A. naprawy pojazdu.
Odnosząc się natomiast do wysokości kosztów naprawy pozwany wskazał, że wycenił koszty w oparciu o stosowany kosztorys na łączną kwotę 1.759,16 złotych brutto.
Pozwany zakwestionował również roszczenie strony powodowej w zakresie zwrotu kosztów prywatnej kalkulacji.
Sąd ustalił następujący stan faktyczny:
W dniu 15 czerwca 2022 roku doszło do zdarzenia drogowego, w trakcie którego kierowca pojazdu marki F. o numerze rejestracyjnym (...) nie wyhamował i uderzył w zatrzymany przed skrzyżowaniem pojazd marki O. (...) o numerze rejestracyjnym (...), rok produkcji 2006, powodując uszkodzenie zderzaka tylnego oraz klapy bagażnika.
W dacie zdarzenia uszkodzony pojazd stanowił współwłasność poszkodowanego R. G., który kierował pojazdem oraz S. G..
W dacie zdarzenia sprawca zdarzenia korzystał z ochrony ubezpieczeniowej w zakresie OC w pozwanego.
W dniu 15 czerwca 2024 roku, o godzinie 14:15, w imieniu poszkodowanego R. G., jego małżonka K. G. zgłosiła szkodę (akta szkody k. 1-3). Następnie tego samego dnia o godzinie 18:14 zgłaszająca poinformowała pozwanego o dodatkowej szkodzie w postaci uszkodzenia czujników parkowania oraz niepodnoszenia się wskazówek po odpaleniu silnika (akta szkody k. 10)
Pozwany w toku postepowania likwidacyjnego ustalił wartość szkody w pojeździe na kwotę 1.690,27 złotych, która obejmowała wartość części zamiennych – 379,87 złotych, prac blacharskich i mechanicznych – 108,48 złotych, materiałów lakierniczych – 936,71 złotych i prac lakierniczych – 265,18 złotych (akta szkody k. 6).
Ostatecznie pozwany zaproponował poszkodowanemu – R. G. odszkodowanie w wysokości 1.759,16 złotych i jednocześnie poinformował o możliwości naprawy pojazdu w warsztacie sieci naprawczej (...), a w przypadku nie skorzystania z takiej formy naprawy auta - o konieczności uzgodnienia wszystkich kosztów z pozwanym - przed rozpoczęciem naprawy. Oznacza to, że warsztat wybrany przez poszkodowanego powinien wysłać do pozwanego swój kosztorys naprawy (akta szkody k. 31, 33).
Pozwany powiadomił również poszkodowanego, że jeżeli kwota w kosztorysie wybranego warsztatu będzie wyższa od wyliczonych przez pozwanego kosztów naprawy, to wysokość odszkodowania może zostać zweryfikowana i obniżona do uzasadnionych i celowych kosztów naprawy (akta szkody k. 31).
Kwota odszkodowania w wysokości 1.759,16 złotych została przekazana poszkodowanemu na wskazane w dyspozycji konto.
Poszkodowany – R. G. nie zgłaszał do pozwanego żadnych reklamacji czy też odwołań od przyznanej i wypłaconej przez pozwanego kwoty odszkodowania.
bezsporne, nadto dowód: płyta CD - akta szkody k. 61, dowód z innych wniosków dowodowych: kserokopia pisma z dnia 5 lipca 2022 roku k. 13, ustalenie wysokości szkody k. 14.
W dniu 22 marca 2023 roku współwłaściciele samochodu osobowego marki O. (...) o numerze rejestracyjnym (...), rok produkcji 2006, R. G. i S. G. zawarli z firmą (...) z siedzibą w E., reprezentowaną przez M. D. umowę przelewu wierzytelności z tytułu kosztów naprawy OC posiadaczy pojazdu. Cedent oświadczył, że w stosunku do sprawcy zdarzenia komunikacyjnego z dnia 15 czerwca 2022 roku i jego ubezpieczyciela w zakresie obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, przysługuje mu wierzytelność obejmująca szkodę rzeczową na pojeździe marki O. (...) o numerze rejestracyjnym (...), rok produkcji 2006 oraz, że przenosi na rzecz cesjonariusza wierzytelność wraz z wszelkimi prawami z nią związanymi.
W umowie wskazano, że wynagrodzenie cedenta stanowi kwota 800,00 złotych brutto. Cesjonariusz przelał na konto cedenta w dniu 5 kwietnia 29023 roku kwotę 704,00 złotych tytułem wynagrodzenia.
Współwłaściciele samochodu osobowego marki O. (...) o numerze rejestracyjnym (...), rok produkcji 2006, R. G. i S. G. w sporządzonym w dniu 22 marca 2023 roku powiadomieniu zawiadomili pozwanego o dokonanym przelewie wierzytelności, zarejestrowanej u pozwanego pod numerem
(...).
Współwłaściciele samochodu osobowego marki O. (...) o numerze rejestracyjnym (...), rok produkcji 2006, R. G. i S. G. oświadczyli, że nadal są jedynymi właścicielami pojazdu oraz, że dotychczas wypłacona w ramach likwidacji szkody kwota w wysokości 1.690,27 złotych nie była wystarczająca do przywrócenia pojazdu do stanu sprzed zdarzenia, jak również, że wszystkie części, które uległy uszkodzeniu były częściami oryginalnymi, złączonymi z pojazdem od jego wytworzenia przez producenta.
dowód: umowa przelewu wierzytelności z dnia 22 marca 2023 roku k. 20, dowód z innych wniosków dowodowych: kserokopia - transakcja usługi bankowości elektronicznej k. 23, kserokopia powiadomienia z dnia 22 marca 2023 roku k. 21, oświadczenie z dnia 22 marca 2023 roku k. 22.
Powód w dniu 6 kwietnia 2023 roku wezwał pozwanego do zapłaty pełnej wysokości odszkodowania albowiem kwota wypłaconego odszkodowania została zaniżona (akta szkody – 73). Następnie w dniu 21 kwietnia 2023 roku poinformował pozwanego, że z uwagi na brak zadośćuczynienia poprzedniemu wezwaniu zwrócił się do profesjonalnego podmiotu, który ustalił wartość szkody na kwotę 5.914,37 złotych i wezwał pozwanego do wypłaty tej kwoty w terminie 7 dni. Jednocześnie wskazał, że z tytułu prywatnej ekspertyzy poniósł koszty w wysokości 480,00 złotych (akta szkody – 79, 81 – 86, 88 - 89).
Pismem z dnia 27 kwietnia 2023 roku pozwany poinformował poszkodowanego o wysokości przyznanego odszkodowania oraz motywach takiej decyzji.
dowód: płyta CD – akta szkody k. 61, dowód z innych wniosków dowodowych – wydruk k. 17, wydruk – wezwanie przedsądowe k. 18, kserokopia pisma z dnia 27 kwietnia 2023 roku k. 19.
W dniu 12 kwietnia 2023 roku poszkodowany R. G. zmarł.
fakt znany z urzędu, por. adnotacja na korespondencji k. 81.
W dacie zdarzenia w samochodzie osobowym marki O. (...) o numerze rejestracyjnym (...), rok produkcji 2006, zamontowane były oryginalne części zamienne sygnowane logiem producenta pojazdu w tzw. klasie jakości O, w które pojazd został wyposażony fabrycznie, które nie były poddawane naprawom blacharsko – lakierniczym. Pozwany określił koszt naprawy przy zastosowaniu stawki za roboczogodzinę pracy blacharskiej i prac dodatkowych oraz lakierniczej w wysokości 49,00 złotych i prawidłowo określił metodę lakierowania oraz zastosował potrącenia na lakierowanie części w wysokości 30% z uwagi na występujące na pojeździe uszkodzenia wcześniejsze Pozwany określił hipotetyczny koszt naprawy na kwotę 5.403,87 złotych (z podatkiem VAT 23%). Powód określił koszt naprawy przy zastosowaniu oryginalnych części zamiennych w tzw. klasie O oraz stawki za roboczogodzinę prac blacharskich i lakierniczej w wysokości 110,00 złotych, a także prawidłowo określił rodzaj lakieru przyjmując prawidłową metodę lakierowania. Jednakże powód nie uwzględnił potrącenia wynikającego z wcześniejszych uszkodzeń wskazanych w dokumentacji pozwanego, których eliminacja w ramach naprawy doprowadziłaby do wzrostu wartości pojazdu po naprawie. Pozwany dokonał weryfikacji wartości przedstawionego kosztorysu i ustalił, że na rynku można dokonać realnej naprawy uszkodzonego pojazdu za kwotę 5.039,65 złotych brutto. Jednocześnie poinformował powoda, że wypłata tej kwoty nastąpi, gdy wykaże on wartość poniesionej szkody przedstawiając rachunki lub faktury obrazujące wysokość kosztów przywrócenia pojazdu do stanu sprzed zdarzenia. dowód: opinia biegłego sądowego z zakresu techniki motoryzacyjnej i ruchu drogowego z dnia 29 lutego 2024 roku K. R. k. 115 – 133, kalkulacja naprawy k. 134 – 139, informacja 140, uzupełniająca opinia biegłego sądowego z dnia 15 maja 2024 roku k. 177 – 182, kalkulacja naprawy k. 183 – 188. |
||
|