Wyrok z dnia 14 grudnia 2009 r.
I PK 118/09
W przypadku wygaśnięcia stosunku pracy z powodu niewykonania przez
dyrektora obowiązku przywrócenia do pracy nauczyciela pozostającego w sta-
nie nieczynnym, w razie powstania możliwości podjęcia przez niego pracy w
pełnym wymiarze zajęć (art. 20 ust. 7 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta
Nauczyciela, jednolity tekst: Dz.U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 ze zm.), nauczyciel
może się domagać przywrócenia do pracy na poprzednich warunkach na pod-
stawie art. 56 § 1 k.p. w związku z art. 67 k.p. i w związku z art. 91c Karty Nau-
czyciela, przez co należy rozumieć zatrudnienie na stanowisku (tym samym lub
innym), na którym dyrektor szkoły był obowiązany go zatrudnić zgodnie z art.
20 ust. 7 Karty Nauczyciela.
Przewodniczący SSN Zbigniew Hajn (sprawozdawca), Sędziowie SN:
Bogusław Cudowski, Herbert Szurgacz.
Sąd Najwyższy, po rozpoznaniu na posiedzeniu w dniu 14 grudnia 2009 r.
sprawy z powództwa Romana C. przeciwko Zespołowi Szkół Mechaniczno-Elek-
trycznych [...] w C. o przywrócenie do pracy, na skutek skargi kasacyjnej powoda od
wyroku Sądu Okręgowego-Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w Częstochowie
z dnia 4 marca 2009 r. [...]
u c h y l i ł zaskarżony wyrok i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania
Sądowi Okręgowemu w Częstochowie, pozostawiając temu Sądowi orzeczenie o
kosztach postępowania kasacyjnego.
U z a s a d n i e n i e
Roman C. pozwem z 13 marca 2008 r. domagał się przywrócenia do pracy na
poprzednich warunkach pracy i płacy od 1 września 2007 r. w pełnym wymiarze
czasu pracy oraz zasądzenie od strony pozwanej na jego rzecz kosztów procesu
według norm przepisanych. W odpowiedzi na pozew, strona pozwana wniosła o od-
2
dalenie powództwa oraz zasądzenie na jej rzecz kosztów procesu według norm
przepisanych.
Rozpoznając sprawę Sąd Rejonowy ustalił, że powód od 1996 r. był zatrud-
niony w Zespole Szkół Mechaniczno - Elektrycznych [...] w C. na stanowisku nau-
czyciela teoretycznych przedmiotów zawodowych. W 1998 r. powód ukończył peda-
gogiczny kurs kwalifikacyjny dla nauczycieli teoretycznych przedmiotów zawodo-
wych. Do jego obowiązków należało prowadzenie zajęć z szeroko rozumianych
przedmiotów elektrycznych. Od 1999 r. powód był zatrudniony na podstawie umowy
o pracę czas nieokreślony, a w 2000 r. uzyskał stopień nauczyciela kontraktowego.
Od 1 marca 2006 r. do 28 lutego 2007 r. powód przebywał na urlopie dla poratowa-
nia zdrowia. Pismem z 18 kwietnia 2007 r. szkoła rozwiązała stosunek pracy z powo-
dem za 3-miesięcznym okresem wypowiedzenia, liczonym od 1 czerwca do 31 sierp-
nia 2007 r., z powodu zmian organizacyjnych w roku szkolnym 2007/2008, z uwagi
na zmniejszenie liczby godzin lekcyjnych z przedmiotów zawodowych. Jako podsta-
wę prawną wypowiedzenia umowy o pracę pozwany wskazał powodowi art. 20 ust. 1
pkt. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela. Powód, na uprzednio
złożony przez siebie wniosek, od 1 września 2007 r. do 29 lutego 2008 r. został
przeniesiony w stan nieczynny. Pozwany poinformował powoda, że 29 lutego 2008 r.
stosunek pracy wygaśnie z mocy prawa oraz że w czasie przebywania w stanie nie-
czynnym zachowuje on prawo do wynagrodzenia zasadniczego oraz innych świad-
czeń pracowniczych wynikających z ustawy Karta Nauczyciela. W dniu 31 sierpnia
2007 r. powód zwrócił się do dyrektora szkoły o przydzielenie godzin lekcyjnych i
uzyskał zgodę na realizację 5 godzin dydaktycznych tygodniowo.
Sąd Rejonowy stwierdził, że powód żądał przywrócenia do pracy w związku z
tym, że w okresie przebywania przez niego w stanie nieczynnym istniała możliwość
zatrudnienia go w pełnym wymiarze czasu pracy. Sąd wskazał, że zgodnie z art. 20
ust. 1 pkt 2 ustawy z 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, dyrektor szkoły w razie
częściowej likwidacji szkoły albo w razie zmian organizacyjnych powodujących
zmniejszenie liczby oddziałów w szkole lub zmian planu nauczania, uniemożliwiają-
cych dalsze zatrudnianie nauczyciela w pełnym wymiarze zajęć, rozwiązuje z nim
stosunek pracy lub, na wniosek nauczyciela, przenosi go w stan nieczynny. Podsta-
wą prawną dochodzonego przez powoda roszczenia był art. 20 ust. 7 Karty Nauczy-
ciela, zgodnie z którym dyrektor szkoły ma obowiązek przywrócenia do pracy w
pierwszej kolejności nauczyciela pozostającego w stanie nieczynnym, w razie po-
3
wstania możliwości ponownego podjęcia przez nauczyciela pracy w pełnym wymia-
rze zajęć na czas nieokreślony lub na okres, na który została zawarta umowa, w tej
samej szkole, na tym samym lub innym stanowisku, pod warunkiem posiadania
przez nauczyciela wymaganych kwalifikacji. Zdaniem Sądu pierwszej instancji w ra-
zie możliwości podjęcia przez nauczyciela w stanie nieczynnym ponownego zatrud-
nienia w pełnym wymiarze zajęć, dyrektor szkoły jest zobligowany do przywrócenia
nauczyciela do pracy. Według oceny Sądu pozwana szkoła przez cały okres sporny
od 1 września 2007 r. do 29 lutego 2008 r. dysponowała minimum 20 godzinami lek-
cyjnymi, które mogła przydzielić powodowi.
Wobec powyższego Sąd Rejonowy wyrokiem z 15 grudnia 2008 r. przywrócił
powoda do pracy w pozwanym Zespole Szkół (pkt 1 wyroku), zasądził od pozwanego
na rzecz powoda 120 zł tytułem zwrotu kosztów zastępstwa procesowego (pkt 2 wy-
roku) oraz nakazał pobrać od pozwanego na rzecz Skarbu Państwa 1.160 zł tytułem
opłaty od pozwu, od której zwolniony był powód.
W apelacji od powyższego wyroku pozwany zarzucił naruszenie przepisów
prawa materialnego, tj.: art. 20 ust. 7 Karty Nauczyciela, przez jego niewłaściwą in-
terpretacje i przyjęcie, że przepis ten nakazuje odbierać godziny przydzielone innym
nauczycielom w taki sposób, by stworzyć etat dla nauczyciela, który za swoją zgodą
został przeniesiony w stan nieczynny; art. 20 ust. 7 w związku z ust. 5c Karty Nau-
czyciela, przez jego niewłaściwe stosowanie i przywrócenie powoda do pracy w sy-
tuacji, gdy stosunek pracy powoda wygasł z mocy prawa 29 lutego 2008 r., a powód
wystąpił z roszczeniem o przywrócenie do pracy dopiero 13 marca 2008 r. i art. 35
ust. 1 Karty Nauczyciela, przez jego niezastosowanie i nieuwzględnienie okoliczno-
ści, że istnieją sytuacje, w których nauczyciel nie tylko może ale i powinien mieć go-
dziny nadliczbowe; oraz błąd w ustaleniach faktycznych, przez uznanie, że pozwany
od 1 września 2007 r. mógł zatrudnić powoda w pełnym wymiarze czasu pracy, na
stanowisku zgodnym z posiadanymi przez powoda kwalifikacjami, w sytuacji gdy po-
zwany nie dysponował w okresie od 1 września 2007 r. do 29 lutego 2008 r. wolnym
etatem, który mógłby powierzyć powodowi oraz uznanie, że powód legitymuje się
odpowiednimi kwalifikacjami, w sytuacji gdy dyrektor nie dokonał oceny jego kwalifi-
kacji do prowadzenia zajęć w zawodach innych niż wynika to z ukończonych przez
powoda studiów magisterskich.
W uzasadnieniu apelacji skarżący wskazał, że przywrócenie do pracy nauczy-
ciela w stanie nieczynnym na podstawie art. 20 ust. 7 Karty Nauczyciela jest możliwe
4
wyłącznie w sytuacji, gdy okres przebywania przez nauczyciela w stanie nieczynnym
jeszcze trwa, ponieważ po upływie sześciomiesięcznego okresu pozostawania w
stanie nieczynnym stosunek pracy z mocy prawa wygasa. Roman C. wystąpił z żą-
daniem przywrócenia do pracy dopiero 13 marca 2008 r., natomiast wygaśnięcie sto-
sunku pracy z powodem nastąpiło z dniem 29 lutego 2008 r.
Zaskarżonym rozpoznawaną skargą kasacyjną wyrokiem z 4 marca 2009 r.
Sąd Okręgowy w Częstochowie zmienił wyrok Sądu Rejonowego w ten sposób, że
oddalił powództwo. Sąd Okręgowy podzielił zarzuty apelacji, że powód Roman C.
wystąpił z żądaniem przywrócenia ze stanu nieczynnego do pracy już po wygaśnię-
ciu stosunku pracy. Uzupełniając postępowanie dowodowe Sąd ustalił, że przesyłka
pisma z 29 lutego 2008 r., w którym powód domagał się przywrócenia do pracy, do-
tarła do pozwanego 5 marca 2008 r., tj. po wygaśnięciu stosunku pracy. Skoro po-
wód od 1 września 2007 r. do 29 lutego 2008 r. był przeniesiony w stan nieczynny, a
zgodnie z art. 20 ust. 5c Karty Nauczyciela z upływem sześciomiesięcznego okresu
pozostawania w stanie nieczynnym stosunek pracy wygasa, to stosunek pracy po-
woda wygasł 29 lutego 2008 r. W tej sytuacji jego oświadczenie woli, dotyczące żą-
dania przywrócenia do pracy na zasadzie art. 20 ust 7 Karty Nauczyciela, dotarło do
pozwanego 5 marca 2008 r., więc już po wygaśnięciu stosunku pracy. Powód nie
miał więc uprawnienia do żądania przywrócenia, ze stanu nieczynnego do pracy. W
ocenie Sądu Okręgowego słusznie zarzucił skarżący, że przywrócenie do pracy nau-
czyciela w stanie nieczynnym, na podstawie art. 20 ust. 7 ustawy Karta Nauczyciela
jest możliwe wyłącznie w sytuacji, gdy okres przebywania przez nauczyciela w stanie
nieczynnym jeszcze trwa. Ograniczenie w czasie możliwości występowania z tego
rodzaju powództwem wynika już z literalnej wykładni tego przepisu. Roszczenie o
przywrócenie do pracy zgłoszone po wygaśnięciu stosunku pracy opiera się na innej
podstawie faktycznej i prawnej (vide wyrok Sądu Najwyższego z 20 czerwca 2001 r.,
l PKN 476/00). Dlatego też Sąd Okręgowy uznając, że przywrócenie do pracy nau-
czyciela w stanie nieczynnym na podstawie art. 20 ust. 7 ustawy Karta Nauczyciela,
jest możliwe wyłącznie w sytuacji gdy okres przebywania przez nauczyciela w stanie
nieczynnym jeszcze trwa, na mocy art. 386 § 1 k.p.c., zmienił zaskarżony wyrok i
oddalił powództwo.
Powód zaskarżył w całości powyższy wyrok Sądu Okręgowego, opierając
skargę kasacyjną na podstawie naruszenia prawa materialnego, przez niezastoso-
wanie art. 20 ust. 1 Karty Nauczyciela, polegające na błędzie subsumcji i przyjęciu,
5
że ustalony w sprawie stan faktyczny odpowiada wyłącznie hipotezie normy prawnej
z art. 27 ust. 7 tej ustawy (jak wynika z uzasadnienia skargi, art. 27 ust. 7 podano
omyłkowo, a pełnomocniczce skarżącego chodzi o art. 20 ust. 7) oraz naruszenia
prawa procesowego mającego istotny wpływ na wynik sprawy, a w szczególności art.
386 § 4 k.p.c., przez nierozpoznanie istoty sporu, polegającego na pominięciu przy
rozstrzygnięciu sprawy i pozostawieniu poza oceną możliwości zastosowania art. 20
ust. 1 Karty Nauczyciela w związku z art. 264 § 2 k.p.
Skarżący wniósł o uchylenie zaskarżonego wyroku w całości i przekazanie
sprawy Sądowi Okręgowemu do ponownego rozpoznania i rozstrzygnięcia o kosz-
tach postępowania, ewentualnie o zmianę tego wyroku w całości i orzeczenie co do
istoty sprawy przez uwzględnienia powództwa w całości.
Sąd Najwyższy zważył, co następuje:
Zgodnie z art. 20 ust. 1 pkt 2 zdanie pierwsze ustawy z dnia 26 stycznia 1982
r. - Karta Nauczyciela (jednolity tekst: Dz.U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 ze zm.) dyrek-
tor szkoły w razie częściowej likwidacji szkoły albo w razie zmian organizacyjnych
powodujących zmniejszenie liczby oddziałów w szkole lub zmian planu nauczania
uniemożliwiających dalsze zatrudnianie nauczyciela w pełnym wymiarze zajęć roz-
wiązuje z nim stosunek pracy lub, na wniosek nauczyciela, przenosi go w stan nie-
czynny. Z upływem sześciomiesięcznego okresu pozostawania w stanie nieczynnym
stosunek pracy wygasa (art. 20 ust. 5c zdanie drugie Karty Nauczyciela). Z kolei,
stosownie do art. 20 ust. 7 tej ustawy, dyrektor szkoły ma obowiązek przywrócenia
do pracy w pierwszej kolejności nauczyciela pozostającego w stanie nieczynnym w
razie powstania możliwości podjęcia przez nauczyciela pracy w pełnym wymiarze
zajęć na czas nieokreślony lub na okres, na który została zawarta umowa, w tej sa-
mej szkole, na tym samym lub innym stanowisku, pod warunkiem posiadania przez
nauczyciela wymaganych kwalifikacji. Odmowa podjęcia pracy przez nauczyciela
powoduje wygaśnięcie stosunku pracy z dniem odmowy. Ostatnio wymieniona regu-
lacja stanowi konsekwencję zasady, że nauczyciel w stanie nieczynnym pozostaje w
stosunku pracy ze szkołą (z tym, że część praw i obowiązków objętych stosunkiem
pracy nie jest wykonywana). Skoro między stronami utrzymuje się stosunek pracy, to
zrozumiałe jest, że w razie ustania przyczyn przeniesienia w stan nieczynny powinno
dojść do pełnej jego realizacji (zob. wyrok Sądu Najwyższego z 27 maja 1999 r., I
6
PKN 77/99, OSNP 2000 nr 18, poz. 681). Celowi temu służy ustanowiona w przyto-
czonym przepisie konstrukcja „przywrócenia do pracy”. Konstrukcja ta zasadniczo
różni się od „przywrócenia pracownika do pracy na poprzednich warunkach”, unor-
mowanego w art. 45 § 1 i 56 § 1 k.p. Po pierwsze, służy ona zakończeniu stanu nie-
czynnego (przywróceniu do czynnego wykonywania pracy nauczyciela) w czasie ist-
nienia stosunku pracy, a nie przywróceniu do pracy po ustaniu zatrudnienia. Po dru-
gie, „przywrócenie do pracy” według art. 20 ust. 7 Karty Nauczyciela nie musi ozna-
czać przywrócenia „na poprzednich warunkach”, ponieważ może ono dotyczyć inne-
go stanowiska, jeśli nauczyciel ma do tego wymagane kwalifikacje. W takim przy-
padku „przywrócenie do pracy” będzie oznaczało ponowne („czynne”) zatrudnienie w
szkole, ale na innym stanowisku. Po trzecie, z brzmienia rozważanego przepisu wy-
nika, że dyrektor szkoły, w razie zaistnienia określonych w nim przesłanek, ma obo-
wiązek przywrócić nauczyciela do pracy (do jej czynnego wykonywania) „z urzędu”, a
nie na żądanie pracownika, jak ma to miejsce w sytuacjach regulowanych w art. 45 §
1 i 56 § 1 k.p. Realizacja tego obowiązku nie zależy więc od wniosku nauczyciela.
Jest to zrozumiałe, skoro to właśnie dyrektor, dysponujący znajomością sytuacji ka-
drowej i potrzeb szkoły, może najpełniej i we właściwym momencie ocenić, czy po-
wstały możliwości ponownego podjęcia przez nauczyciela pracy w pełnym wymiarze
zajęć, podczas, gdy nauczyciel pozostający z reguły poza szkołą (oprócz sytuacji
określonej w art. 20 ust. 8 Karty Nauczyciela ) nie ma takiej wiedzy. O tym, że przy-
wrócenie do pracy, normowane w tym przepisie, następuje „z urzędu” świadczy także
zawarte w nim postanowienie ustawodawcy, że odmowa podjęcia pracy przez nau-
czyciela powoduje wygaśnięcie stosunku pracy z dniem odmowy. Unormowanie to
byłoby pozbawione sensu, gdyby warunkiem rozważanego przywrócenia był wniosek
nauczyciela.
Należy jednak mieć na uwadze, że stosownie do powołanego wyżej art. 20
ust. 5c zdanie drugie Karty Nauczyciela, stosunek pracy wygasa z upływem sze-
ściomiesięcznego okresu pozostawania w stanie nieczynnym. Skutek ten następuje z
mocy prawa, co dotyczy także przypadków, gdy powstały warunki przywrócenia do
pracy ustanowione w art. 20 ust. 7, a dyrektor szkoły nie wykonał obowiązku przy-
wrócenia nauczyciela do pracy (do stanu czynnego). Karta Nauczyciela nie określa
sankcji wygaśnięcia stosunku pracy w razie naruszenia przez pracodawcę przepisów
dotyczących wygaśnięcia. Wobec tego, zgodnie z art. 91c tej ustawy, zastosowanie
znajdują przepisy dotyczące sankcji wygaśnięcia stosunku w wyniku naruszenia
7
obowiązków przez pracodawcę, a więc przepisy zawarte w oddziale 6 rozdziału I
działu drugiego Kodeksu pracy. W szczególności, stosownie do art. 56 § 1 k.p. w
związku z art. 67 k.p. i w związku z art. 91c Karty Nauczyciela, nauczycielowi przy-
sługuje w takiej sytuacji roszczenie o przywrócenie do pracy na poprzednich warun-
kach albo o odszkodowanie. Przywrócenie nauczyciela do pracy na poprzednich wa-
runkach w przypadku, gdy wygaśnięcie stosunku pracy nastąpiło z powodu narusze-
nia przez dyrektora szkoły przesłanek przeniesienia nauczyciela w stan nieczynny
określonych w art. 20 ust. 1 Karty Nauczyciela, polega na przywróceniu do pracy na
warunkach obowiązujących przed przeniesieniem w stan nieczynny (por. powołany
wyżej wyrok Sądu Najwyższego z 27 maja 1999 r., I PKN 77/99 oraz wyrok Sądu
Najwyższego z 20 czerwca 2001 r., I PKN 476/00, OSNP 2003 nr 10, poz. 240).
Natomiast w przypadku wygaśnięcia stosunku z powodu niewykonania przez dyrek-
tora obowiązku ustanowionego w art. 20 ust. 7 Karty Nauczyciela, gdy samo prze-
niesienie w stan nieczynny było zgodne z art. 20 ust. 1, wykładnia pojęcia „przywró-
cenie do pracy na poprzednich warunkach” musi uwzględniać zmiany wynikające z
prawidłowego przeniesienia w stan nieczynny i następującego później zaniechania
przez dyrektora szkoły wykonania obowiązku z art. 20 ust. 7. Z tego względu przez
poprzednie warunki pracy należy rozumieć, stosownie do okoliczności, to samo lub
inne stanowisko, na którym dyrektor powinien był zatrudnić nauczyciela, gdyby nale-
życie wykonał wynikający z tego przepisu obowiązek.
Powyższe rozważania prowadzą do wniosku, że w przypadku wygaśnięcia
stosunku z powodu niewykonania przez dyrektora ustanowionego w art. 20 ust. 7
Karty Nauczyciela obowiązku przywrócenia do pracy nauczyciela pozostającego w
stanie nieczynnym w razie powstania możliwości podjęcia przez niego pracy w peł-
nym wymiarze zajęć, nauczyciel może się domagać przywrócenia do pracy na po-
przednich warunkach na podstawie art. 56 § 1 k.p. w związku z art. 67 k.p. i w
związku z art. 91c Karty Nauczyciela, przez co należy rozumieć zatrudnienie na sta-
nowisku (tym samym lub innym), na którym dyrektor szkoły był obowiązany go za-
trudnić zgodnie z art. 20 ust. 7 Karty Nauczyciela.
W świetle przedstawionej wykładni przepisów dotyczących stanu nieczynnego
i w ustalonym w sprawie stanie faktycznym, zaskarżone orzeczenie Sądu Okręgowe-
go jest nietrafne. Sąd Okręgowy, nie rozważył należycie żądania powoda zawartego
w pozwie, którego treścią nie było przywrócenie do pracy w rozumieniu art. 20 ust. 7
Karty Nauczyciela, tj. przywrócenie do stanu czynnego w czasie trwania stosunku
8
pracy, lecz przywrócenie do pracy na poprzednich warunkach po wygaśnięciu sto-
sunku pracy spowodowanym niewypełnieniem przez dyrektora szkoły obowiązku
określonego w tym przepisie. Tym żądaniem pozwu Sąd drugiej instancji w ogóle się
nie zajął, uznając bezpodstawnie, że treścią powództwa było przywrócenie do pracy
w rozumieniu art. 20 ust. 7 Karty Nauczyciela. Z tego względu ostatecznie trafny,
pomimo mylącej argumentacji, okazał się zarzut naruszenia tego przepisu sformuło-
wany w skardze kasacyjnej, a także zarzut nierozpoznania przez Sąd Okręgowy
istoty sprawy.
Z powyższych względów Sąd Najwyższy orzekł jak w sentencji na podstawie
art. 39815
§ 1 k.p.c., a o kosztach postępowania kasacyjnego - na podstawie art. 108
§ 2 k.p.c. w związku z 39821
k.p.c.
========================================