Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt: KIO 523/14

WYROK
z dnia 7 kwietnia 2014 r.

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:

Przewodniczący: Małgorzata Rakowska


Protokolant: Paweł Nowosielski

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 2 kwietnia 2014 r. odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 17 marca 2014 r. przez wykonawcę ATOS IT Services
Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Postępu 18, 02-676 Warszawa w postępowaniu
prowadzonym przez Narodowy Fundusz Zdrowia Centralę w Warszawie, ul. Grójecka
186, 02-390 Warszawa

przy udziale wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia 4pi Sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie, ul. Niekłańska 27/5, 02-924 Warszawa (lider) i Enigma
Systemy Ochrony Informacji Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Jutrzenki 116,
02-230 Warszawa zgłaszających swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego o
sygn. akt KIO 523/14 po stronie zamawiającego

orzeka:

1. oddala odwołanie

2. kosztami postępowania obciąża wykonawcę ATOS IT Services Sp. z o.o. z siedzibą
w Warszawie, ul. Postępu 18, 02-676 Warszawa i:

2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
ATOS IT Services Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Postępu 18,
02-676 Warszawa tytułem wpisu od odwołania

2.2. zasądza od wykonawcy ATOS IT Services Sp. z o.o. z siedzibą
w Warszawie, ul. Postępu 18, 02-676 Warszawa na rzecz Narodowego
Funduszu Zdrowia Centrali w Warszawie, ul. Grójecka 186,
02-390 Warszawa kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych
zero groszy), stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z
tytułu wynagrodzenia pełnomocnika

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 907) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Warszawie.



Przewodniczący: ……….………

Sygn. akt: KIO 523/14
U z a s a d n i e n i e

Narodowy Fundusz Zdrowia Centrala w Warszawie, zwany dalej „zamawiającym”,
działając na podstawie przepisów ustawy dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 907), zwanej dalej „ustawą Pzp”, prowadzi, w trybie
przetargu ograniczonego, postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na
„Świadczenie usług doradczych w ramach programu wdrożenia silnych mechanizmów
identyfikacji i uwierzytelniania na potrzeby systemu RUM II dla Centrali NFZ”.
Ogłoszenie o przedmiotowym zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 20 września 2013 r., nr 2013/S 183-315945.
W dniu 7 marca 2014 r. (pismem z tej samej daty) zamawiający poinformował
wykonawcę ATOS IT Services Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, zwanego dalej
„odwołującym”, o wyborze oferty wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia, tj. 4pi Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie oraz Enigma Systemy Ochrony
Informacji Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, zwanych dalej „konsorcjum 4pi”, jako
najkorzystniejszej.
W dniu 17 marca 2014 r. (pismem z tej samej daty) odwołujący wniósł odwołanie do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej (wpływ pisma do zamawiającego w dniu 17 marca 2014
r.) wobec czynności dokonanych przez zamawiającego – niezgodnych z przepisami ustawy
Pzp – polegających na:
1. zaniechaniu odtajnienia i udostępnienia odwołującemu wyjaśnień w sprawie rażąco
niskiej ceny złożonych przez konsorcjum 4pi pismem z dnia 26 lutego 2014 r.,
2. wyborze oferty złożonej przez konsorcjum 4pi jako oferty najkorzystniejszej, pomimo
że oferta ta:
a. zawiera rażąco niską cenę,
b. złożenie tej oferty stanowi czyn nieuczciwej konkurencji polegający na
utrudnianiu innym przedsiębiorcom dostępu do rynku przez sprzedaż usług
poniżej kosztów ich świadczenia,
3. zaniechaniu wyboru jako najkorzystniejszej oferty odwołującego,
zarzucając zamawiającemu naruszenie:
1. art. 8 ust. 1-3 w zw. z art. 96 ust. 2 i 3 ustawy Pzp oraz art. 11 ust. 4 ustawy z dnia
16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2003 r., Nr 153,
poz. 1503 ze zm.), zwana dalej „ustawą o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji”,
poprzez zaniechanie odtajnienia i udostępnienia odwołującemu zastrzeżonych
jako tajemnica przedsiębiorstwa wyjaśnień złożonych przez konsorcjum 4pi w

sprawie rażąco niskiej ceny, pomimo że nie wystąpiły przesłanki do zastrzeżenia
tych wyjaśnień tajemnicą przedsiębiorstwa,
2. art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust. 3 ustawy Pzp poprzez zaniechane
odrzucenia oferty złożonej przez konsorcjum 4pi, pomimo że oferta ta zawiera
rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia,
3. art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp w zw. z art. 15 ust. 1 pkt 1 ustawy o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji poprzez zaniechanie odrzucenia oferty złożonej przez
konsorcjum 4pi, pomimo że złożenie tej oferty stanowi czyn nieuczciwej
konkurencji polegający na utrudnianiu innym przedsiębiorcom dostępu do rynku
przez sprzedaż usług poniżej kosztów ich świadczenia,
4. art. 7 ust. 1 ustawy Pzp poprzez uchybienie zasadom uczciwej konkurencji i
równego traktowania wykonawców.
Jednocześnie odwołujący wniósł o:
1. zweryfikowanie zasadności utajnienia informacji zawartych w wyjaśnieniach
składanych przez konsorcjum 4pi w sprawie rażąco niskiej ceny, a w konsekwencji
odtajnienie informacji, które nie posiadają waloru tajemnicy przedsiębiorstwa oraz
przeprowadzenie dowodu na rozprawie z odtajnionej części wyjaśnień. Z
ostrożności odwołujący - na podstawie art. 189 ust. 6 ustawy Pzp - wnosi o
wyłączenie jawności rozprawy w części dotyczącej rozpoznania tego zarzutu oraz
odtajnienie na rozprawie informacji zawartych w wyjaśnieniach w sprawie rażąco
niskiej ceny, składanych przez konsorcjum 4pi,
2. uwzględnienie odwołania i nakazanie zamawiającemu:
a. powtórzenie czynności badania i oceny ofert w zakresie wskazanym w
niniejszym odwołaniu, a w konsekwencji:
b. odrzucenie oferty złożonej przez konsorcjum 4pi,
c. dokonanie wyboru jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez Odwołującego;
3. przeprowadzenie dowodu z opinii biegłego na okoliczność, że oferta konsorcjum
4pi zawiera rażąco niską cenę.
W uzasadnieniu odwołania odwołujący wskazał m.in., iż:
Odnośnie zarzutu odtajnienia części wyjaśnień w sprawie rażąco niskiej ceny
odwołujący podniósł m.in., iż konsorcjum 4pi, w odpowiedzi na wezwanie zamawiającego,
pismem z dnia 26 lutego 2014 r. złożyło wyjaśnienia w sprawie rażąco niskiej ceny,
zastrzegając część wyjaśnień tajemnicą przedsiębiorstwa. Jednocześnie powołując się na
spełnianie przesłanek określonych w art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji. Wyjaśnienia w tym zakresie (co do zasadności zastrzeżenia tajemnicą
przedsiębiorstwa) są ogólnikowe i niemalże mogą być zastosowane w każdym
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, w stosunku do każdego dokumentu.

Tymczasem z ochrony, jaką daje możliwość zastrzeżenia określonych informacji tajemnicą
przedsiębiorstwa można korzystać wyłącznie po spełnieniu i - w przypadku zamówień
publicznych - po wykazaniu wszystkich przesłanek określonych w art. 11 ust. 4 ustawy o
zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Tajemnicą przedsiębiorstwa mogą być zastrzegane
jedynie określone informacje zawarte w poszczególnych dokumentach, a nie cały dokument.
Zasadniczo bowiem z ochrony przed ujawnieniem do publicznej wiadomości korzystają
poszczególne informacje nie zaś całe dokumenty. Konsorcjum, 4pi zastrzegając część
wyjaśnień tajemnicą przedsiębiorstwa powinno złożyć szczegółowe wyjaśnienia odnoszące
się do poszczególnych informacji zawartych w utajnionym dokumencie, potwierdzające
zasadność objęcia tych informacji tajemnicą przedsiębiorstwa. Niedopuszczalne jest
przyjmowanie przez zamawiającego - jako prawidłowego - takiego działania wykonawcy,
które polega na zastrzeganiu tajemnicą przedsiębiorstwa całych dokumentów, pomimo, że
zawierają one również informacje, które nie są chronione tajemnicą przedsiębiorstwa.
Sytuacją niedopuszczalną jest również bezkrytyczne przyjmowanie argumentów wykonawcy
co do zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa, podczas gdy wykonawca ten jedynie ogólnie
wskazał z jakiego powodu informacje mogłyby podlegać zastrzeżeniu, a z pewnością nie
udowodnił, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa.
Reasumując odwołujący wniósł o odtajnienie składanych przez konsorcjum 4pi
wyjaśnień (lub ich części w zakresie, w jakim nie mogą one korzystać z waloru tajemnicy
przedsiębiorstwa) i przeprowadzenie z nich dowodu na rozprawie. Z ostrożności odwołujący
- na podstawie art. 189 ust. 6 ustawy Pzp - wniósł o wyłączenie jawności rozprawy w części
dotyczącej rozpoznania tego zarzutu oraz odtajnienie składanych przez konsorcjum 4pi
wyjaśnień. Utajnienie wyjaśnień w sprawie rażąco niskiej ceny było bezzasadne i miało
jedynie na celu uniemożliwienie zweryfikowania prawidłowości zaoferowanych cen. Dlatego
też przeprowadzenie dowodu z tego dokumentu pozwoli na rzeczywiste zweryfikowanie
realności cen zaoferowanych przez konsorcjum 4pi oraz realności wykonania zamówienia w
ogóle.
Odnośnie zarzutu rażąco niskiej ceny odwołujący podniósł m.in., iż w przedmiotowym
postępowaniu - jak wynika z protokołu postępowania - szacunkowa wartość zamówienia
została ustalona w wysokości 4 638 000 zł. Wartość ta, powiększona o podatek VAT wynosi
5 704 740 zł. Konsorcjum 4pi złożyło natomiast ofertę z ceną rażąco niższą od szacunkowej
wartości przedmiotu zamówienia, tj. 1 395 066. Cena oferty konsorcjum 4pi jest niższa o
75,55 % od wartości przedmiotu zamówienia, powiększonej o podatek VAT. Zatem
propozycja cenowa konsorcjum 4pi w sposób drastyczny odbiega od wyceny, jaka
przeprowadził zamawiający, wskazując na całkowite oderwanie zaoferowanej przez
konsorcjum ceny od warunków rynkowych oraz szacunków dokonanych przez
zamawiającego. Cena oferty Odwołującego (4 833 900 zł brutto) jest zbliżona do

szacunkowej wartości przedmiotu zamówienia i wskazuje na rzetelność szacunku
dokonanego przez zamawiającego oraz rzeczywisty poziom cen rynkowych dla tego
zamówienia.
Na przedmiot zamówienia w przedmiotowym postępowaniu składają się wysoce
specjalistyczne usługi doradcze, świadczone w ramach innowacyjnego programu wdrożenia
mechanizmów identyfikacji i uwierzytelnienia na potrzeby systemu RUM II. W wyniku
przedmiotowego zamówienia powstanie opracowanie kompletnego projektu, którego
rezultatem będzie wprowadzenie karty zdrowia. Celem wdrożenia karty zdrowia, jest
zapewnienie lepszej kontroli nad kosztami usług medycznych poprzez ograniczenie
możliwości tworzenia fikcyjnych lub zmanipulowanych raportów o zrealizowanych usługach
medycznych, które są podstawą do przepływu środków pomiędzy NFZ a
świadczeniodawcami. Wykonanie projektu wymaga bardzo szczegółowej analityki bazującej
na doświadczeniach krajów, które wdrożyły tego typu rozwiązania. Zakres problematyki
objętej projektem dotyczy nie tylko przestrzeni technicznej, ale także organizacyjnej i
społecznej, gdzie należy przewidzieć wszystkie zagrożenia dla realizacji projektu.
Odnośnie zarzutu czynu nieuczciwej konkurencji odwołujący podniósł m.in., iż cena
oferty złożonej przez konsorcjum 4pi stanowi czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu art.
15 ust. 1 pkt 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. W przedmiotowym stanie
faktycznym zaoferowanie ceny poniżej kosztów wytworzenia usługi z pewnością miało na
celu wyeliminowanie konkurencji, w tym wypadku odwołującego. Jest to bowiem jedynie
racjonalny motyw wyceny tak specjalistycznej i skomplikowanej usługi na tak niskim
poziomie. Warto przy tym zauważyć, że szacunkowa wartość zamówienia została wskazana
w ogłoszeniu o zamówieniu. Konsorcjum 4pi znając więc szacunkową wartość zamówienia
zdecydowało się na złożenie oferty z ceną o ok. 75% niższą, jedynie w celu całkowitego
wyeliminowania drugiego wykonawcy zaproszonego do składania ofert. Tak ogromna
różnica pomiędzy szacunkową wartością zamówienia a ceną oferty konsorcjum 4pi wskazuje
dobitnie, że działanie konsorcjum 4Pi nastawione było na pozbawienie możliwości uzyskania
zamówienia przez odwołującego, ponieważ żaden podmiot nie zdecydowałby się na
realizację usługi w cenie zaoferowanej przez konsorcjum 4pi. Cena ta bowiem nie pokrywa
nawet podstawowych kosztów wytworzenia usługi będącej przedmiotem zamówienia.
W dniu 17 marca 2014 r. zamawiający wezwał wykonawców do przystąpienia do
postępowania odwoławczego toczącego się w wyniku wniesienia odwołania, przekazując
jednocześnie kopię odwołania.
W dniu 20 marca 2014 r. (pismem z dnia 19 marca 2014 r.) konsorcjum 4pi
przystąpiło do postępowania odwoławczego, po stronie zamawiającego, przekazując kopie
przystąpienia odwołującemu i zamawiającemu.

Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w tym treść ogłoszenia o zamówieniu, treść SIWZ, złożone oferty,
jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska Stron oraz Przystępującego
złożone podczas rozprawy, skład orzekający Izby zważył co następuje:

Izba nie znalazła podstaw do odrzucenia odwołania w związku z tym, iż nie została
wypełniona żadna z przesłanek negatywnych, uniemożliwiających merytoryczne rozpoznanie
odwołania, wynikających z art. 189 ust. 2 ustawy Pzp, jak również stwierdziła, że wypełniono
przesłanki istnienia interesu odwołującego w uzyskaniu przedmiotowego zamówienia oraz
możliwości poniesienia szkody w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów
art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.

Mając na uwadze powyższe skład orzekający Izby merytorycznie rozpoznał złożone
odwołanie, uznając iż odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.

Zarzut naruszenia art. 8 ust. 1 – 3 w zw. z art. 96 ust. 2 i 3 ustawy Pzp oraz art.
11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji nie potwierdził się.
Izba ustaliła, iż zamawiający, pismem z dnia 20 lutego 2014 r., zgodnie z art. 90 ust.
1 ustawy Pzp w celu ustalenia czy oferta zawiera rażąco niską cenę, wezwał konsorcjum 4pi
do udzielenia wyjaśnień dotyczących sposobu kalkulacji ceny oferty złożonej w
postępowaniu z uwzględnieniem pozycji ujętych w załączonej do wezwania tabeli.
W odpowiedzi na powyższe konsorcjum 4pi, pismem z dnia 26 lutego 2014 r.,
udzieliło wyjaśnień, jednocześnie zastrzegając informacje zawarte na stronach od 3 do 11
jako stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji z uwagi na to, iż zawarte tam są „informacje dotyczące elementów i
sposobu kalkulacji ceny”.
Mając na uwadze powyższe Izba zważyła co następuje:
Art. 8 ust. 1 ustawy Pzp statuuje zasadę jawności postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego. Wyjątkiem od tej zasady są ustawowo określone przypadki
pozwalające na ograniczenie dostępu do informacji związanych z postępowaniem. Takim
wyjątkiem jest treść art. 8 ust. 3 ustawy Pzp, który stanowi, że nie ujawnia się informacji
stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o zwalczanie nieuczciwej
konkurencji. Natomiast zgodnie z art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
za tajemnicę przedsiębiorstwa należy uznać taką informację, która spełnia łącznie trzy
warunki, tj.: jest informacją o charakterze technicznym, technologicznym, organizacyjnym lub
inną posiadającą wartość gospodarczą; nie została ujawniona do wiadomości publicznej oraz
podjęto w stosunku do niej niezbędne działania w celu zachowania poufności. Ocena czy

określona informacja zastrzeżona przez wykonawcę stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa
należy do obowiązków zamawiającego. Obowiązkiem wykonawcy jest natomiast wykazanie,
że przedstawione informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. W przedmiotowym stanie
faktycznym wykonawca, odpowiadając na wezwanie do złożenia wyjaśnień i zastrzegając
określone informacje jako stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa, wskazał „zasadność
zastrzeżenia jawności części wyjaśnień”, podnosząc m.in., iż zawierają one tajemnicę
przedsiębiorstwa, gdyż są informacjami dotyczącymi elementów i sposobu kalkulacji ceny.
Podał także, iż mają one charakter organizacyjny przedsiębiorstwa obu członków
konsorcjum i posiadają wartość gospodarczą. Dotyczą bowiem sposobu dokonywania
wyceny przedmiotu zamówienia, uwzględnianych czynników cenotwórczych oraz
okoliczności umożliwiających złożenie konkurencyjnej cenowo oferty, decydując tym samym
o przewadze konkurencyjnej konsorcjum 4pi. A ponadto wykonawca ten – jak podniósł w
piśmie z dnia 26 lutego 2014 r. - podjął w stosunku do zastrzeżonych informacji niezbędne
działania w celu zachowania poufności.
W ocenie Izby zamawiający badając wyjaśnienia złożone na jego wezwanie przez
konsorcjum 4pi zachował zasady określone w uchwale Sądu Najwyższego z dnia 21
października 2005 roku w sprawie o sygn. akt III CZP 74/05 w zakresie badania skuteczności
zastrzeżenia informacji jako tajemnicy przedsiębiorstwa i prawidłowo uznał, iż wyjaśnienia
złożone przez konsorcjum 4pi należy uznać za informacje stanowiące tajemnicę
przedsiębiorstwa. Zastrzeżone przez konsorcjum 4pi informacje faktycznie bowiem dotyczą
kalkulacji ceny złożonej oferty oraz obejmują szczegółowe odniesienie do wszystkich
elementów przykładowo wskazanych w treści art. 90 ust. 2 ustawy Pzp. Tak więc zawierają
odniesienie do wybranych rozwiązań technicznych i oryginalności projektu wykonawcy (str.
3-4 wyjaśnień), kwestii związanych z obniżeniem kosztów pracy (str. 4–5 wyjaśnień) i
kosztów działania (str. 6-7 wyjaśnień), wyjątkowo sprzyjających warunków wykonywania
zamówienia dostępnych dla wykonawcy (str. 5-6 wyjaśnień), jak również szczegółowe
kalkulacje kosztów realizacji zamówienia, w tym przede wszystkim stawek konsultantów
wyszczególnionych w tabeli (str. 7-11 wyjaśnień). Kwestie te wprost więc odnoszą się do
sposobu skalkulowania ceny. Tymczasem sposób kalkulacji ceny, a przede wszystkim
kosztów osobowych, które w tym postępowaniu stanowią czynnik najbardziej cenotwórczy,
gdyż głównym elementem cenotwórczym jest właśnie koszt pracy konsultantów (ekspertów),
można zaliczyć do informacji, które stanowią niezwykle cenne źródło informacji dla
konkurencji. Koszt zatrudnienia osób to bowiem element determinujący treść oferty z uwagi
chociażby na specyfikę tej branży i charakter tego konkretnego zamówienia. Zamawiający,
wbrew twierdzeniom odwołującego, nie narzucił wykonawcom w SIWZ wymogu zatrudnienia
osób uczestniczących w realizacji zamówienia na podstawie umów o pracę, jak również
pozostawania przez nich przez cały okres realizacji zamówienia w pełnej dyspozycyjności i

gotowości do pracy na rzecz tej właśnie realizacji, co determinowałoby konieczność ich
wynagradzania nawet wówczas, gdyby pracy tej nie świadczyli. Zamawiający nie tylko, że
nie wymagał codziennego zaangażowania wskazanych konsultantów (ekspertów), a nawet
oczekiwał ich wykorzystania jedynie stosownie do potrzeb projektu i tylko na etapie, w
którym ich praca będzie wymagana. Zamawiający nie ograniczył także liczby osób
przypisanych do określonych ról, wskazując jedynie w projekcie umowy, iż wykonawca
zobowiązany jest zapewnić na potrzeby tej realizacji minimum jedną osobę dedykowaną do
każdej ze wskazanych przez niego ról w załączniku nr 2 „Wymagania wobec osób
dedykowanych do realizacji umowy” do tej umowy. Nie wykluczył również możliwości
łączenia określonych ról, wskazując iż „jedna osoba może pełnić maksymalnie dwie role”.
Pozostawił także wykonawcom możliwość swobodnego ustalenia ilości roboczogodzin
koniecznych do przedmiotowej realizacji. Informacji powyższych, w tym także innych
zawartych w tabeli wypełnianej przez konsorcjum 4pi na skutek wezwania do złożenia
wyjaśnień, wykonawcy nie byli zobowiązani podać wraz z ofertą. Informacje te zostały
uzyskane przez zamawiającego dopiero w drodze wyjaśnień rażąco niskiej ceny.
Zamawiający w SIWZ, jak już wyżej wskazano, podał jedynie minimalną ilość osób jaka jest
wymagana do pełnienia konkretnych ról. Niemniej jednak przypisanie już ilości osób
proponowanych przez danego wykonawcę do konkretnych ról, bądź też ich łączenie jest już
tym elementem, który wskazuje niewątpliwie na sposób kalkulacji ceny, a tym samym na
strategię danego przedsiębiorstwa. Podobnie stawki roboczogodziny. Stawki, które
faktycznie uzyskują specjaliści wymagani do realizacji zamówienia nie są ujawniane,
zwłaszcza w tak konkurencyjnej branży, jaką jest branża IT. Stanowią bowiem istotny
element kalkulacji ceny danego zamówienia. Tak więc nawet gdyby uznać, iż przykładowo:
wskazano do pełnienia danej roli, jak wymagał tego zamawiający, tylko jedną osobę, to
jednak to już powoduje, że taka informacja nadal jest związana z konkretną ofertą i
proponowanym, konkretnym rozwiązaniem organizacyjnym bądź technicznym. Nie ma więc
możliwości podania wskazanych przez odwołującego informacji (liczby osób i ról dla
poszczególnych osób, stawki za roboczogodzinę) bez naruszenia tajemnicy
przedsiębiorstwa. Te dane, których ujawnienia chociażby żąda odwołujący samodzielnie, a
tym bardziej w tym konkretnym zestawieniu ten walor (walor tajemnicy przedsiębiorstwa)
posiadają. Nawet jednak gdyby uznać, iż jakieś dane zawarte w tabeli nie mogą być objęte
tajemnicą przedsiębiorstwa, to „fakt, że informacje dotyczące poszczególnych elementów
urządzenia są jawne nie decyduje o odebraniu zespołowi wiadomości o produkcie przymiotu
poufności” (wyrok SN z dnia 28 lutego 2007 r. w sprawie o sygn. akt V CSK 444/06). „(...)
Zarówno metoda kalkulacji ceny, jak i konkretne dane cenotwórcze ujawnione przez
wykonawcę na żądanie zamawiającego dla sprawdzenia, czy cena oferty nie jest ceną
rażąco niska, stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa i mogą być przedmiotem ochrony przez

ich utajnienie przed innymi podmiotami, również tymi uczestniczącymi w przetargu (...)”
(wyrok SO w Katowicach z dnia 8 maja 2007 r., sygn. akt XIX Ga 167/07). Informacje te
powstają bowiem na potrzeby konkretnego postępowania o zamówienie publiczne, a tym
samym mają wartość gospodarczą.
Konsorcjum 4pi wykazało także, iż podjęło stosowne działania celem zachowania
poufności. Jak bowiem wynika z treści jego wyjaśnień informacje te nie były i nie są
ujawnione do publicznej wiadomości, a członkowie konsorcjum stosują rygorystyczną
politykę bezpieczeństwa informacji poprzez m.in. zawieranie odpowiednich postanowień w
regulaminie pracy, w umowach o pracę, w umowach o zakazie konkurencji zawieranych z
pracownikami oraz umowach o zachowaniu poufności zawieranych z podmiotami
współpracującymi, podwykonawcami. Powyższe stanowi więc o spełnieniu wymogu z art. 11
ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, który nakazuje podjęcie niezbędnych
działań, mających na celu zachowanie poufności informacji. Tym samym Izba stwierdziła, iż
na skutek wypełnienia przesłanek z art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji, brak jest podstaw do odtajnienia wyjaśnień konsorcjum 4pi. Tak więc zarzut
odwołującego nie potwierdził się.

Zarzut rażąco niskiej ceny nie potwierdził się.
Izba ustaliła, iż w postępowaniu o udzielenie przedmiotowego zamówienia
publicznego, jak wynika z Protokołu postępowania (Druk ZP-PN – pkt 1), szacunkowa
wartość zamówienia została ustalona przez zamawiającego na kwotę 4 638 000,00 zł netto
(kwota ta została podana w ogłoszeniu o zamówieniu – sekcja II, pkt II.2.1) i 5 704 740,00 zł
brutto.
W postępowaniu złożono dwie oferty, tj. jedna złożona przez wykonawcę konsorcjum
4pi na kwotę 1 395 066,00 zł brutto oraz druga złożona przez odwołującego na kwotę
4 833 900,00 zł brutto.
Zamawiający, pismem z dnia 20 lutego 2014 r., wezwał konsorcjum 4pi do udzielenia
wyjaśnień czy oferta zawiera rażąco niską cenę, żądając przy tym udzielenia wyjaśnień
dotyczących sposobu kalkulacji ceny oferty złożonej przez wykonawcę (konsorcjum 4pi) w
tym postępowaniu oraz przedstawienia szczegółowego wykazu przedmiotowych składników
cenotwórczych, uwzględniając to czy zaoferowana cena będzie miała wpływ na utrzymanie
wymaganej przez zamawiającego jakości z uwzględnieniem pozycji ujętych w załączonej
przez zamawiającego tabeli.
Konsorcjum 4pi, w odpowiedzi na powyższe, pismem z dnia 26 lutego 2014 r.
udzieliło wyjaśnień, wskazując iż oferowana cena obejmuje realizacje pełnego zakresu
zamówienia oraz uwzględnia wszystkie wymagania zamawiającego zamieszczone w SIWZ
oraz potwierdzane w udzielnych odpowiedziach, dodając i z konsorcjum uwzględniło

wszystkie czynniki kosztowe, jak również ryzyko oraz zysk oraz podając sposób
skalkulowania ceny i zastrzegając te informacje jako stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa
w rozumieniu art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (str. 3-11
wyjaśnień).
Mając na uwadze powyższe Izba zważyła co następuje:
Niewątpliwym jest, iż za ofertę z rażąco niską ceną uznaje się ofertę z ceną
niewiarygodną i nierealistyczną w porównaniu do cen rynkowych podobnych zamówień, tj.
cenę, wskazującą na fakt wykonania zamówienia poniżej kosztów wytworzenia przedmiotu
zamówienia. Punktem odniesienia dla oceny, czy cena jest rażąco niska, jest przedmiot
zamówienia i jego wartość. Nie oznacza to jednak, że każda oferta z ceną niższą od wartości
zamówienia, powiększonej o podatek VAT, zawiera rażąco niską cenę. Ceny te należy
bowiem odnieść także do cen ofert złożonych w danym postępowaniu, gdyż to one właśnie
odzwierciedlają rzeczywisty poziom cen rynkowych dla konkretnego zamówienia,
kalkulowanych w tym samym czasie, a więc w tych samych warunkach gospodarczych. A
ponadto nie istnieje, i nie można na żadnej podstawie ustalić poziomu różnicy pomiędzy
cenami ofert, aby od jej przekroczenia można było mówić o cenie rażąco niskiej. Samo
stwierdzenie różnic pomiędzy składanymi ofertami jest naturalnym objawem konkurencji i nie
jest wystarczające dla wykazania rażąco niskiej ceny którejś z ofert. Niemniej jednak każdy
przypadek, ze względu na przedmiot zamówienia, sposób jego realizacji oraz jego wartość
należy rozpatrywać indywidualnie. W niniejszym stanie faktycznym – co jest bezspornym -
cena zaoferowana przez konsorcjum 4pi znacząco odbiega od szacunkowej wartości
zamówienia. Cenę zaoferowaną przez konsorcjum 4pi należałoby odnieść także do cen
zaoferowanych w tym postępowaniu przez innych wykonawców. Jednak w tym stanie
faktycznym punktem odniesienia do takiej oceny, a więc czy wystąpił przypadek
zaoferowania rażąco niskiej ceny, nie mogą być ceny zawarte w ofertach innych
wykonawców, gdyż w tym postępowaniu złożone zostały tylko dwie oferty, w tym oferta
odwołującego. A ponadto szacunkowa wartość zamówienia bez VAT została podana przez
zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu i była znana wszystkim wykonawcom
ubiegającym się o udzielenie zamówienia. Trudno jest zatem dokonać obiektywnej oceny
cen zaproponowanych przez wykonawców w tym konkretnym postępowaniu, gdyż nie
można tego zweryfikować w odniesieniu do innych ofert.
Niemniej jednak cena nawet znacząco odbiegająca od szacunkowej wartości
zamówienia, czy cen innych wykonawców nie musi być ceną rażąco niską o ile wezwany do
wyjaśnień wykonawca jest w stanie udowodnić prawdziwość podanych w ofercie elementów
cenotwórczych. To bowiem wykonawca wezwany do złożenia wyjaśnień w zakresie rażąco
niskiej ceny powinien wykazać co spowodowało obniżenie ceny oraz w jakim stopniu
wskazane przez niego elementy ceny na to wpłynęły. Udzielone wyjaśnienia mają bowiem

potwierdzić, iż złożona oferta jest rzetelnie przygotowana, a cena prawidłowo oszacowana.
Nie jest przy tym wystarczającym złożenie jakichkolwiek wyjaśnień, ale wyjaśnień
odpowiednio umotywowanych i przekonywujących, iż zaproponowana cena nie jest ceną
rażąco niską. W tym stanie faktycznym zamawiający wystosował do konsorcjum 4pi
wezwanie w trybie art. 90 ust. 1 ustawy Pzp, a konsorcjum 4pi, odpowiadając na powyższe,
(pismem z dnia 26 lutego 2014 r.), udzieliło bardzo szczegółowych i spójnych wyjaśnień.
Z treści art. 90 ust. 3 w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp wynika, iż zamawiający
odrzuca ofertę wykonawcy, który nie złożył wyjaśnień lub, jeśli dokonana ocen wyjaśnień
wraz z dostarczonymi dowodami potwierdza, że oferta zawiera rażąco niską cenę w
stosunku do przedmiotu zamówienia. Zamawiający może więc odrzucić ofertę tylko w dwóch
sytuacjach:, tj. jeżeli wykonawca nie złoży wyjaśnień w wyznaczonym terminie lub jeżeli
ocena dokonanych wyjaśnień potwierdza, że oferta zawiera rażąco niska cenę w stosunku
do przedmiotu zamówienia. Odrzucenie oferty w sytuacji złożenia wyjaśnień możliwe jest
wyłącznie wtedy gdy ocena wyjaśnień wraz z dowodami potwierdza, że oferta zawiera
rażąco niską cenę. Natomiast w tym stanie faktycznym nie można uznać, że wyjaśnienia
złożone przez konsorcjum 4pi potwierdziły zarzut rażąco niskiej ceny. Przeciwnie,
jednoznacznie z nich wynika, że cena zaoferowana przez tego wykonawcę rażąco niską nie
jest. Wyjaśnienia te – jak już wyżej wskazano – są obszerne i spójne. Zawierają bowiem
zarówno szczegółowe odniesienie do przesłanek wyspecyfikowanych w art. 90 ust. 1 ustawy
Pzp a więc okoliczności, które zamawiający zobowiązany jest wziąć pod uwagę, oceniając
wyjaśnienia wykonawcy (w tym przypadku konsorcjum 4pi), jak i tabele wypełnione zgodnie z
żądaniem zamawiającego, a zawierające podstawowe składniki cenotwórcze (role, liczbę
osób w danej roli, liczbę roboczodni, stawkę za roboczogodzinę, wartość, łączną wartość)
(str. 8-10 wyjaśnień) oraz tabelę zawierającą szczegółowy sposób kalkulacji ceny dla tego
zamówienia (tabela ta zawiera m.in. szacowaną liczbę godzin, koszty godziny pracy oraz
marżę) (str. 11 wyjaśnień) i odnoszący się do nich opis.
Podkreślić przy tym należy, iż sam zamawiający pozostawił wykonawcom swobodę
swobodnego ustalenia ilości roboczogodzin koniecznych do realizacji przedmiotowego
zamówienia. Nie był bowiem w stanie – jak podniósł na rozprawie - sprecyzować
koniecznego od konsultantów (ekspertów) nakładu pracy. Przykładowo wskazać należy, iż
zamawiający odpowiadając na pytanie nr 23 podał, iż „na obecnym etapie projektu
zamawiający nie ma możliwości oszacowania liczby dni przeznaczonych na testy
poszczególnych komponentów”. Nie potrafił także oszacować liczby zespołów ani określić
liczby ich spotkań. Także przygotowany przez niego szacunek wartości zamówienia – co
konsekwentnie podkreślał - był zawyżony. Zamawiający wymagał wynagrodzenia
ryczałtowego, nie narzucając przy tym wykonawcom sposobu zatrudnienia ekspertów do
realizacji tego zamówienia. Pozostawił to wykonawcom. Nie ograniczył także liczby osób

przypisanych do określonych ról, wskazując jedynie w projekcie umowy, iż wykonawca
zobowiązany jest zapewnić na potrzeby tej realizacji minimum jedną osobę dedykowaną do
każdej ze wskazanych przez niego ról, dopuszczając również możliwości łączenia
określonych ról (np. „jedna osoba może pełnić maksymalnie dwie role”). Dlatego też
konsorcjum 4pi, kalkulując cenę oferty, przyjęło iż eksperci będą wynagradzani w zależności
od ich zaangażowania w tracie realizacji zamówienia, a więc będą wynagradzani wyłącznie
za faktycznie wykonaną pracę i nie będą zatrudnieni na podstawie umowy o pracę.
Wskazane w treści wyjaśnień stawki godzinowe ekspertów są rzeczywiści różne i nie
odbiegają one od stawek rynkowych, w tym wskazanych w treści opinii. Natomiast
przedłożona przez odwołującego opinia oparta jest na założeniu zatrudnienia ekspertów na
podstawie umowy o pracę i pozostawaniu przez wszystkim ekspertów przez cały okres
realizacji zamówienia w gotowości do pracy. Podczas gdy zamawiający takiego wymogu (co
do zatrudnienia) nie stawiał. Wykonawca zobowiązany był bowiem utrzymywać przez cały
okres realizacji zamówienia trwałość zespołu (ciągłość obsługi), a nie utrzymywać w pełnym
wymiarze godzin, a tym samym wynagradzać przez cały okres realizacji zamówienia
wszystkich ekspertów. A ponadto przyjęte przez wykonawcę konsorcjum 4pi nakłady pracy
ekspertów (str. 9, 10 wyjaśnień) są większe niż przewidziane przez zamawiającego (str. 2
szacunku wartości zamówienia).
Niezależnie od powyższego podkreślić należy, iż realizowany projekt – co zgodnie
podkreślały strony i uczestnik postępowania - ma charakter innowacyjny. Jest projektem, jaki
dotychczas na terenie RP nie był realizowany. Przedmiotem zamówienia są bowiem usługi
doradztwa o nieokreślonej pracochłonności, które – jak słusznie podniósł przystępujący
(konsorcjum 4pi) – w przeważającej mierze zależą od kwalifikacji osób zaangażowanych w
ich realizację oraz wydajności i organizacji pracy zespołu świadczącego usługę, a wiec
opierają się na posiadanym przez danego wykonawcę doświadczeniu i jego know-how.
Reasumując stwierdzić należy, iż zarzut rażąco niskiej ceny nie potwierdził się
Wyjaśnienia złożone przez tego wykonawcę są rzeczywiście szczegółowe i nie dają
podstaw do stwierdzenia, że cena oferty konsorcjum 4pi jest rażąco niska.

Zarzut czynu nieuczciwej konkurencji (art. 15 ust. 1 pkt 1 ustawy o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji) nie potwierdził się.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 pkt 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji „czynem
nieuczciwej konkurencji jest utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku, w
szczególności przez: 1) sprzedaż towarów lub usług poniżej kosztów wytworzenia lub
świadczenia albo ich odsprzedaż poniżej kosztów zakupu w celu eliminacji innych
przedsiębiorców z rynku (...)”. Tak więc czynem nieuczciwej konkurencji jest sprzedaż
poniżej kosztów własnych, poniesionych przez sprawcę czynu, a więc sprzedaż ze stratą. W

tym stanie faktycznym, jak wynika z treści szczegółowych wyjaśnień udzielonych przez
konsorcjum 4pi, wykonawca ten nie zaoferował realizacji usługi poniżej kosztów jej
wytworzenia. Uzasadnił opłacalność realizacji, zastosowanych marż, jak i uwzględnionych w
kalkulacji kosztów. I tak np. w tabeli zawartej na stronie 11 wyjaśnień podał szczegółową
kalkulację usługi, wskazując m.in. na wysokość przewidywanej marży handlowej. Tak więc
niski koszt wyrobu finalnego będący efektem określonych okoliczności (wskazanych
szczegółowo w treści wyjaśnień tego wykonawcy) nie może stanowić podstawy do
zastosowania art. 15 ust. 1 pkt 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Nawet jednak
gdyby sytuacja taka miała miejsce, a w niniejszym stanie faktycznym ona niewątpliwie nie
występuje, to koniecznym byłoby także wykazanie, że konsorcjum 4pi poprzez zaoferowanie
ceny na określonym poziomie, działało w celu eliminacji innego przedsiębiorcy, „czyli dla
zajęcia jego miejsca na rynku, a w konsekwencji stworzenia sobie w przyszłości warunków
umożliwiających dyktowanie klientom cen i/lub innych warunków umów” („Ustawa o
zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz” pod red. prof. dr hab. Janusz Szwaja,
Warszawa 2006). Koniecznym byłoby więc udowodnienie, że sprzedaż przedmiotowej usługi
za oferowaną cenę byłaby przyczyną negatywnego wyniku działalności każdego z
przedsiębiorców działającym w określonym branży. Tym samym Izba uznała, iż zarzut ten
nie potwierdził się.

Biorąc powyższe pod uwagę, orzeczono, jak w sentencji.

Izba w poczet materiału dowodowego zaliczyła dokumentację przedmiotowego
postępowania oraz dokumenty złożone przez strony oraz uczestnika postępowania na
rozprawie, uznając je za stanowisko je składających.

O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp oraz § 5
ust. 3 pkt 1) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i
sposobu ich rozliczania (tj.: Dz. U. z 2010 r., Nr 113, poz. 759 z późn. zm.), tj. stosownie do
wyniku postępowania, uwzględniając koszty wynagrodzenia pełnomocnika zamawiającego w
wysokości 3 600,00 zł, na podstawie faktury złożonej do akt sprawy.


Przewodniczący: ……….………