Postanowienie z dnia 29 sierpnia 2001 r.
III RN 123/01
1. Czynności urzędowe podejmowane przez organy gminy lub z ich
umocowania przez powołaną w tym celu komisję konkursową zmierzające do
powierzenia stanowiska dyrektora publicznej szkoły podstawowej mają w
przeważającej mierze charakter czynności z zakresu prawa pracy, poprzedzają-
cych nawiązanie (przekształcenie) zobowiązaniowego stosunku pracy, a spory
na tle legalności postępowania konkursowego należą do kategorii spraw o
roszczenia związane ze stosunkiem pracy (art. 476 § 1 pkt 1 KPC).
2. Konkurs jako metoda obsadzania kierowniczych stanowisk w służbie
publicznej ma obywatelom zapewnić równy dostęp do tej służby (art. 60 Kons-
tytucji RP).
Przewodniczący SSN Andrzej Wróbel, Sędziowie SN: Katarzyna Gonera,
Andrzej Kijowski (sprawozdawca).
Sąd Najwyższy, po rozpoznaniu w dniu 29 sierpnia 2001 r. sprawy ze skargi
Ireny H. na pismo Zarządu Gminy M. w przedmiocie odmowy unieważnienia konkur-
su na dyrektora szkoły, na skutek rewizji nadzwyczajnej Rzecznika Praw Obywatel-
skich [...] od postanowienia Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie-
Ośrodka Zamiejscowego w Łodzi z dnia 9 grudnia 1999 r. [...]
o d d a l i ł rewizję nadzwyczajną.
U z a s a d n i e n i e
Rada Gminy M. w dniu 28 kwietnia 1999 r. podjęła uchwałę w „sprawie powo-
łania komisji konkursowych dla przeprowadzenia postępowań konkursowych w celu
wyłonienia kandydatów na dyrektorów szkół podstawowych prowadzonych przez
gminę oraz regulaminu określenia pracy komisji”. W § 1 uchwały powołano komisję
konkursową dla wyłonienia kandydata na stanowisko dyrektora Szkoły Podstawowej
w B. Ustalono również regulamin konkursu na stanowisko dyrektora szkoły podsta-
2
wowej prowadzonej przez Gminę M. oraz trybu pracy komisji konkursowej (§ 2
uchwały). Komisja konkursowa dopuściła do udziału w konkursie trzy osoby, a w jego
drugim etapie spośród dwóch osób wyłoniła w dniu 11 maja 1999 r. w tajnym głoso-
waniu kandydata na dyrektora Szkoły Podstawowej w B. Prawidłowość działań komi-
sji zakwestionowała Irena H. - odrzucona kandydatka, która występując w dniu 17
maja 1999 r. do zarządu Gminy o unieważnienie konkursu podniosła, że na nieko-
rzystny wynik głosowania wpłynęło dopuszczenie w postępowaniu konkursowym
„oszczerczych materiałów zniesławiających ją jako pracodawcę”. W piśmie z dnia 31
maja 1999 r. wójt poinformował zainteresowaną, że zarząd Gminy stwierdził brak
podstaw do unieważnienia konkursu. W skardze do Naczelnego Sądu Administracyj-
nego Irena H. „żaliła się na zaniechanie przez wójta działań administracyjnych doty-
czących załatwienia skargi skierowanej do zarządu Gminy”, po czym na rozprawie w
dniu 30 listopada 1999 r. wyjaśniła, że chodzi jej o unieważnienie konkursu.
Naczelny Sąd Administracyjny-Ośrodek Zamiejscowy w Łodzi postanowieniem
z dnia 9 grudnia 1999 r. [...] odrzucił skargę. W motywach tego orzeczenia Sąd
stwierdził, że skarga nie dotyczy sprawy cywilnoprawnej, ani indywidualnej sprawy
„konkretnego podmiotu i przedmiotu”, a zatem spełnia przesłanki z art. 16 ust. 1 pkt 1
i pkt 6 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym (Dz.U.
Nr 74, poz. 368 ze zm.). Skarga dotyczy jednak w istocie – uzewnętrznionej w piśmie
z dnia 31 maja 1999 r.- uchwały zarządu Gminy o odmowie unieważnienia konkursu,
a więc odmowie posłużenia się upoważnieniem z § 14 regulaminu postępowania
konkursowego. W tej sytuacji skarżąca miała w świetle art. 34 ust. 3 ustawy o NSA
obowiązek zwrócenia się do tego organu samorządowego z wezwaniem do usunię-
cia naruszenia prawa, a skoro tego nie uczyniła, to skarga podlegała odrzuceniu na
podstawie art. 27 ust. 2 powołanej ustawy.
Rewizję nadzwyczajną od powyższego postanowienia wniósł Rzecznik Praw
Obywatelskich, zarzucając rażące naruszenie: art. 34 ust. 3 ustawy o NSA „przez
błędne ustalenie stanu faktycznego mające wpływ na wynik sprawy” oraz art. 45 ust.
1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej „przez pozbawienie skarżącej prawa do
sądu”, domagając się na tej podstawie uchylenia zaskarżonego orzeczenia. W uza-
sadnieniu rewizji nadzwyczajnej podniesiono, że czynności z zakresu funkcjonowa-
nia komisji konkursowych nie powinny być rozważane na - sugerowanym przez za-
skarżone postanowienie - gruncie art. 16 ust. 1 pkt 1 i 6 ustawy o NSA, tylko oce-
niane według art. 16 ust. 1 pkt 4, zgodnie z którym sąd administracyjny orzeka w
3
sprawach skarg na inne niż określone w pkt 1-3 akty lub czynności z zakresu admini-
stracji publicznej, dotyczące przyznania, stwierdzenia albo uznania uprawnienia lub
obowiązku wynikających z przepisów prawa, przy czym obie przesłanki dopuszczal-
ności skargi są w niniejszej sprawie spełnione. Gdyby zresztą nawet za podstawę
wydania orzeczenia przyjąć art. 16 ust. 1 pkt 6 ustawy o NSA, to zastrzeżenia budzi
twierdzenie Sądu o niedochowaniu przez skarżącą trybu przewidzianego w art. 34
ust. 3 tej ustawy, sformułowane w oczywistej sprzeczności ze stanem faktycznym
sprawy. Co prawda przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
(jednolity tekst: Dz.U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 ze zm.) nie określają środków odwo-
ławczych od rozstrzygnięć komisji przeprowadzających konkurs na stanowisko dy-
rektora publicznej szkoły podstawowej, więc w tym zakresie znajduje zastosowanie
art. 34 ust. 3 ustawy o NSA, lecz powołany przepis nie konkretyzuje formalnych wa-
runków, jakie powinno spełniać „wezwanie właściwego organu do usunięcia naru-
szenia prawa”. Charakter takiego wezwania należało zatem przypisać skierowanemu
w dniu 17 maja 1999 r. do zarządu Gminy M. wnioskowi o unieważnienie konkursu,
tym bardziej, iż jego meritum „jasno określało jakich czynności ze strony tego organu
domagała się skarżąca”, a poza tym przepis art. 9 KPA, mający przed sądem admi-
nistracyjnym zastosowanie z mocy art. 59 ustawy o NSA, wyklucza ponoszenie przez
stronę konsekwencji nieznajomości prawa.
W orzeczeniu zaskarżonym rewizją doszło zdaniem Rzecznika Praw Obywa-
telskich również do rażącego naruszenia prawa zagwarantowanego obywatelom
przez art. 45 ust. 1 Konstytucji RP. Odmowa skontrolowania specyficznych czynności
z zakresu władztwa administracyjnego, a do tego sprowadza się stanowisko zarządu
Gminy w sprawie wniosku o unieważnienie konkursu, zamknęła bowiem skarżącej
drogę do sprawiedliwego i jawnego rozpatrzenia tej sprawy przez właściwy, nieza-
leżny i bezstronny sąd. Wspomniana odmowa może też być w ocenie Rzecznika
kwalifikowana jako naruszenie obywatelskiego prawa dostępu do służby publicznej
(art. 60 Konstytucji RP).
Sąd Najwyższy zważył, co następuje:
Rewizja nadzwyczajna nie zasługuje na uwzględnienie, gdyż zaskarżone po-
stanowienie pomimo błędnego uzasadnienia pozostaje w zgodzie z obowiązującym
prawem. Przedmiotowa skarga podlegała bowiem odrzuceniu, aczkolwiek nie z tej
4
przyczyny, iżby skarga została wbrew wymaganiom art. 34 ust. 3 ustawy o NSA
wniesiona bez uprzedniego zwrócenia się do właściwego organu z wezwaniem do
usunięcia naruszenia prawa, lecz dlatego, że sprawa nie należy do kategorii spraw,
które w myśl art. 16 powołanej ustawy są objęte zakresem rzeczowej właściwości
sądownictwa administracyjnego. Dlatego bezprzedmiotowa jest kwestia zasadności
podniesionego w rewizji nadzwyczajnej zarzutu naruszenia pierwszego z wymienio-
nych przepisów, co zdaniem Rzecznika Praw Obywatelskich polegało na odmowie
przypisania charakteru „wezwania” pismu skarżącej skierowanemu w dniu 17 maja
1999 r. do zarządu Gminy M. z żądaniem unieważnienia konkursu na stanowisko
dyrektora Szkoły Podstawowej w B. Podobnie bezprzedmiotowe są wywody rewizji
nadzwyczajnej w odniesieniu do tego, czy właściwość sądu administracyjnego w ni-
niejszej sprawie jest – zgodnie z treścią motywów zaskarżonego postanowienia -
oparta na przepisie art. 16 ust. 1 pkt 1 i 6 ustawy o NSA czy też – jak uważa Rzecz-
nik Praw Obywatelskich - wynika z przepisu art. 16 ust. 1 pkt 4 tej ustawy.
Na temat prawnego charakteru „urzędowych czynności” podejmowanych
przez organy gminy lub z ich umocowania przez powołaną w tym celu komisję kon-
kursową, w celu realizacji ustawowego obowiązku powierzenia stanowiska dyrektora
publicznej szkoły podstawowej kandydatowi wyłonionemu w drodze konkursu, wy-
powiedział się Sąd Najwyższy w postanowieniu z dnia 13 stycznia 2000 r., III RN
123/99 (OSNAPiUS 2000 nr 21, poz. 779). W orzeczeniu tym wyrażono pogląd, że
wspomniane „czynności urzędowe”, jako służące realizacji obowiązkowych zadań
własnych gminy, mają znamiona prawne działań z zakresu publicznej administracji
samorządowej sprawowanej przez organy gminy (art. 5 ust. 5 oraz art. 36a ust. 1 – 5
ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty w związku z art. 30 ust. 1 i ust.
2 pkt 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, jednolity tekst: Dz.U.
z 1996 r. Nr 13, poz. 74 ze zm.) i podlegają zaskarżeniu do Naczelnego Sądu Admi-
nistracyjnego zgodnie „z art. 16 ust. 1 pkt 1 – 4 ustawy o NSA”. Te działania powinny
być realizowane zgodnie z obowiązującymi procedurami prawnymi i w sposób za-
pewniający każdemu obywatelowi na jednakowych zasadach dostęp do służby pub-
licznej, w danym wypadku w szkole publicznej (art. 60 Konstytucji RP).W konkluzji
swego wywodu Sąd Najwyższy uznał, iż „jeżeli te działania nie mają charakteru
czynności cywilnoprawnych, to oznacza to, że jako akty lub czynności z zakresu ad-
ministracji publicznej – podlegają kognicji Naczelnego Sądu Administracyjnego na
podstawie art. 16 ust. 1 pkt 1 – 4 ustawy o NSA”, przy czym „dotyczy to także czyn-
5
ności podejmowanych przez komisję konkursową powołaną przez właściwy organ
gminy w celu wyłonienia kandydata na stanowisko dyrektora publicznej szkoły pods-
tawowej”.
Sąd Najwyższy w składzie rozpoznającym niniejszą sprawę nie podziela po-
wyższego stanowiska, tylko przychyla się do zapatrywań, które w opozycji do moty-
wów tego orzeczenia zostały sformułowane przez jednego z sędziów w zdaniu od-
rębnym. Jego autor słusznie stwierdził, że wprawdzie czynności związane z powie-
rzeniem stanowiska dyrektora publicznej szkoły podstawowej mają również pewne
aspekty z zakresu publicznej administracji samorządowej, to jednak wyraźnie domi-
nuje w nich charakter czynności ze sfery prawa pracy, zmierzających do nawiązania
stosunku pracy na stanowisku dyrektora szkoły w drodze zgodnego oświadczenia
woli pracodawcy i pracownika (art. 11 KP). Stosunek ten ma zobowiązaniowy cha-
rakter i taką naturę wykazują też poprzedzające jego nawiązanie akty (czynności)
postępowania konkursowego, nakierowane na wyłonienie osoby, która spośród moż-
liwie licznej grupy jednakowo traktowanych kandydatów spełniałaby w najwyższym
stopniu merytoryczne wymagania kwalifikacyjne, warunkujące zatrudnienie na da-
nym stanowisku kierowniczym.
Tezy tej nie jest w stanie podważyć okoliczność, iż wspomniane akty (czynno-
ści) są podejmowane w ramach własnych zadań gminy przez jej organy, a tym bar-
dziej przez działające jedynie z ich umocowania, specjalnie w tym celu powoływane
komisje konkursowe. Staranna i sprawna realizacja przez gminę jej ustawowego
obowiązku powierzenia stanowiska dyrektora publicznej szkoły podstawowej jedynie
kandydatowi wyłonionemu w drodze konkursu nie wymaga zresztą tego, iżby organ
gminy czy powołana przezeń komisja konkursowa występowały tu, zwłaszcza wobec
uczestników postępowania konkursowego, z pozycji publicznoprawnego władztwa
administracyjnego. Trzeba też pamiętać, że konkurs jako metoda obsadzania stano-
wisk kierowniczych przy zatrudnieniu w służbie publicznej upowszechnił się dopiero
w ustroju demokratycznego państwa prawnego i miał zapewnić obywatelom równy
dostęp do tej służby (art. 60 Konstytucji RP), a więc być skądinąd zaprzeczeniem
powszechnego w okresie PRL zjawiska tzw. nomenklatury, czyli istnienia grupy ludzi
wyznaczanych przez instancje partyjne mocą ich politycznej władzy do pełnienia kie-
rowniczych funkcji w państwowych przedsiębiorstwach ( czy nawet szerzej – uspo-
łecznionych zakładach pracy ) oraz w urzędach i innych państwowych jednostkach
organizacyjnych. Naiwnością byłaby jednak myśl, że koncepcja konkursu sama przez
6
się wykluczyła już pokusę i możliwość manipulowania jego wynikami. Dlatego silne
uzasadnienie aksjologiczne przy wykładni przepisów ustawowych nie zawierających
– jak w zakresie zastosowania przepisów ustawy o systemie oświaty - wyraźnej i jed-
noznacznej kwalifikacji charakteru postępowania konkursowego ma dyrektywa trak-
towania go jako przebiegającego w ramach stosunków pomiędzy prawnie równo-
rzędnymi podmiotami, a więc stosunków o zobowiązaniowym charakterze, ze
wszystkimi wynikającymi stąd konsekwencjami, zwłaszcza dla forum i trybu rozpa-
trywania sporów z tych stosunków.
Chodzi tu o otwarcie dla tych sporów drogi przed sądem powszechnym, orze-
kającym w trybie przepisów postępowania odrębnego w sprawach z zakresu prawa
pracy. Ta kategoria pojęciowa obejmuje nie tylko sprawy o roszczenia ze stosunku
pracy, lecz również sprawy o roszczenia z nim związane (art. 476 § 1 pkt 1 KPC). W
tej drugiej grupie mieści się między innymi żądanie ustalenia legalności postępowa-
nia konkursowego służącego wyłonieniu kandydata na określone stanowisko dyrek-
tora publicznej szkoły podstawowej. Jest to bowiem roszczenie z przynależnych do
przedmiotu prawa pracy sfery stosunków społecznych poprzedzających stosunek
pracy, przy czym jako nawiązanie „dyrektorskiego” stosunku pracy należy traktować
zarówno sytuację, gdy kandydat nie jest, jak też pozostaje już w danej szkole w za-
trudnieniu na stanowisku „szeregowego” nauczyciela i kiedy to trzeba by mówić rów-
nocześnie o przekształceniu, ustaniu, czy zawieszeniu tego stosunku. W tym miejscu
warto też podkreślić, że upoważnienie sądu powszechnego do orzekania reformato-
ryjnego i związana z tym kompetencja do czynienia samodzielnych ustaleń na pod-
stawie własnego postępowania dowodowego, stwarza większą niż przed sądem ad-
ministracyjnym szansę wykrycia i ujawnienia ewentualnych nieprawidłowości postę-
powania konkursowego, a tym samym służy bardziej kompleksowej realizacji przez
zainteresowanego jego obywatelskiego prawa do sądu (art. 45 ust. 1 Konstytucji
RP).
Z powyższych względów Sąd Najwyższy na podstawie art. 236 ust. 2 Konsty-
tucji RP oraz art. 39312
KPC w związku z art. 10 ustawy z dnia 1 marca 1996 r.
(Dz.U. Nr 43, poz.189 ze zm.) orzekł jak w sentencji.
========================================