Sygn. akt: KIO 2844/12
WYROK
z dnia 9 stycznia 2013 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Katarzyna Prowadzisz
Protokolant: Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 stycznia 2013 roku, w Warszawie, odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 21 grudnia 2012 roku przez
wykonawcę W………. B………… prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą
Przedsiębiorstwo Wielobranżowe CERBER z siedzibą w śaganiu przy ulicy Bolesława
Chrobrego 14, 68-100 śagań w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego
Jednostkę Wojskową 4213 z siedzibą we Wrocławiu przy ulicy Obornickiej 100/102, 50-984
Wrocław
przy udziale wykonawcy Impel Cleaning Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu przy ulicy
Ślężnej 118, 53-111 Wrocław zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie Zamawiającego.
orzeka:
1. Uwzględnia odwołanie.
Nakazuje Zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej
dla Zadania 13 usługa utrzymania czystości – WAK/SOI – Jastrzębie
(ok. Namysłowa).
Nakazuje Zamawiającemu wezwanie wykonawcy Impel Cleaning Sp. z o.o. z siedzibą
we Wrocławiu do złożenia wyjaśnień w trybie art. 90 ust. 1 ustawy Prawo zamówień
publicznych.
Nakazuje Zamawiającemu dokonanie ponownego badania i oceny oferty wykonawcy
Impel Cleaning Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu oraz dokonanie wyboru oferty
spośród ofert niepodlegających odrzuceniu.
2. Kosztami postępowania obciąża Zamawiającego Jednostkę Wojskową 4213
z siedzibą we Wrocławiu przy ulicy Obornickiej 100/102, 50-984 Wrocław i:
2.1 zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych, zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
W……….. B…………… prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą
Przedsiębiorstwo Wielobranżowe CERBER z siedzibą w śaganiu przy ulicy
Bolesława Chrobrego 14, 68-100 śagań tytułem wpisu od odwołania,
2.2 zasądza od Zamawiającego Jednostkę Wojskową 4213 z siedzibą we Wrocławiu
przy ulicy Obornickiej 100/102, 50-984 Wrocław na rzecz wykonawcy W……….
B………….. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą Przedsiębiorstwo
Wielobranżowe CERBER z siedzibą w śaganiu przy ulicy Bolesława Chrobrego
14, 68-100 śagań kwotę 16 138 zł 90 gr (słownie: szesnaście tysięcy sto
trzydzieści osiem złotych, dziewięćdziesiąt groszy) stanowiącą koszty
postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wpisu
od odwołania i kosztów udziału.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. 113, poz. 759 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego we Wrocławiu.
Przewodniczący: ……………………..………
Sygn. akt: KIO 2844/12
U Z A S A D N I E N I E
Zamawiający Jednostka Wojskowa 4213 z siedzibą we Wrocławiu przy ulicy Obornickiej
100/102, 50-984 Wrocław prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
w trybie przetargu nieograniczonego pod nazwą Świadczenie usług utrzymania czystości
obiektów, utrzymania terenów zielonych oraz czyszczenia terenów utwardzonych
w kompleksach administrowanych przez JW 4213 w 2013 roku opublikowanego w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej z 3 października 2013 roku pod numerem 2012/S 190-312776.
13 grudnia 2012 roku Zamawiający przekazał Odwołującemu informację o wyniku
postępowania o udzielnie zamówienia publicznego w przedmiotowej sprawie informując,
że w zakresie zadania 13 – Usługa utrzymania czystości – WAK/SOI – Jastrzębie
(ok. Namysłowa) wybrał do realizacji zamówienia wykonawcę Impel Cleaning Sp. z o.o.
z siedzibą we Wrocławiu przy ulicy Ślężnej 118, 53-111 Wrocław.
21 grudnia 2012 roku Odwołujący, działając na podstawie art. 180 ust. 2, złożył
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie wobec czynności Zamawiającego
polegającej na wyborze ofert wykonawcy lmpel Cleaning Sp.z o.o. dla zadania nr 13
z oferowaną ceną brutto 353 122,13 zł zarzucił Zamawiającemu rażące naruszenie
przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 roku, nr 113 poz. 759
z późn. zm.; dalej: „Pzp” lub „ustawa”), mające wpływ na wynik postępowania, przez
podjęcie czynności niezgodnie z ustawą jak też zaniechanie czynności:
− wyboru oferty wykonawcy lmpel Cleaning Sp.z o.o., (dalej: IMPEL), jako
najkorzystniejszej,
− zaniechania czynności wykluczenia wykonawcy IMPEL z postępowania
tj. nieodrzucenia, dopuszczenia do końcowej oceny ofert i wyborze jako
najkorzystniejszych w: ocenie kryteriów oceny ofert i ich znaczenia oraz spełniających
warunki udziału w postępowaniu postawione przez Zamawiającego IMPEL
dotyczącej Zadania 13 w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ),
pomimo zaistnienia przesłanek obligujących Zamawiającego do odrzucenia oferty
tego wykonawcy,
− z ostrożności - od zaniechania czynności wezwania IMPEL do uzupełnienia
dokumentów na potwierdzenie spełnienia warunków udziału w postępowaniu,
− zaniechania czynności zwrócenia się do IMPEL o udzielenie w określonym terminie
wyjaśnień dotyczących elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny
za całość wykonania zamówienia,
− zaniechaniu wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej w ocenie kryteriów
oceny ofert i ich znaczenia oraz spełniającej warunki udziału w postępowaniu
postawione przez Zamawiającego z prawidłowo złożonych i niepodlegających
odrzuceniu dla zadania 13.
Odwołujący zarzucił naruszenie przepisów ustawy:
− art. 7 ust. 1, art. 89 ust. 1 i art. 91 ust. 1, 2 ustawy, przez wybór oferty IMPEL. jako
najkorzystniejszej,
− art. 7 ust, 1 w zw. z art. 22 ust. 4 ustawy przez naruszenie zasad zachowania
uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców w zakresie przyjęcia
oferty IMPEL, która zastosowała cenę dumpingową za wykonanie zadania nr 13,
− art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy, przez zaniechanie wykluczenia wykonawcy IMPEL
z postępowania z uwagi na nie wykazanie przez IMPEL spełnienia warunków udziału
w postępowaniu, a z ostrożności - naruszenie art. 26 ust. 3 ustawy, przez
zaniechanie wezwania IMPEL do uzupełnienia dokumentów na potwierdzenie
spełnienia warunków udziału w postępowaniu,
− art. 90 ust. 1 ustawy, przez brak zwrócenia się przez Zamawiającego do IMPEL
o udzielenie w określonym terminie wyjaśnień dotyczących elementów oferty
mających wpływ na wysokość ceny.
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu:
− unieważnienia czynności Zamawiającego polegających na wyborze IMPEL
dotyczącej Zadania 13 jako najkorzystniejszej w ocenie kryteriów oceny ofert i ich
znaczenia oraz spełniającej warunki udziału w postępowaniu postawione przez
Zamawiającego,
− dokonania powtórnie czynności polegających na badaniu i ocenie ofert złożonych
w przedmiotowym postępowaniu dotyczących Zadania 13, szczególnie w zakresie
oceny ofert pod kątem rażąco niskiej ceny zastosowanej przez IMPEL,
− odrzucenia oferty IMPEL dla Zadania 13 z uwagi na to, że zawiera ona rażąco niską
cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia,
− wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej w ocenie kryteriów oceny ofert
i ich znaczenia oraz spełniającej warunki udziału w postępowaniu postawione przez
Zamawiającego z prawidłowo złożonych i niepodlegających odrzuceniu,
− w płaty na rzecz Odwołującego zgodnej z przepisanymi normami kwoty stanowiącej
uzasadnione koszty poniesione z tytułu wpisu od odwołania oraz kosztów dojazdu,
przesyłek i innych.
Odwołujący wniósł o dopuszczenie i przeprowadzenie dowodu z dokumentów znajdujących
się w aktach postępowania o udzielenie zamówienia oraz dokumentów dołączonych
do odwołania.
Interes prawny Odwołującego wyraża się w tym, że w przypadku prawidłowego
zastosowania przez Zamawiającego przepisów ustawy nie doszłoby do naruszenia istotnych
zasad udzielania zamówień publicznych mających wpływ na wynik postępowania,
a Odwołujący mógłby pozyskać zamówienie w przedmiotowym postępowaniu ponieważ jego
oferta jest ważna i nie podlega odrzuceniu, a w przypadku uwzględnienia odwołania jest
ofertą najkorzystniejszą w zadaniu 13. W przedmiotowym stanie faktycznym podnoszone
w odwołaniu zarzuty dotyczą prowadzenia niniejszego postępowania w sposób naruszający
przepisy ustawy w tym zasadę równego traktowania wykonawców oraz uczciwej konkurencji,
w szczególności przez nie uznanie, że oferta Odwołującego jest najkorzystniejsza pod kątem
ceny i możliwości realizacji wykonania zadania dla Zamawiającego. Podnoszone przez
Odwołującego, naruszenia w skazują wprost na uszczerbek w jego interesie prawnym, przez
realne ryzyko pozbawienia go szans na uzyskanie zamówienia.
Odwołujący następująco uzasadnił stanowisko:
Odwołujący w dniu 17 grudnia 2012 r. zapoznał się z materiałami przetargowymi w zakresie
oceny ofert dla zadania 13, ewentualnej korespondencji Zamawiającego z oferentami.
Nie stwierdził obecności w dokumentacji jakiegokolwiek dokumentu świadczącego,
iż Zamawiający powziął podejrzenie zastosowania rażąco niskiej ceny przez IMPEL (Dowód-
kopia Protokołu Postępowania z Trybie przetargu Nieograniczonego).
Biorąc pod uwagę doświadczenie Zamawiającego w stosowaniu ustawy, szacowania
wartości zamówienia, Odwołujący uznał, iż Zamawiający właściwie ocenił wartość
zamówienia dla zadania 13 przy jego szacowaniu tj. na kwotę 798 849,91 zł brutto.
Oferta IMPEL w kwocie 353 122,13 zł stanowi 44% wartości zamówienia określonego przez
Zamawiającego. Cena 526 693,11 zł oferty Odwołującego stanowi 66% wartości
zamówienia,, kolejna oferta wykonawcy Blask B……… L………. śagań ul. H. Brodatego 8/4
w kwocie 586 404,09 zł stanowi 73% wartości zamówienia. Małą rozbieżność kolejnych ofert
świadczy o właściwym wyliczeniu cen przez pozostałych oferentów w stosunku zaniżonej
ceny IMPEL.
Procentowa wartość oferty IMPEL do szacunkowej wartości zamówienia winno skłonić
Zamawiającego do wystosowania zapytania do IMPEL w trybie art. 90 ustawy, potwierdzają
to liczne orzeczenia arbitrów: jeśli wykonawca zaproponował cenę o ponad połowę niższą od
szacowanej wartości zamówienia, zamawiający miał obowiązek zażądać wyjaśnień
(UZP/ZO/0-2284/06). Podobnie w wyroku UZP/ZO/0-1866/05 skład orzekający uznał,
że w przypadku ceny o 45 proc. niższej od wartości szacunkowej zamówienia Zamawiający
powinien powziąć wątpliwości co do tego, czy cena w ofercie nie jest rażąco niska.
W razie wątpliwości powinien zaś zażądać wyjaśnień na postawie art. 90 ust. 1 prawa
zamówień publicznych, podobnie w orzeczeniu - UZP/ZO/O-l234/05 z 8 czerwca 2005.
Odwołujący wykazuje, że konieczne jest wszczęcie postępowania wyjaśniającego w trybie
art. 90 ust. 1 ustawy co potwierdzają także liczne orzeczenia, z których przykładowo
wskazał wyrok KIO z dnia 10.11.2010r., w którym między innymi: Celem art. 90p.z.p. jest
ochrona zamawiającego przed nienależytym wykonaniem zamówienia w przyszłości,
wspieranie zasady uczciwej konkurencji w postępowaniach o zamówienie publiczne i
dbałość o to. aby środki publiczne były wydatkowane efektywnie. Chęć złożenia
konkurencyjnej oferty nie zwalania wykonawcy od obowiązku rzetelnej kalkulacji ceny oraz
wskazania, na żądanie zamawiającego, istotnych, obiektywnych i weryfikowalnych
elementów, które legły u podstaw dokonanej wyceny. Orzecznictwo nie oczekuje wykazania
w składanych wyjaśnieniach tylko tego, że świadczenie usługi nie odbywa się poniżej
kosztów jej wytworzenia w celu eliminacji kogokolwiek, ale wskazuje na wartości leżące u
podstaw systemu zamówień publicznych, na jego fundamentalne zasady. Prawodawca
wprowadza pojęcie „rażąco niskiej ceny” chroniąc w ten sposób inne zasady systemu
zamówień publicznych, niż tylko ochrona rynku przed nieuczciwą konkurencją zmierzająca
do eliminacji innych przedsiębiorców z danego rynku. Podobnie, w innym orzeczeniu KIO
wyjaśnia jak należy rozumieć pojęcie rażąco niskiej ceny wskazując, że: „Przyczyną
wyraźnie niższej ceny od innych ofert może być albo świadome działanie wykonawcy albo
nierzetelność kalkulacji wykonawcy, co grozi nienależytym wykonaniem lub niewykonaniem
zamówienia w przyszłości. ” (wyrok KIO z dnia 10.05.2010r., sygn. akt: KIO/UZP 704/10). W
innym orzeczeniu czytamy: „Nie można (...) postawić znaku równości pomiędzy’ ceną rażąco
niską, a wykonywaniem zamówienia poniżej kosztów wytworzenia. Przejściowe oferowanie
cen poniżej kosztów wytworzenia może być w konkretnej sytuacji podyktowane racjonalną
strategią gospodarczą, w szczególności, gdy dany wykonawca dopiero pojawia się w danym
segmencie tynku lub wprowadza nowy produkt. W przepisie chodzi raczej o cenę
spekulacyjną, która dla Wykonawcy niesie ryzyko niewywiązania się z kontraktu, zaś dla
zamawiającego - niebezpieczeństwo uwikłania się w źle rokujące przedsięwzięcie. ” Jednym
z celów niniejszego odwołania jest właśnie wykazanie, że oferta IMPEL zawiera ceny
spekulacyjne, a wyjaśnienie ich elementów kalkulacyjnych jest konieczne, gdyż w
konsekwencji zaniechania ich odrzucenia przez Zamawiającego niesie za sobą ryzyko
nienależytego i niestarannego wykonywania profesjonalnych czynności w toku realizacji
zamówienia. Zamawiający powinien podjąć minimalne obowiązki jakie nakłada na niego
ustawa i przynajmniej zwrócić się o wyjaśnienia. Ponadto wartość oferty IMPEL rażąco
odbiegają od wartości szacunkowej tych części zamówienia. Zauważyć należy, że przy skali
przedsięwzięcia, stopniu jego złożoności i wielkości kosztów stałych, opisane wyżej różnice
wykraczają znacząco poza różnice występujące w cenach ofert na rynku tego rodzaju usług
co może świadczyć o omyłce rachunkowej w obliczeniu ceny oferty IMPEL lub o rażąco
niskiej cenie ww. oferty lub o czynie nieuczciwej konkurencji (dumping). Powyższe może
zostać ustalone wyłącznie w trybie wezwania do wyjaśnień na podstawie art. 90 ust. 1-3
ustawy. Zgodnie z treścią art. 90 ust 1 ustawy, w celu ustalenia, czy oferta zawiera rażąco
niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia Zamawiający obowiązany jest zwrócić się
do danego wykonawcy o udzielenie w określonym terminie wyjaśnień dotyczących
elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny. Następnie Zamawiający dokonuje
oceny złożonych wyjaśnień (jeżeli zostały złożone) w sposób określony w art. 90 ust. 2
ustawy tj. biorąc pod uwagę obiektywne czynniki, w szczególności oszczędność metody
wykonania zamówienia, wybrane rozwiązania techniczne, wyjątkowo sprzyjające warunki
wykonywania zamówienia dostępne dla wykonawcy, oryginalność projektu wykonawcy oraz
wpływ pomocy publicznej udzielonej na podstawie odrębnych przepisów. Po wykonaniu ww.
czynności Zamawiający w świetle art. 90 ust. 3 ustawy podejmuje decyzję o odrzuceniu
oferty wykonawcy, który: nie złożył wyjaśnień lub złożył wyjaśnienia, ale dokonana ich ocena
wraz z oceną dostarczonych dowodów potwierdza, że oferta zawiera faktycznie rażąco
niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia. Zatem, art. 90 ustawy nakłada na
Zamawiającego trzy obowiązki określonego działania: wezwania do złożenia wyjaśnień,
wobec uzasadnionego podejrzenia, że zaoferowana cena jest faktycznie rażąco niska; oceny
złożonych wyjaśnień wraz z dostarczonymi dowodami (jeżeli zostały złożone) i ustalenie czy
złożone wyjaśnienia potwierdzają, że oferta zawiera rażąco niską cenę w stosunku do
przedmiotu zamówienia a w konsekwencji ofertę należy odrzucić jako ofertę zawierającą
rażąco niską cenę; odrzucenia oferty wykonawcy, który nie złożył wyjaśnień.
Zgodnie z opinią doktryny: rażąco niska cena jest nie tylko pojęciem subiektywnym, ale
również relatywnym. Dla jej ustalenia konieczne jest znalezienie punktu odniesienia.
Przyjmuje się, że punktem odniesienia jest przedmiot zamówienia i jego wartość. Za ofertę z
rażąco niską ceną należy bowiem uznać także ofertę, której cena jest nierealna w relacji do
cen rynkowych podobnych zamówień, co oznacza, ze odbiega ona od cen przyjętych,
wskazując na fakt wykonania zamówienia poniżej kosztów wytworzeni. W pierwszym rzędzie
należy zatem skierować uwagę na wysokość szacunkowej wartości zamówienia
powiększoną o podatek od towarów i usług. Natomiast nie wydaje się by spotykany w
orzecznictwie arbitrażowym pogląd, że podstawą porównania może być wyłącznie
szacunkowa wartość zamówienia można było uznać za trafny. Istnieją również inne
obiektywne kryteria, np. średnia cena pozostałych ofert najbardziej zbliżonych do siebie pod
względem cenowym " Tak w: A. Kurowska. M. Sarnowski. G. Wicik. P. Wiśniewski. Analiza
wyroków sądów okręgowych oraz analiza orzeczeń zespołów arbitrów wydanych na
podstawie przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych, UZP 2006. str. 16. Przedmiotem
zamówienia publicznego udzielanego w wyniku niniejszego postępowania jest ..usługa” w
rozumieniu ustawy. Wycena usług przebiega co do zasady inaczej niż wycena dostaw lub
robót budowlanych. Niemniej jednak ceny usług stałego sprzątania określonego rodzaju
powierzchni wewnętrznych oraz powierzchni zewnętrznych są o tyle łatwiejsze do
wyliczenia, że na ich wartość wpływają stosowane stawki zużycia sprzętu i materiałów oraz
zatrudnienia pracowników. W przypadku usług wykonawca i zamawiający mogą precyzyjnie
wyliczyć każdy element ceny ofert, gdyż co do zasady, wszystkie zmienne wynikają z
przepisów Kodeksu pracy, przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych, przepisów
prawa podatkowego, zasad rachunkowości, itp. Cena usług sprzątania jest efektem
stosunkowo prostej kalkulacji, możliwych do zastosowania stawek i sposobów zatrudnienia
pracowników i kosztów eksploatacji sprzętu i materiałów. Koszty stałe mogą być minimalnie
różnicowane przez efekt wielkości (skali, obrotów, itp.) każdego z konkurujących
wykonawców, ale nie na tak wysokim poziomie wartości jak w przypadku oferty złożonej
przez IMPEL. dla cz. 13 zamówienia. Ze względu na powyższe stwierdzić należy , ze
domniemanie zawarcia rażąco niskiej ceny w ofercie IPMEL jest obiektywnie uzasadnione, a
wezwanie Zamawiającego do wyjaśnienia czy cena nie jest rażąco niska - uprawnione i
konieczne. Jak w skazuje się w orzeczeniu o sygn. akt: KIO/UZP 1443/08 z dnia 23.12.2008
r.: Na aprobatę zasługuje stanowisko, że odwołując się do doświadczeń państw Unii
Europejskiej istnieje obowiązek wszczęcia procedury wyjaśniającej elementów cenowych
oferty, gdy cena oferty' odbiega o 10 % od średniej ceny grupy ofert o zbliżonych cenach,
względnie o 20 % od wartości szacunkowej zamówienia.
Biorąc pod uwagę wartość przedmiotu zamówienia, ceny innych ofert złożone
w postępowaniu również wiedzę i doświadczenie życiowe i rozeznanie warunków rynkowych
jakimi dysponuje Zamawiający (za wyrokiem KIO sygn. akt: KIO/UZP 1126/09) nie sposób
niedopatrzeń się zaniechania Zamawiającego wyjaśnienia rażąco niskiej ceny i odrzucenia
oferty IMPEL. Cena oferty dla zadania 13 tego wykonawcy odbiega znacząco zarówno od
ustalonej z należytą starannością szacunkowej wartości zamówienia, jak również od średniej
cen pozostałych ofert. W ocenie Odwołującego różnica wartości ofert w specyfice
przedmiotowego zamówienia nie jest możliwa do uzasadnienia obiektywnymi czynnikami
wpływającymi na sposób jej obliczenia. Złożenie ofert z rażąco niską ceną, niezależenie od
samodzielnej przesłanki odrzucenia oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy jest
czynem nieuczciwej konkurencji w rozumieniu art. 15 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 16 kwietnia
1993 roku o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, wskazać należy na art. 15 ust. 1 tej ustawy
zgodnie, z którym Czynem nieuczciwej konkurencji jest utrudnianie innym przedsiębiorcom
dostępu do rynku, w szczególności przez: sprzedaż towarów lub usług poniżej kosztów ich
wytworzenia łub świadczenia albo ich odprzedaż poniżej kosztów zakupu w celu eliminacji
innych przedsiębiorców. Odwołujący argumentował, że nie jest możliwe świadczenie usług
sprzątania z zastosowaniem stawek przyjętych IMPEL dla zadania nr 13. W tej sytuacji
jednym z powodów stosowania nierealnych stawek jest właśnie chęć eliminacji innych
przedsiębiorców z obrotu w branży. Odwołujący podnosił, iż Zamawiający bezpodstawnie
zaniechał wezwania do wyjaśnień, a następnie odrzucenia oferty IMPEL mimo istnienia
przesłanek, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 3 lub 4 ustawy. Zamawiający ma obowiązek
odrzucenia oferty, która stanowi czyn nieuczciwej konkurencji bądź zawiera rażąco niską
cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia. Zasadność twierdzeń Odwołującego znajduje
potwierdzenie w doktrynie (co wykazano powyżej) i orzecznictwie: Zamawiający obowiązany
jest odrzucić ofertę, jeżeli jej złożenie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji. Obliguje go do
tego art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy. Ustawa prawo zamówień publicznych nie definiuje czynu
nieuczciwej konkurencji. Z tych też względów Zamawiający obowiązany jest dokonać oceny
czy złożenie ofert stanowi czym nieuczciwej konkurencji w świetle przepisów ustawy o
zwalczaniu nieuczciwej konkurencji."- wyrok ZA z dnia 23.03.2005 r., sygn. akt: UZP/ZO/0-
496/05; Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 4) ustawy - na zamawiającym ciąży' obowiązek
odrzucenia oferty jeżeli zawiera rażąco niską cent w stosunku do przedmiotu zamówienia -
wyrok ZA z dnia 14.1 1.2005, sygn. akt: UZP/ZO/O-2751/06; "... zamawiający obowiązany
jest, przy dołożeniu należytej staranności, eliminować oferty stanowiące czyni nieuczciwej
konkurencji w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji bądź naruszające postanowienia ustawy z dnia 15 grudnia 2005 r. o ochronie
konkurencji i konsumentów - A. Kurowska, M, Sarnowski. G. Wicik. P. Wiśniewski: "Analiza
wyroków sądów okręgowych oraz analiza orzeczeń zespołów' arbitrów’ wydanych na
podstawie przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych, UZP 2006, str. 172. Odwołujący
podniósł że sposób w jaki IMPEL dla zadania 13 skalkulował cenę oferty, wypełnia
wskazania powyższej przesłanki uznania działań stanowiących czyn nieuczciwej konkurencji
Odwołujący wskazał, że pragmatyka wyceny zadań podobnych, a właściwie tych samych
winna odpowiadać rzeczywistym kosztom wykonania zadania z godziwym zyskiem przy
uwzględnieniu innowacyjności, rabatów, organizacji pracy. Analizując zaoferowane przez
IMPEC ceny dla poszczególnych zadań trudno właściwie ocenić realny koszt wykonania
zadania bez zażądania przez Zamawiającego od oferenta informacji sposobu wyliczenia
kosztów zadania 13. Zamawiający oceniając oferty winien porównać oferty nie tylko innych
wykonawców, lecz szczególnie zwrócić uwagę na sposób wyliczenia innych ofert firmy
IMPEL gdyż ewidentnie widać znaczne ponadnormatywne zróżnicowanie wycen
dokonanych przez firmę IMPEL dla zadań równoważnych, a także ustalić przyczyny tak
znacznych rozbieżności przy jednoczesnej ocenie rażąco niskiej ceny- ceny dumpingowej.
Odwołujący wskazuje, iż wykonywanie usług na terenie WAK/SOI Jastrzębie
k/ Namysłowa jest wykonywane od kilku lat. Na okres 24.01.2012 - 25.01.2013 r.
postępowanie przetargowe na wykonywanie usług było prowadzone przez Rejonowy Zarząd
Infrastruktury we Wrocławiu. Postępowanie zakończono w dniu 18 stycznia 2012 r.
ogłaszając wybór najkorzystniejszej oferty na rzecz Odwołującego za kwotę 268 301.52 zł.
natomiast IMPEL zaoferował za to samo zadanie kwotę 475 840,38 zł uzyskując 56.38
punktów. W trakcie wykonywania usługi w miesiącu wrześniu na skutek zmian
organizacyjnych w RZI Wrocław, całość zadania - Jastrzębie
k/ Namysłowa do prowadzenia, rozliczeń przejęła JW 4213. Jako następca prawny
i faktyczny administrator obiektów WAK/SOI Jastrzębie koło Namysłowa
JW 4213 ogłosiła postępowanie przetargowe nr INFR/299/2012 na wykonywanie usług
czystościowych min. na zadanie nr 13 WAK / SOI Jastrzębie koło Namysłowa zwiększając
jednocześnie zakres zadań np. powierzchnia wewnętrzna do sprzątania było - 5808 m/2 -
jest 9187 ni/2; serwis dzienny -jedna osoba- brak jest - serwis dzienny 1 osoba; tereny
zewnętrzne utwardzone - utrzymanie czystości -było 1 raz w miesiącu na pow;. 107.398m/2 ,
jest codziennie na powierzchni 92.098m/2 ( zał. Nr 5 do SWIZ); utrzymanie żywopłotów było
2100m/2 - 2 razy w roku, -jest 8 razy w roku ( zał. nr 5 do SWIZ); utrzymanie terenów
zielonych - koszenie itp. było 110700m/2 - 2 razy w roku jest codziennie na powierzchni
122000 m/2. Przykłady te jednoznacznie wskazują , IMPEL w zadaniu 13 postępowanie
przetargowe wyraźnie obniżył cenę z kwoty 475 840,38 zł (postępowanie przetargowe
styczeń 2012 r.) na sumę 353 122,13 zł ( postępowanie nr INFR/299/2012) przy znacznym
zwiększeniu przez Zamawiającego zadań do wykonania.
Zamawiający powinien podjąć minimalne obowiązki jakie nakłada na niego ustawy
i przynajmniej zwrócić się o wyjaśnienia. Zauważyć należy, że przy skali przedsięwzięcia,
stopniu jego złożoności i wielkości kosztów stałych, opisane wyżej różnice wykraczają
znacząco poza różnice występujące w cenach ofert na rynku tego rodzaju usług co może
świadczyć o omyłce rachunkowej w obliczeniu ceny oferty IMPEL lub o rażąco niskiej cenie
ww. oferty lub o czynie nieuczciwej konkurencji (dumping). Powyższe może zostać ustalone
wyłącznie w trybie wezwania do wyjaśnień na podstawie art. 90 ust. 1-3 ustawy zgodnie z
treścią art. 90 ust 1 ustawy, w celu ustalenia, czy oferta zawiera rażąco niską cenę w
stosunku do przedmiotu zamówienia.
Odwołujący nie jest w stanie wykazać wszystkich czynników wskazujących
na zastosowanie rażąco niskiej ceny przez IMPEL z powodu zaniechania Zamawiającego do
wezwania IMPEL do złożenia wyjaśnień na okoliczność ustalenia ceny ofert.
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem Stron postępowania oraz uczestnika
postępowania odwoławczego na podstawie zebranego materiału w sprawie oraz
oświadczeń i stanowisk Stron oraz uczestnika postępowania odwoławczego Krajowa
Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba ustaliła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek, o których stanowi
art. 189 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 roku, nr 113 poz. 759
z późn. zm.; dalej: „Pzp” lub „ustawa”), skutkujących odrzuceniem odwołania. Odwołanie
zostało złożone do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 21 grudnia 2012 roku oraz została
przekazana w ustawowym terminie kopia odwołania Zamawiającemu, co potwierdza
dołączona do odwołania informacja.
Izba ustaliła, że zostały wypełnione łącznie przesłanki z art. 179 ust 1 ustawy Prawo
zamówień publicznych – Środki ochrony prawnej określone w niniejszym dziale przysługują
wykonawcy, uczestnikowi konkursu, a także innemu podmiotowi jeżeli ma lub miał interes
w uzyskaniu danego zamówienia oraz poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku
naruszenia przez zamawiającego przepisów niniejszej ustawy - to jest posiadania interesu
w uzyskaniu danego zamówienia oraz możliwości poniesienia szkody.
Przy rozpoznawaniu przedmiotowej sprawy skład orzekający Izby wziął pod uwagę
dokumentację postępowania o udzielenie zamówienia w przedmiotowej sprawie a także
stanowiska i oświadczenia Stron i uczestnika postępowania odwoławczego złożone ustnie
do protokołu. Izba dopuściła dowód z dokumentu złożony przez Odwołującego wraz
z odwołaniem: pismo Zamawiającego z 18 stycznia 2012 roku, dokument SIWZ
z postępowania 522/V/SGKiE//11/U.
Zgodnie z brzmieniem przepisu art. 192 ust 2 ustawy Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2010 roku, nr 113 poz. 759 z późn. zm.; dalej: „Pzp” lub „ustawa”), Izba uwzględnia
odwołanie, jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć
istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia. Izba dokonawszy oceny
podniesionych w odwołaniu zarzutów biorąc pod uwagę stanowiska Stron przedstawione
na rozprawie stwierdziła, że odwołanie zasługuje na uwzględnienie.
Odwołanie dotyczy postępowania o udzielenie zamówienia prowadzonego pod nazwą
Świadczenie usług utrzymania czystości obiektów, utrzymania terenów zielonych oraz
czyszczenia terenów utwardzonych w kompleksach administrowanych przez JW 4213
w 2013 roku, w zakresie zadania 13 – Usługa utrzymania czystości – WAK/SOI – Jastrzębie
(ok. Namysłowa).
Na wstępie wskazać należy, że w trakcie rozprawy Odwołujący sprecyzował,
że odwołanie przez niego wniesione dotyczy zaniechania przez Zamawiającego czynności
wezwania do złożenia wyjaśnień w trybie art. 90 ustawy w zakresie ceny zaoferowanej przez
IMPEL dla zadania nr 13. Podnoszony zarzut naruszenia art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy oraz 26
ust. 3 ustawy w ocenie Odwołującego dotyczy ceny zaoferowanej dla zadania nr 13
a wezwanie z art. 26 ust 3 miałoby dotyczyć przesłania wyjaśnień.
Obowiązkiem Zamawiającego jest prowadzenie postępowania o udzielnie zmówienia
publicznego z poszanowaniem zasad zamówień publicznych oraz w zgodzie z obowiązkami
nałożonymi przez ustawę na Zamawiającego. Zamawiający zobowiązany jest do badania i
oceny ofert w postępowaniu o udzielenie zamówienia a zgodnie z dyspozycją normy prawnej
zawartej w przepisie art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Zamawiający ma obowiązek odrzucić ofertę
zawierającą rażąco niską cenę. W celu ustalenia, że zachodzi wymieniona wcześniej
przesłanka odrzucenia oferty Zamawiający obowiązany jest zwrócić się do wykonawcy
o udzielenie wyjaśnień dotyczących elementów oferty, mających wpływ na wysokość ceny
(art. 90 ust. 1 ustawy).
Ustawodawca nie określił przesłanek jakie mają wskazywać na konieczność wezwania
wykonawcy do złożenia wyjaśnień w zakresie zaoferowanej przez niego w ofercie ceny.
Każdorazowo to Zamawiający rozważa czy zachodzą podstawy do żądania tychże
wyjaśnień, a obowiązek taki zachodzi po stronie Zamawiającego dopiero wówczas, gdy
Zamawiający poweźmie wątpliwość co do tego, czy cena nie jest rażąco niska (porównaj:
Wyrok SO w Katowicach z dnia 30 stycznia 2007 r. sygn. akt XIX Ga 3/07 oraz Wyrok SO w
Katowicach z dnia 21 czerwca 2010 r. sygn. akt XIX Ga 175/10). Zgodnie z obowiązującym
stanem prawnym to Zamawiający samodzielnie decyduje, czy zwrócić się do wykonawcy o
wyjaśnienia w konkretnej sytuacji (porównaj: Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 24
kwietnia 2008 r. sygn. akt: KIO/UZP 333/08). Zgodnie z art. 90 ust 1 ustawy cena rażąco
niska określana jest w stosunku do przedmiotu zamówienia – czyli konkretnego dobra jakie
chce pozyskać Zamawiający. Jednakże również ceny zawarte w ofertach złożonych w
konkretnym postępowaniu odzwierciedlają rzeczywisty poziom cen rynkowych dla
konkretnego zamówienia, kalkulowanych w tym samym czasie, a więc w konkretnych
warunkach gospodarczych, gdy na kalkulacje ofert mają wpływ zarówno te same
uwarunkowania gospodarcze dla danego rynku ale również kondycja poszczególnych
przedsiębiorców w danych warunkach rynkowych. Pojęcie rażąco niskiej ceny jest
subiektywne, natomiast ustawa nie określa procentowego poziomu, na podstawie którego
można uznać automatycznie, kiedy mamy do czynienia z rażąco niską ceną. Każdy
przypadek, ze względu na przedmiot zamówienia, sposób jego realizacji oraz wartość
zamówienia należy rozpatrywać indywidualnie (porównaj: postanowienie Sądu Okręgowego
z Poznania z 17 stycznia 2006 r., sygn. akt II Ca 2194/05, wyrok KIO z dnia 2 sierpnia 2011
roku sygn. akt KIO 1526/11, wyrok KIO z 10 stycznia 2012 roku sygn. akt KIO 2813/11 ).
Przenosząc powyższe na grunt rozpoznawanej sprawy, Izba wskazuje,
że Odwołujący dowiódł tego, że Zamawiający zobowiązany był do wezwania IMPEL
do złożenia wyjaśnień w trybie art. 90 ust. 1 ustawy. Porównanie ceny oferty z wartością
szacunkową zamówienia oraz różnica pomiędzy cenami ofert złożonych w danym
postępowaniu mogą prowadzić do wdrożenia procedury wezwania do złożenia wyjaśnień
(art. 90 ust. 1 ustawy). Szacunkowa wartość zamówienia ustalona przez Zamawiającego,
która została podana w Protokole postępowania dla zadania nr 13 wynosiła 734 654,50 zł
netto. Bezpośrednio przed otwarciem ofert Zamawiający podał kwotę jaką zamierza
przeznaczyć na realizację zamówienia dla zadania 13 tj. 798 849, 91 zł brutto. Dla zadania
13 zostały złożone oferty: IMPEL – 353 122,13 zł brutto, Odwołujący – 526 693, 11 zł brutto,
BLASK Beata Laskowska 586 404,09 zł brutto, GWARANT Agencja Ochrony Spółka Akcyjna
– 2 456 509,26 zł brutto. Odwołujący wykazał, że zakres świadczonej usługi pomiędzy
dotychczasowo realizowaną (przez Odwołującego) a stanowiącą przedmiot obecnie
prowadzonego postępowania uległ zmianie (powiększył się) co wynika z porównania
załącznika nr 5 do SIWZ dla zadania nr 13 obecnie prowadzonego postępowania a opisu
przedmiotu zamówienia zawartego w załączonej do odwołania Specyfikacji Istotnych
Warunków Zamówienia w przedmiocie świadczenia usług w zakresie kompleksowego
utrzymania czystości dla kompleksu wojskowego Jastrzębie k/Namysłowa (Wrocław 28
grudzień 2011 rok) – poza przykładami wskazanymi w odwołaniu Izba wskazuje
za Odwołującym na pozycję dotyczącą utrzymania terenów zielonych - koszenie, które było
w poprzednim postępowaniu w wysokości 110 700 m2 dwa razy w roku, obecnie
(w prowadzonym postępowaniu) jest na poziomie 122 000 m2 codziennie, prowadzi
to do zwiększenia kosztów oferty o około 1000% w danym elemencie cenowym co ma
bezpośrednie przełożenie na cenę oferty globalnie. Cena złożonej oferty dla zadania nr 13
Usługa utrzymania czystości – WAK/SOI – Jastrzębie (ok. Namysłowa ) w obecnie
prowadzonym postępowaniu przez IMPEL wynosi 353 122,13 zł brutto i w stosunku
do ubiegłorocznej ceny 475 840, 38 zł brutto uległa znacznemu zmniejszeniu mimo zmian
przedmiotu zamówienia powodującej jej zwiększenie.
Uwzględniając rażącą różnicę pomiędzy cenami złożonych ofert w postępowaniu (IMPEL –
353 122,13 zł brutto, Odwołujący – 526 693, 11 zł brutto, BLASK B……….. L………….
586 404,09 zł brutto, GWARANT Agencja Ochrony Spółka Akcyjna – 2 456 509,26 zł brutto)
oraz fakt, że oferta dla zadania nr 13 złożona przez IMPEL stanowi zaledwie 44% wartości
szacunkowej warności zamówienia, a także biorąc pod uwagę a wykazaną przez
Odwołującego zmianę w zakresie samego przedmiotu zamówienia (zwiększenie zakresu
usług oraz ilości wykonywanych dotychczas prac) Izba uznała, że Zamawiający zobowiązany
był do wezwania IMPEL do złożenia wyjaśnień w zakresie zaoferowanej ceny. Należy
zaznaczyć, ze uprawnienie Zamawiającego do zwrócenia się do wykonawcy z wnioskiem
o wyjaśnienie ceny oferty stanowi również o obowiązku Zamawiającego, bowiem
to na Zamawiającym ciąży obowiązek należytego prowadzenia postępowania oraz
prawidłowej oceny oferty i realizacji obligatoryjnych przesłanek. W przypadku badania oferty
pod kątem rażąco niskiej ceny realizacja obligatoryjnej przesłanki może nastąpić dopiero
po przeprowadzeniu wyjaśnień. Zamawiający zobowiązany jest do takiego działania oraz
korzystania z praw jakie przypisuje mu ustawa, które to działanie doprowadzi do obiektywnie
najkorzystniejszego rozstrzygnięcia postępowania a jego działanie zapewni jednocześnie
poszanowanie zasad prawa zamówień publicznych oraz interesów uczestników procesu
udzielania zamówień publicznych. W świetle powyższych ustaleń Izba uznała, iż działanie
Zamawiającego nie było zgodne z obowiązującymi przepisami i naruszało zasady zamówień
publicznych w tym w szczególności podnoszonych przez Odwołującego w uzasadnieniu
odwołania zasadę równego traktowania wykonawców i zachowania uczciwej konkurencji tj.
zasady określone w art. 7 ust. 1 ustawy. Wykonawcy biorący udział w postępowaniu,
składający oferty mają prawo oczekiwać, że złożone w postępowaniu oferty zostaną
zbadane zgodnie z ustawowymi regulacjami w poszanowaniu zasad udzielania zamówień
publicznych a Zamawiający wykona ciążące na nim ustawowe obowiązki, gwarantując tym
samym zabezpieczenie interesów uczestników procesu udzielania zamówień publicznych
i dokonanie wyboru oferty najkorzystniejszej. Izba uznała, że Zamawiający zaniechał
wezwania IMPEL do złożenia wyjaśnień (art. 90 ust. 1 ustawy) mimo, że w zaistniałym stanie
faktycznym tej konkretnej sprawy wszystkie doktrynalnie ukształtowane przesłanki
wskazywały na konieczność takiego wezwania. Zamawiający rozstrzygając czy ma do
czynienia z rażąco niska ceną powinien mieć na uwadze w szczególności „rzeczywistą
relację wartości świadczenia pieniężnego do wartości świadczenia niepieniężnego”.
Na podstawie art. 190 ust. 1 ustawy – Strony i uczestnicy postępowania odwoławczego są
obowiązani wskazywać dowody do stwierdzenia faktów, z których wywodzą skutki prawne.
Dowody na poparcie swych twierdzeń lub odparcie twierdzeń strony przeciwnej strony i
uczestnicy postępowania odwoławczego mogą przedstawiać aż do zamknięcia rozprawy.
Przepis ten nakłada na Strony postępowania obowiązek, który zarazem jest uprawnieniem
Stron, wykazywania dowodów na stwierdzenie faktów, z których wywodzą skutki prawne.
Postępowanie przed Izbą stanowi postępowanie kontradyktoryjne, czyli sporne a z istoty
tego postępowania wynika, iż spór toczą Strony postępowania i to one mają obowiązek
wykazywania dowodów, z których wywodzą określone skutki prawne. Powołując w tym
miejscu regulację art. 14 ustawy do czynności podejmowanych przez zamawiającego i
wykonawców w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego stosuje się przepisy
ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku – Kodeks cywilny, jeżeli przepisy ustawy nie stanowią
inaczej przechodząc do art. 6 Kodeksu cywilnego ciężar udowodnienia faktu spoczywa na
osobie, która z faktu tego wywodzi skutki prawne należy wskazać, iż właśnie z tej zasady
wynika reguła art. 190 ust 1 ustawy. Przepis art. 6 Kodeksu cywilnego wyraża dwie ogólne
reguły, a mianowicie wymaganie udowodnienia powoływanego przez stronę faktu,
powodującego powstanie określonych skutków prawnych oraz usytuowanie ciężaru dowodu
danego faktu po stronie osoby, która z faktu tego wywodzi skutki prawne; ei incubit probatio
qui dicit non qui negat (na tym ciąży dowód kto twierdzi a nie na tym kto zaprzecza).
Zamawiający ograniczył się na rozprawie do wniesienia o oddalenie odwołania oraz
wskazania, że brak jest w odwołaniu dowodów potwierdzających słuszność wywiedzionych w
odwołaniu twierdzeń. Zamawiający nie odniósł się merytorycznie do żadnego z twierdzeń
Odwołującego. Natomiast Odwołujący w sposób precyzyjny wykazał zarówno za pomocą
złożonych wraz z odwołaniem dokumentów, jak i w treści odwołania oraz na rozprawie to, co
zgodnie z doktryną i orzecznictwem stanowi kluczowy element przy ocenie zasadności
wezwania do złożenia wyjaśnień zaoferowanej ceny. Uwzględniając oświadczenie
Odwołującego złożone na rozprawie, Izba wyjaśnia, że art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy - Z
postępowania o udzielnie zamówienia publicznego wyklucza się również wykonawców,
którzy: (…) nie wykazali spełnienia warunków udziału w postępowaniu - dotyczy przesłanki
wykluczenia wykonawcy z postępowania z powodu niespełnienia warunków udziału w
postępowaniu, których spełnieniem wykazuje się wykonawca składając odpowiednie
dokumenty w ofercie na potwierdzenie warunków z art. 22 ust. 1 ustawy, natomiast art. 26
ust. 3 ustawy - Zamawiający wzywa wykonawców, którzy w określonym terminie nie złożyli
wymaganych przez zamawiającego oświadczeń lub dokumentów, o których mowa w art. 25
ust. 1, lub którzy nie złożyli pełnomocnictw, albo którzy złożyli wymagane przez
zamawiającego oświadczenia i dokumenty, o których mowa w art. 25 ust. 1, zawierające
błędy lub którzy złożyli wadliwe pełnomocnictwa, do ich złożenia w wyznaczonym terminie,
chyba że mimo ich złożenia oferta wykonawcy podlega odrzuceniu albo konieczne byłoby
unieważnienie postępowania. Złożone na wezwanie zamawiającego oświadczenia i
dokumenty powinny potwierdzać spełnianie przez wykonawcę warunków udziału w
postępowaniu oraz spełnianie przez oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane
wymagań określonych przez zamawiającego, nie później niż w dniu, w którym upłynął termin
składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo termin składania ofert -
dotyczy obowiązku wezwania do uzupełnienia dokumentów lub oświadczeń lub
pełnomocnictw. Tym samym, w zakresie podnoszonej przez Odwołującego w odwołaniu i na
rozprawie argumentacji dotyczącej zaniechania wezwania IMPEL do złożenia wyjaśnień w
trybie art. 90 ust. 1 ustawy – - Zamawiający w celu ustalenia, czy oferta zawiera rażąco niską
cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia, zwraca się do wykonawcy o udzielenie w
określonym terminie wyjaśnień dotyczących elementów oferty mających wpływ na wysokość
ceny – Izba wyjaśnia, ze Odwołujący w sposób niewłaściwy wskazał kwalifikację prawną
art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy i art. 26 ust. 3 ustawy dla potwierdzenia swej argumentacji
faktyczne. W zakresie podnoszonego zarzutu naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy
Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli: 4) zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu
zamówienia oraz art. 91 ust. 1 i 2 ustawy – (1) Zamawiający wybiera ofertę najkorzystniejszą
na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w specyfikacji istotnych warunków
zamówienia. (2) Kryteriami oceny ofert są cena albo cena i inne kryteria odnoszące się do
przedmiotu zamówienia, w szczególności jakość, funkcjonalność, parametry techniczne,
zastosowanie najlepszych dostępnych technologii w zakresie oddziaływania na środowisko,
koszty eksploatacji, serwis oraz termin wykonania zamówienia Izba wskazuje, że zarzut ten
jest przedwczesny, bowiem uprzednio Zamawiający musi wezwać IMPEL do złożenia
wyjaśnień w zakresie zaoferowanej ceny i dopiero po takim złożeniu wyjaśnień ewentualnie
taki zarzut można podnosić. Wobec czego zarzut naruszenia 89 ust. 1 pkt 3 ustawy -
Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej złożenie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji
w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji – w związku z art. 15 ust.1 pkt
1 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 roku o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji jest również
przedwczesny. Nausznie art. 91 ust. 1 i 2 ustawy Izba nie stwierdziła, Zamawiający
nie posługiwał się innymi niż wymienione w SIWZ kryteriami oceny ofert przy dokonywaniu
oceny ofert.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. 192 ust.
9 oraz art. 192 ust. 10 Prawa zamówień publicznych oraz w oparciu o przepisy § 3 i § 5 ust.
2 pkt. 1 i § 6 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238)
Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji.
Przewodniczący: …………………..……………….…………