Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt IV CSK 637/12
POSTANOWIENIE
Dnia 16 maja 2013 r.
Sąd Najwyższy w składzie:
SSN Irena Gromska-Szuster (przewodniczący)
SSN Grzegorz Misiurek (sprawozdawca)
SSN Maria Szulc
w sprawie z wniosku Skarbu Państwa - Naczelnika Pierwszego Urzędu
Skarbowego w T.
przy uczestnictwie W. D.
o wpis,
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Cywilnej
w dniu 16 maja 2013 r.,
skargi kasacyjnej wnioskodawcy
od postanowienia Sądu Okręgowego w B.
z dnia 11 lipca 2012 r.,
uchyla zaskarżone postanowienie i przekazuje sprawę Sądowi
Okręgowemu w B. do ponownego rozpoznania i rozstrzygnięcia
o kosztach postępowania kasacyjnego
2
Uzasadnienie
Sąd Rejonowy w B. postanowieniem z dnia 29 lutego 2012 r. oddalił wniosek
Skarbu Państwa – Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w T. o dokonanie
wpisu hipoteki przymusowej w kwocie 102.558,67 zł w dziale IV księgi wieczystej
Kw Nr […].
Sąd Rejonowy wskazał, odwołując się do poglądu Sądu Najwyższego
wyrażonego w uchwale z dnia 8 grudnia 2005 r., III CZP 101/05 (OSNC 2006, nr
11, poz. 180), że podstawę wpisu w księdze wieczystej hipoteki – stosownie do art.
109 ust. 1 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece (tekst
jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 124, poz. 1361 ze zm.; dalej: „u.k.w.h.”) - może stanowić
tylko oryginał tytułu wykonawczego. Uznał, że zasada ta odnosi się również do
wpisu hipoteki na podstawie administracyjnego tytułu wykonawczego wystawionego
przez wierzyciela zgodnie z art. 26 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r.
o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 229,
poz. 1954 ze zm.; dalej: „u.p.e.a.”), a więc także tytułu, o którym mowa w art. 35
ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U.
z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.; dalej: „Ordynacja podatkowa”). Tymczasem
wnioskodawca załączył do wniosku odpisy administracyjnych tytułów
wykonawczych stwierdzających należności podatkowe, co stanowi przeszkodę do
dokonania wpisu (art. 6269
k.p.c.).
Sąd Okręgowy w B. postanowieniem zaskarżonym skarga kasacyjną oddalił
apelację wnioskodawcy od postanowienia Sąd Rejonowego, podzielając przyjęte za
podstawę zaskarżonego orzeczenia ustalenia faktyczne i ich ocenę prawną. Sąd
Okręgowy stwierdził przy tym, że wnioskodawca nie wykazał, aby istniały
przeszkody proceduralne uniemożliwiające uzyskanie kolejnego tytułu
administracyjnego w oryginale, koniecznego do wpisu hipoteki przymusowej.
Jednocześnie zauważył, że w załączonych do wniosku odpisach tytułów
wykonawczych w wielu miejscach znajdują się adnotacje o istnieniu odpowiednich
wpisów w oryginałach, co wskazuje na to, iż odpisy te nie zawierają wszystkich
koniecznych elementów treści, przewidzianych w art. 27 u.p.e.a., stosownie do
3
wzoru ustalonego w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22
listopada 2001 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów o postepowaniu
egzekucyjnym w administracji (Dz. U. Nr 137, poz. 1541 ze zm.; dalej: „załącznik do
rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2001 r.”).
W skardze kasacyjnej, opartej na obu podstawach określonych w art. 3983
§ 1 k.p.c., wnioskodawca, zastąpiony przez Prokuratorię Generalną Skarbu
Państwa, zarzucił naruszenie:
- art. 31 ust. 1 u.k.w.h. w związku z art. 250 k.p.c. w związku z art. 244 § 1 k.p.c.
i art. 13 § 2 k.p.c. w związku z art. 109 ust. 1 u.k.w.h. w związku z art. 35 § 1, § 2
pkt 2 i § 3 w związku z art. 34 § 1 Ordynacji podatkowej przez uznanie, że odpis
administracyjnego tytułu wykonawczego sporządzonego w oparciu o przepisy
ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji,
urzędowo poświadczony przez administracyjny organ egzekucyjny, w którego
aktach znajduje się oryginał tytułu, nie stanowi podstawy wpisu hipoteki
przymusowej w księdze wieczystej oraz
- art. 109 ust. 1 u.k.w.h. w związku z art. 35 § 1, § 2 pkt 2 i § 3 w związku z art. 34
§ 1 Ordynacji podatkowej przez błędne zastosowanie i oddalenie wniosku mimo
istnienia przesłanek do dokonania wpisu.
Powołując się na tak ujęte podstawy kasacyjne, skarżący wniósł o uchylenie
postanowienia Sądu Okręgowego i przekazanie sprawy temu Sądowi do
ponownego rozpoznania.
Sąd Najwyższy zważył, co następuje:
Zgodnie z art. 109 ust. 1 u.k.w.h., wierzyciel, którego wierzytelność jest
stwierdzona tytułem wykonawczym, określonym w przepisach o postępowaniu
egzekucyjnym, może na podstawie tego tytułu uzyskać hipotekę na wszystkich
nieruchomościach dłużnika (hipoteka przymusowa). Na gruncie tego przepisu
powstała wątpliwość, czy podstawę unormowanego nim wpisu może stanowić
wyłącznie oryginał sądowego tytułu wykonawczego, czy również jego odpis
notarialnie poświadczony za zgodność z oryginałem. Rozstrzygając tę kwestię
w uchwale z dnia 8 grudnia 2005 r., III CZP 101/05, Sąd Najwyższy uznał,
4
że podstawę wpisu hipoteki przymusowej może stanowić tylko oryginał tytułu
wykonawczego.
W sprawie niniejszej wyłonił się jednak problem, czy pogląd ten można
odnieść do sytuacji, w której podstawę wpisu hipoteki ma stanowić administracyjny
tytuł wykonawczy. Sądy obu instancji opowiedziały się odpowiedzią twierdzącą na
tak postawione pytanie. Ocenę trafności tego stanowiska - kwestionowaną przez
wnioskodawcę w skardze kasacyjnej - trzeba rozpocząć od przypomnienia
motywów, które zaważyły na treści przytoczonej uchwały w sprawie III CZP 101/05.
Sąd Najwyższy wskazał, że ustawodawca, dopuszczając w art. 109 ust. 1
u.k.w.h. ustanowienie hipoteki na podstawie tytułu wykonawczego, odwołał się do
definicji tego tytułu zawartej w przepisach o postępowaniu egzekucyjnym.
W kodeksie postępowania cywilnego jest to przede wszystkim art. 776,
zgodnie z którym tytułem wykonawczym jest tytuł egzekucyjny zaopatrzony
w klauzulę wykonalności. Z przymiotu tego - wedle utrwalonego stanowiska Sądu
Najwyższego - korzysta jedynie tytuł wykonawczy w postaci oryginału. Wynika to
nie tylko z przepisów kodeksu postepowania cywilnego, w których zawsze mówi się
wprost o tytule wykonawczym, a nie jakiejkolwiek jego wtórnej postaci, ale także
z regulacji określających szczególny sposób uzyskiwania dalszych tytułów
wykonawczych (art. 793 k.p.c.) oraz tytułu wykonawczego w miejsce utraconego
(art. 794 k.p.c.). Również w art. 6262
§ 3 k.p.c. wskazano, że do wniosku
o dokonanie wpisu w księdze wieczystej należy dołączyć dokumenty stanowiące
podstawę wpisu, a nie ich odpisy. Tymczasem w przypadkach, w których
ustawodawca dopuścił możliwość posłużenia się odpisem dokumentu, zostało to
wypowiedziane wyraźnie (art. 89 § 1, art. 250 § 1, art. 484 § 4 k.p.c.). Dokonanie
wpisu na podstawie dokumentu z podpisem notarialnie poświadczonym, dopuszcza
art. 31 u.k.w.h. ale z zastrzeżeniem, że przepisy szczególne nie przewidują innej
formy dokumentu. W odniesieniu do tytułu wykonawczego stanowiącego podstawę
wpisu hipoteki przymusowej takim przepisem szczególnym jest art. art. 109 u.k.w.h.
Przeszkody, które może napotkać wierzyciel prowadzący egzekucje przeciwko kilku
dłużnikom albo z kilku części składowych majątku tego samego dłużnika, mogą być
usunięte przez uzyskanie dalszych tytułów wykonawczych.
5
Nietrudno zauważyć, że nie wszystkie spośród przytoczonych argumentów -
niewątpliwie ważkich w odniesieniu do wpisu hipoteki przymusowej na podstawie
sądowego tytułu wykonawczego - mogą posłużyć do rozstrzygnięcia kwestii, czy
wpis takiej hipoteki może zostać dokonany wyłącznie w oparciu o oryginał
administracyjnego tytuł wykonawczego.
W myśl art. 34 § 1 Ordynacji podatkowej, Skarbowi Państwa i jednostce
samorządu terytorialnego przysługuje hipoteka na wszystkich nieruchomościach
podatnika, płatnika, inkasenta, następcy prawnego lub osób trzecich z tytułu
zobowiązań podatkowych powstałych w sposób przewidziany w art. 21 § 1 pkt 2,
a także z tytułu zaległości podatkowych w podatkach stanowiących ich dochód
oraz odsetek za zwłokę od tych zaległości, zwana dalej "hipoteką przymusową".
Stosownie zaś do art. 35 § 1 i § 2 pkt 2 tej regulacji, hipoteka przymusowa powstaje
przez dokonanie wpisu do księgi wieczystej na podstawie tytułu wykonawczego.
Nie ulega wątpliwości, że w tym ostatnim unormowaniu chodzi o tytuł wykonawczy
w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu
egzekucyjnym w administracji. Regulacja ta nie definiuje pojęcia „tytuł
wykonawczy”; wskazuje natomiast jego elementy konstrukcyjne (art. 27).
W orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego przyjmuje się,
że podstawę egzekucji administracyjnej może stanowić tylko oryginał tytułu
wykonawczego (zob. wyrok z dnia 11 stycznia 2007 r., II OSK 146/06, niepubl.).
Wniosek o wpis hipoteki przymusowej na podstawie art. 35 § 1 i § 2 pkt 2
w związku z art. 34 § 1 Ordynacji podatkowej nie zmierza jednak do wszczęcia
egzekucji, lecz zabezpieczenia zobowiązań podatkowych (zob. postanowienia
Sądu Najwyższego: z dnia 13 stycznia 2005 r., IV CK 427/04, niepubl.; z dnia
23 czerwca 2005 r., II CK 92/05, niepubl.; z dnia 5 października 2011 r., IV CSK
606/10, niepubl. i z dnia 12 października 2012 r. IV CSK 104/12, niepubl.). Uznanie,
że podstawę wpisu tej hipoteki może stanowić wyłącznie oryginał
administracyjnego tytułu wykonawczego, prowadziłoby do istotnego ograniczenia
wierzyciela w korzystaniu z przysługujących mu uprawnień w celu uzyskania
zaspokojenia. Wierzyciel byłby zmuszony dokonać wyboru, czy prowadzić
egzekucję, czy też uzyskać zabezpieczenie przez wpis hipoteki; mógłby również
6
napotkać trudności w uzyskaniu wpisu hipoteki na kilku nieruchomościach dłużnika.
Trzeba bowiem zauważyć, że ustawa o postępowaniu egzekucyjnym
w administracji - w przeciwieństwie do rozwiązania przyjętego w egzekucji sądowej
- nie przewiduje możliwości wystawiania dalszych tytułów wykonawczych;
dopuszcza natomiast posługiwanie się - w określonych sytuacjach - odpisem tytułu
wykonawczego (art. 26 § 5 i 6, art. 31 § 1, art. 32). W przypadku zatem wpisu
hipoteki przymusowej przewidzianej w art. 35 § 1 i § 2 pkt 2 Ordynacji podatkowej
trudno odwoływać się do argumentu, że w przepisach o postępowaniu
egzekucyjnym w administracji mowa jest tylko o jednej postaci administracyjnego
tytułu wykonawczego (oryginale). Skoro wymieniony przepis nie normuje formy
(postaci) administracyjnego tytułu wykonawczego, mogącego stanowić podstawę
wpisu hipoteki przymusowej, to jej określenia należy poszukiwać na gruncie art. 31
ust. 1 u.k.w.h. Przepis ten wskazuje niezbędne minimalne wymagania formalne
w postępowaniu wieczystoksięgowym, obowiązujące przy dokonywaniu wpisów
i przyjmuje jako zasadę notarialne potwierdzenie podpisu. Nie odnosi się ona
jednak - poza orzeczeniami sądowymi stanowiącymi podstawę wpisu - do
dokumentów urzędowych w rozumieniu art. 244 k.p.c. (zob. postanowienia Sądu
Najwyższego: z dnia 9 marca 2005 r., III CK 132/04, niepubl.; z dnia 17 listopada
2011 r., IV CSK 74/11, niepubl. oraz z dnia 12 stycznia 2012 r., IV CSK 251/11,
niepubl.). Zgodnie bowiem z art. 250 § 1 k.p.c., jeżeli dokument znajduje się
w aktach organu, o którym mowa w art. 244 § 1, wystarczy przedstawić urzędowo
poświadczony przez ten organ odpis dokumentu. Należy zatem uznać,
że urzędowo poświadczony odpis administracyjnego tytułu wykonawczego może
stanowić podstawę wpisu hipoteki przymusowej w księdze wieczystej. Przyjęcie za
podstawę zaskarżonego postanowienia odmiennego zapatrywania, nie pozwala
skutecznie odeprzeć zarzutów podniesionych w skardze kasacyjnej.
Sąd Okręgowy winien ocenić, czy załączone do wniosku odpisy tytułów
wykonawczych stanowią ich urzędowe odpisy. Zasygnalizowane w tym zakresie
zastrzeżenia (str. 6 uzasadnienia postanowienia) wymagają jednoznacznego
doprecyzowania i wskazania, czy dotyczą one wszystkich tytułów wykonawczych
mających stanowić podstawę wpisu, czy też tylko niektórych z nich. Jeśli waloru
urzędowego odpisu nie można przypisać tylko niektórym z tych dokumentów, to nie
7
stoi to na przeszkodzie częściowemu uwzględnieniu wniosku (zob. postanowienie
z dnia 2 grudnia 2009 r., I CSK 132/09, niepubl.).
Z tych względów Sąd Najwyższy na podstawie art. 39815
§ 1 w związku
z art. 13 § 2 k.p.c. orzekł, jak w sentencji.