Uchwała z dnia 8 marca 2012 r., III CZP 2/12
Sędzia SN Kazimierz Zawada (przewodniczący)
Sędzia SN Mirosław Bączyk
Sędzia SN Dariusz Dończyk (sprawozdawca)
Sąd Najwyższy w sprawie z powództwa Władysława A. przeciwko
Bartłomiejowi P., Władysławowi D., Krystynie D. oraz "P.P." S.A. w W., Oddział w K.
o zapłatę, po rozstrzygnięciu w Izbie Cywilnej na posiedzeniu jawnym w dniu 8
marca 2012 r. zagadnienia prawnego przedstawionego przez Sąd Apelacyjny w
Krakowie postanowieniem z dnia 22 listopada 2011 r.:
„1. Czy dopuszczalne jest zażalenie na postanowienie sądu pierwszej instancji
w przedmiocie przyznania od Skarbu Państwa kosztów nieopłaconej pomocy
prawnej udzielonej stronie z urzędu?
2. w wypadku pozytywnego rozstrzygnięcia zagadnienia prawnego
sformułowanego w punkcie 1,
Czy mając na względzie rodzaj i zawiłość sprawy oraz nakład pracy adwokata
dopuszczalne jest przyznanie adwokatowi od Skarbu Państwa wynagrodzenia za
pomoc prawną udzieloną stronie z urzędu w wysokości niższej niż określona
stawkami minimalnymi ustalonymi w przepisach rozdziału 3 rozporządzenia Ministra
Sprawiedliwości z dnia 28 września 2002 r. w sprawie opłat za czynności
adwokackie oraz ponoszenia przez Skarb Państwa kosztów nieopłaconej pomocy
prawnej udzielonej z urzędu (Dz.U. Nr 163, poz. 1348 ze zm.)?"
podjął uchwałę:
1. Na postanowienie sądu pierwszej instancji w przedmiocie ponoszenia
przez Skarb Państwa kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z
urzędu przysługuje zażalenie pełnomocnikowi ustanowionemu przez sąd.
2. Przyznane adwokatowi ustanowionemu z urzędu od Skarbu Państwa
koszty nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej stronie z urzędu obejmują
opłatę nie niższą od właściwych stawek minimalnych opłat za czynności
adwokackie przed organami wymiaru sprawiedliwości przewidzianych w
rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 września 2002 r. w sprawie
opłat za czynności adwokackie oraz ponoszenia przez Skarb Państwa kosztów
nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu (Dz.U. Nr 163, poz. 1348 ze
zm.).
Uzasadnienie
Sąd Okręgowy w Krakowie postanowieniami wydanymi w trzech sprawach z
powództwa Władysława A. o zapłatę umorzył postępowania oraz przyznał adw.
Annie K. od Skarbu Państwa – Sądu Okręgowego w Krakowie odpowiednio kwotę
2214 zł oraz kwoty po 221,40 zł, obejmujące także stawkę podatku od towarów i
usług, tytułem nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej powodowi z urzędu. W
wymienionych sprawach ustanowiono dla powoda adwokata z urzędu w osobie
adw. Anny K., umorzenie zaś postępowań było wynikiem cofnięcia pozwów jeszcze
przed wyznaczeniem pierwszej rozprawy i doręczeniem pozwanym odpisów
pozwów. Zdaniem Sądu pierwszej instancji, nakład pracy pełnomocnika z urzędu w
pierwszej z wyżej wymienionych spraw uzasadniał przyznanie wynagrodzenia netto
w kwocie 1800 zł na podstawie § 2 ust. 1-3 i § 19 rozporządzenia Ministra
Sprawiedliwości z dnia 28 września 2002 r. w sprawie opłat za czynności
adwokackie oraz ponoszenia przez Skarb Państwa kosztów pomocy prawnej
udzielonej z urzędu (Dz.U. Nr 163, poz. 1348 ze zm. – dalej: „rozporządzenie”), w
pozostałych zaś dwóch sprawach, stosownie do tych samych przepisów,
przyznanie wynagrodzeń netto po 180 zł.
Postanowienia te, w części dotyczącej wynagrodzenia przyznanego
pełnomocnikowi z urzędu, zostały zaskarżone zażaleniami przez pełnomocnika
powoda, który wniósł o ich zmianę przez przyznanie w każdej ze spraw
wynagrodzenia w kwocie 7200 zł netto z należnym podatkiem od towarów i usług.
Rozpoznając zażalenia, Sąd Apelacyjny powziął poważne wątpliwości, którym dał
wyraz w przedstawionych do rozstrzygnięcia zagadnieniach prawnych.
Sąd Najwyższy zważył, co następuje:
Zagadnienie ujęte w punkcie pierwszym było już przedmiotem uchwały Sądu
Najwyższego z dnia 20 maja 2011 r., III CZP 14/11 (OSNC 2012, nr 1, poz. 2), w
której przyjęto, że pełnomocnikowi ustanowionemu przez sąd przysługuje zażalenie
na postanowienie sądu pierwszej instancji rozstrzygające o ponoszonych przez
Skarb Państwa kosztach nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu. Sąd
Najwyższy w obecnym składzie podziela to stanowisko, będące kontynuacją
poglądu wyrażonego w uzasadnieniu uchwały Sądu Najwyższego z dnia 25
czerwca 2009 r., III CZP 36/09 (OSNC 2010, nr 2, poz. 24), w której przesądzono
brak interesu prawnego uczestnika postępowania w zaskarżeniu postanowienia w
przedmiocie wynagrodzenia pełnomocnika z tytułu nieopłaconej pomocy prawnej
udzielonej z urzędu. Jednocześnie przyjęto, że zażalenie takie powinno być, co do
zasady, uznane za dopuszczalne, mimo iż nie zostało ujęte w katalogu postanowień
zawartym w art. 394 § 1 k.p.c., nie ma bowiem jednoznacznych argumentów
uzasadniających odmienne uregulowanie dopuszczalności zażalenia w przedmiocie
wynagrodzenia pełnomocnika z urzędu niż zażalenia na postanowienie w
przedmiocie wynagrodzenia biegłego (art. 394 § 1 pkt 9 k.p.c.). Brak regulacji
dopuszczającej zaskarżenie postanowienia sądu pierwszej instancji w przedmiocie
kosztów pełnomocnika z urzędu powinien zostać wypełniony na podstawie art. 394
§ 1 pkt 9 in fine k.p.c. stosowanego w drodze analogii.
Rozważając dopuszczalność zaskarżenia zażaleniem postanowienia w
przedmiocie ponoszenia przez Skarb Państwa kosztów nieopłaconej pomocy
prawnej udzielonej z urzędu, należy wyraźnie odróżnić sytuację, w której orzeczenie
w tym przedmiocie zawarte jest w postanowieniu sądu pierwszej instancji, od tej, w
której jest ono zawarte w postanowieniu sądu drugiej instancji. W pierwszym
przypadku do zaskarżania postanowień ma zastosowanie art. 394 § 1 k.p.c.,
natomiast w drugim art. 3941
k.p.c., który odrębnie reguluje możliwość zaskarżenia
zażaleniem do Sądu Najwyższego postanowień sądu drugiej instancji. W
szczególności przewiduje on, że zażalenie przysługuje na postanowienie sądu
drugiej instancji co do kosztów procesu, które nie były przedmiotem rozstrzygnięcia
sądu pierwszej instancji (art. 3941
§ 1 pkt 2 k.p.c.). W orzecznictwie Sądu
Najwyższego przyjęto, że niedopuszczalne jest zażalenie do Sądu Najwyższego na
postanowienie sądu drugiej instancji w przedmiocie przyznania od Skarbu Państwa
kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej stronie z urzędu w postępowaniu
apelacyjnym, gdyż obowiązek Skarbu Państwa pokrycia tych kosztów ma charakter
publicznoprawny, który nie jest tożsamy z obowiązkiem pokrycia kosztów procesu,
o którym mowa w art. 98 § 1 k.p.c. W konsekwencji, postanowienie, którego
przedmiotem jest obowiązek pokrycia przez Skarb Państwa kosztów nieopłaconej
pomocy prawnej, nie jest orzeczeniem w przedmiocie kosztów procesu (por.
postanowienia z dnia 14 grudnia 2007 r., III CZ 61/07, "Biletyn SN" 2008, nr 4, s.
12, z dnia 17 listopada 2009 r., III CZ 53/09, OSNC 2010, nr 5, poz. 79 i z dnia 17
czerwca 2010 r., III CZ 20/10, nie publ.). Stanowisko to należy podzielić.
Artykuł 394 § 1 pkt 9 k.p.c. przewiduje możliwość zaskarżenia zażaleniem
postanowienia w przedmiocie zwrotu kosztów. Zwrot kosztów procesu może
nastąpić tylko między stronami, wobec czego pojęcie to należy odnieść do
obowiązku, o którym mowa w art. 98 § 1 k.p.c., według którego strona
przegrywająca sprawę obowiązana jest zwrócić przeciwnikowi na jego żądanie
koszty niezbędne do celowego dochodzenia praw i celowej obrony (koszty
procesu). Do kosztów procesu podlegających rozliczeniu między stronami nie
należą koszty, które nie zostały poniesione przez strony i nie orzeczono o
obowiązku ich ponoszenia przez nie. Koszty sądowe, jeżeli nie są składnikiem
kosztów procesu, stanowią w orzeczeniu kończącym sprawę w instancji przedmiot
odrębnego rozstrzygnięcia, obok orzeczenia o kosztach procesu, gdyż nie stanowią
wtedy przedmiotu rozliczenia między stronami; zachowują charakter
niezaspokojonej należności przysługującej Skarbowi Państwa (por. uzasadnienie
postanowienia Sądu Najwyższego z dnia 3 grudnia 2010 r., I CZ 115/10, OSNC-ZD
2011, nr B, poz. 46).
Do niezbędnych kosztów procesu w sprawie, w której stronę reprezentuje
zawodowy pełnomocnik, zgodnie z art. 98 § 1 i 3 k.p.c., który jest podstawą
rozliczeń między stronami, nie należą koszty nieopłaconej pomocy prawnej
udzielonej z urzędu przyznane od Skarbu Państwa. Jeżeli strona korzystała z
pomocy pełnomocnika z urzędu, koszty nieopłaconej pomocy prawnej stanowią
element rozstrzygnięcia o kosztach procesu jedynie wówczas, gdy zgodnie z
wynikiem sprawy zostały zasądzane bezpośrednio od strony, która przegrała
sprawę, na rzecz strony przeciwnej, która sprawę wygrała i korzystała z pomocy
pełnomocnika z urzędu (por. art. 122 k.p.c.). Ponoszonych przez Skarb Państwa
kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu nie zalicza się także do
kosztów sądowych wymienionych w art. 5 ust. 1 w związku z art. 2 ustawy z dnia 28
lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (jedn. tekst: Dz.U. z 2010
r. Nr 90, poz. 594 ze zm. – dalej: „u.k.s.c.”).
Obowiązek ponoszenia przez Skarb Państwa kosztów nieopłaconej pomocy
prawnej nie podlega regulacji dotyczącej zasad rozliczania kosztów procesu między
stronami ani ustawie o kosztach sądowych w sprawach cywilnych, lecz ma swe
źródło w ustawach ustrojowych regulujących działalność adwokatów i radców
prawnych (por. uchwała Sądu Najwyższego z dnia 5 kwietnia 1991 r., III CZP 22/91,
OSNC 1992, nr 2, poz. 18). W szczególności, w odniesieniu do pomocy prawnej
udzielonej z urzędu przez adwokata, obowiązek ponoszenia przez Skarb Państwa
tych kosztów wynika z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 26 maja 1982 r. – Prawo o
adwokaturze (jedn. tekst: Dz.U. z 2009 r. Nr 146, poz. 1188 ze zm. – dalej:
"Pr.adw."), a wydane na podstawie delegacji zawartej w tej ustawie przepisy
rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 września 2002 r. w sprawie opłat
za czynności adwokackie oraz ponoszenia przez Skarb Państwa kosztów
nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu regulują wysokość należnego z
tego tytułu adwokatowi wynagrodzenia (por. również art. 98 § 4 k.p.c.). Obowiązek
pokrycia przez Skarb Państwa kosztów nieopłaconej pomocy prawnej nie jest więc
obowiązkiem mieszczącym się w formule obowiązku zwrotu kosztów procesu
między stronami, lecz ma charakter publicznoprawny i subsydiarny, gdyż powstaje
dopiero wówczas, gdy egzekucja kosztów zasądzonych od przeciwnika
procesowego strony korzystającej z pomocy prawnej udzielonej z urzędu okazała
się bezskuteczna (por. § 21 rozporządzenia), albo gdy kosztami procesu została
obciążona strona korzystająca z pomocy prawnej z urzędu, czy też jeżeli koszty
procesu zostały stosunkowo rozdzielone lub wzajemnie zniesione, a opłaty z tytułu
udzielonej pomocy prawnej nie zostały zapłacone w całości lub w części (§ 20
rozporządzenia).
Niemożność zaskarżenia zażaleniem postanowienia sądu drugiej instancji w
przedmiocie obowiązku pokrycia przez Skarb Państwa kosztów nieopłaconej
pomocy prawnej udzielonej stronie z urzędu nie eliminuje możliwości przyjęcia, że
takie zażalenie jest dopuszczalne od postanowienia sądu pierwszej instancji.
Artykuł 394 § 1 pkt 9 in fine k.p.c. przewiduje możliwość zaskarżenia zażaleniem
postanowienia o wynagrodzeniu biegłego. Uwzględniając, że ustawodawca dopuścił
możliwość zaskarżenia zażaleniem postanowienia o wynagrodzeniu biegłego, a
pominął możliwość zaskarżenia zażaleniem postanowienia o przyznaniu
wynagrodzenia od Skarbu Państwa pełnomocnikowi z urzędu, uzasadniony jest
wniosek, iż pominięcie to nie było zabiegiem zamierzonym. W każdym z tych
przypadków orzeczenie dotyczy wynagrodzenia należnego podmiotom niebędących
stronami postępowania, za wykonanie usługi zleconej przez sąd jako organ władzy
państwowej. W obu rozważanych przypadkach obowiązek zapłaty wynagrodzenia
przez Skarb Państwa ma charakter publicznoprawny, a wysokość należnego
wynagrodzenia jest kształtowana jednostronnie orzeczeniem sądu na podstawie
odpowiednich przepisów regulujących wysokość tych wynagrodzeń. Orzeczenia w
tych przedmiotach dotykają bezpośrednio sfery majątkowej obu podmiotów w
następstwie wykonania przez nich obowiązku publicznoprawnego (por. art. 280
k.p.c. oraz art. 28 Prawa o adwokaturze) ograniczającego możliwość wykonywania
przez nich innych czynności zarobkowych, a tym samym ingerujących w
gwarantowaną przez Konstytucję wolność wykonywania działalności gospodarczej
(art. 22 ust. 1 Konstytucji). Z tych przyczyn sytuacja obu podmiotów jest podobna i
niezrozumiałe byłoby zróżnicowanie przez ustawodawcę ich sytuacji prawnej w
zakresie możliwości zaskarżenia postanowienia w przedmiocie przyznanego im
przez sąd wynagrodzenia.
Należy mieć także na względzie szeroko ujęty argument systemowy.
Wprawdzie postępowanie cywilne zawiera odrębne rozwiązania od postępowania
karnego, jednakże nie można pominąć okoliczności, że także w tym postępowaniu
na podstawie tych samych przepisów – zawartych w art. 29 ust. 1 Prawa o
adwokaturze oraz w rozporządzeniu wykonawczym – przyznawane jest adwokatowi
wynagrodzenie za pomoc prawną udzieloną z urzędu. W postępowaniu karnym nie
budzi wątpliwości możliwość zaskarżenia zażaleniem postanowienia w przedmiocie
ponoszenia przez Skarb Państwa kosztów nieopłaconej przez strony pomocy
prawnej udzielonej z urzędu przez adwokatów (por. art. 626 § 3 w związku z art.
616 § 2 pkt 2 i art. 618 § 1 pkt 11 k.p.k.). Argumenty te uzasadniają wniosek, że
dopuszczalne jest zażalenie na postanowienie sądu pierwszej instancji, którego
przedmiotem jest ponoszenie przez Skarb Państwa kosztów nieopłaconej pomocy
prawnej udzielonej z urzędu na podstawie art. 394 § 1 pkt 9 in fine k.p.c.
stosowanego w drodze analogii.
Za takim stanowiskiem przemawia dodatkowo okoliczność, że dopuszczalność
zażaleń na podstawie stosowanych w drodze analogii przepisów (odpowiednio art.
394 § 1 pkt 9 k.p.c. oraz art. 165 ust. 4 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. – Prawo
upadłościowe i naprawcze, Dz.U. Nr 60, poz. 535 ze zm.) przyjęto także w innych
podobnych sytuacjach dotyczących postanowienia w przedmiocie odmowy
przyznania należności związanych ze stawiennictwem świadka (por. uchwała Sądu
Najwyższego z dnia 6 grudnia 1988 r., III CZP 95/88, OSNC 1989, nr 12, poz. 203)
oraz postanowienia sądu rejestrowego w przedmiocie wynagrodzenia likwidatora
spółki jawnej, ustanowionego przez sąd (uchwała Sądu Najwyższego z dnia 20
listopada 2008 r., III CZP 111/08, OSNC 2009, nr 10, poz. 138).
Dopuszczając możliwość zaskarżenia zażaleniem postanowienia sądu
pierwszej instancji, którego przedmiotem jest ponoszenie przez Skarb Państwa
kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej przez adwokata ustanowionego z
urzędu, należy uściślić, że może być ono wniesione jedynie przez pełnomocnika.
Sama strona, reprezentowana przez pełnomocnika z urzędu, nie ma interesu
prawnego w zaskarżeniu tego postanowienia, które nie narusza w żaden sposób jej
sfery prawnej (por. uzasadnienie uchwały Sądu Najwyższego z dnia 25 czerwca
2009 r., III CZP 36/09).
Obowiązek pokrycia przez Skarb Państwa kosztów nieopłaconej pomocy
prawnej udzielonej stronie przez adwokata ustanowionego z urzędu wynika z art. 29
ust. 1 Pr.adw. Na podstawie delegacji zawartej w art. 29 ust. 2 Pr.adw. szczegółowe
zasady ponoszenia tych kosztów z uwzględnieniem sposobu ich ustalania,
wydatków stanowiących podstawę ich ustalania oraz maksymalnej wysokości opłat
za udzieloną pomoc, określa rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 28
września 2002 r. w sprawie opłat za czynności adwokackie oraz ponoszenia przez
Skarb Państwa kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu. Według
§ 19 pkt 1 rozporządzenia, koszty pomocy prawnej ponoszone przez Skarb
Państwa obejmują opłatę w wysokości nie wyższej niż 150% stawek minimalnych, o
których mowa w rozdziałach 3-5. Ograniczenie się wyłącznie do wykładni logiczno-
językowej § 19 pkt 1 rozporządzenia uzasadniałoby przyjęcie, że przepis ten
pozwala sądowi zasądzić opłatę za nieopłaconą pomoc prawną także poniżej
stawek minimalnych, o których mowa w tym przepisie, gdyż limituje on jedynie
górną granicę tych opłat. Należy jednak uwzględnić, że § 19 pkt 1 rozporządzenia
nie zawiera pełnej regulacji dotyczącej opłaty zasądzanej na rzecz adwokata z
tytułu nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu. Do opłaty przewidzianej w
§ 19 pkt 1 rozporządzenia ma także zastosowanie § 2 rozporządzenia, zgodnie
bowiem z § 2 ust. 3 rozporządzenia, w sprawach, w których strona korzysta z
pomocy prawnej udzielonej przez adwokata ustanowionego z urzędu, opłaty, o
których mowa w ust. 1, sąd podwyższa o stawkę podatku od towarów i usług
przewidzianą dla tego rodzaju czynności w przepisach o podatku od towarów i
usług, obowiązującą w dniu orzekania o tych opłatach. Z przepisu tego wynika więc
jednoznacznie, że opłata za pomoc prawną udzieloną z urzędu jest zarazem opłatą,
o której mowa w § 2 ust. 1 rozporządzenia. W konsekwencji, do opłaty tej mają
zastosowanie także zasady określone w § 2 ust. 1 i 2 z modyfikacją wynikającą z §
19 pkt 1 rozporządzenia.
Zgodnie z § 2 ust. 1, zasądzając opłatę za czynności adwokata z tytułu
zastępstwa prawnego, sąd bierze pod uwagę niezbędny nakład pracy adwokata, a
także charakter sprawy i wkład pracy adwokata w przyczynienie się do jej
wyjaśnienia i rozstrzygnięcia. Zwrot „zasądzając opłatę za czynności adwokata z
tytułu zastępstwa prawnego” odnosi się więc zarówno do zasądzenia opłaty jako
składnika kosztów procesu, o których mowa w art. 98 § 1 i 3 k.p.c., rozliczanych
między stronami, jak również do zasądzenia opłaty na rzecz adwokata od Skarbu
Państwa tytułem nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu. Podstawę
zasądzenia opłaty, zgodnie z § 2 ust. 2 zdanie pierwsze rozporządzenia, stanowią
stawki minimalne określone w rozdziałach 3-5. Przepis zawarty w § 19 pkt 1
rozporządzenia modyfikuje jedynie regułę zawartą w § 2 ust. 2 zdanie drugie
rozporządzenia, że opłata ta nie może być wyższa niż sześciokrotna stawka
minimalna ani przekraczać wartości przedmiotu sprawy. Podwyższenie opłaty do
sześciokrotności stawki minimalnej może więc mieć miejsce jedynie w odniesieniu
do opłaty uwzględnianej w ramach rozliczenia kosztów procesu między stronami. W
odniesieniu do opłaty zasądzanej od Skarbu Państwa za nieopłaconą pomoc
prawną udzieloną z urzędu przez adwokata nie może ona być wyższa od 150%
stawki minimalnej. Z tych względów kryteria określone w § 2 ust. 1 rozporządzenia,
mają znaczenie dla określenia wysokości opłaty ponoszonej przez Skarb Państwa
za pomoc prawną udzieloną przez adwokata z urzędu w granicach pomiędzy opłatą
wynikającą z zastosowania właściwych stawek minimalnych a opłatą podwyższoną
do 150% tych stawek.
Stanowisko, że podstawę zasądzenia opłaty, o której mowa w § 19 pkt 1
rozporządzenia, stanowią – zgodnie z § 2 ust. 2 zdanie pierwsze rozporządzenia –
stawki minimalne (a nie kwota poniżej tych stawek) potwierdzają dodatkowe
argumenty. Z § 20 rozporządzenia wynika, że wniosek o przyznanie kosztów
nieopłaconej pomocy prawnej powinien zawierać oświadczenie adwokata, że opłaty
nie zostały zapłacone w całości lub w części. Oświadczenie adwokata odnosi się
więc do konkretnych opłat, które wynikają z przepisów tego rozporządzenia, a nie
jedynie ogólnie ujętego obowiązku pokrycia przez Skarb Państwa kosztów
nieopłaconej pomocy prawnej. Ponadto, zgodnie z § 21 rozporządzenia, w sprawie
cywilnej, w której kosztami procesu został obciążony przeciwnik procesowy strony
korzystającej z pomocy udzielonej przez adwokata ustanowionego z urzędu, koszty,
o których mowa w § 19, sąd przyznaje po wykazaniu bezskuteczności ich egzekucji.
W takiej sytuacji, podstawą obciążenia kosztami nieopłaconej pomocy prawnej
udzielonej z urzędu przeciwnika strony korzystającej z pomocy prawnej z urzędu
jest – zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia – opłata, której podstawę stanowi
odpowiednia stawka minimalna. Charakter tych stawek jest tego rodzaju, że
stanowią one minimalne wynagrodzenie przewidziane za pomoc prawną udzieloną
przez adwokatów przed organami wymiaru sprawiedliwości (por. uchwała Sądu
Najwyższego z dnia 24 lipca 2009 r., I PZP 3/09, OSNP 2010, nr 7-8, poz. 83,
wyrok Sądu Najwyższego z dnia 11 sierpnia 2011 r., I CSK 611/10, nie publ.).
Ze względu na taki charakter prawny stawek minimalnych nie ma argumentów
aksjologicznych uzasadniających zasądzenie od Skarbu Państwa za pomoc prawną
udzieloną przez adwokata z urzędu opłaty niższej od stawek minimalnych.
Wprawdzie obowiązek świadczenia pomocy prawnej z urzędu jest obowiązkiem
publicznoprawnym adwokatów (por. art. 28 Prawa o adwokaturze), zapewniającym
prawidłowe funkcjonowanie wymiaru sprawiedliwości przez zapewnienie realizacji
prawa obywateli do sądu oraz do równego traktowania (art. 45 ust. 1 i art. 32
Konstytucji), jednakże jego wykonywanie ma charakter odpłatny (art. 29 Pr.adw.).
Zajęte stanowisko potwierdza także § 3 ust. 2 rozporządzenia, według którego w
przypadkach szczególnie uzasadnionych, gdy przemawia za tym sytuacja
majątkowa lub rodzinna klienta albo rodzaj sprawy, adwokat może ustalić stawkę
opłaty niższą niż stawka minimalna albo zrezygnować z opłaty w całości. W
przypadkach, o których mowa w ust. 2, sąd może odpowiednio zasądzić koszty
zastępstwa w wysokości ustalonej przez adwokata.
Przepisy zawarte w § 3 rozporządzenia, w tym więc zawarte w § 3 ust. 1
kryteria obniżenia wysokości wynagrodzenia, dotyczą tylko opłat ustalanych w
umowie pomiędzy klientem a adwokatem. Warunkiem zasądzenia kosztów za
pomoc prawną udzieloną przez adwokata w wysokości niższej od stawek
minimalnych jest nie tylko wystąpienie szczególnie uzasadnionego przypadku,
według kryteriów określonych w § 3 ust. 2 rozporządzenia, ale również
wcześniejsze zawarcie, za zgodą adwokata, umowy z klientem przewidującej
stawkę opłaty niższą od stawki minimalnej. Regulacja ta nie dotyczy więc wysokości
opłaty ustalanej za pomoc prawną udzieloną przez adwokata z urzędu, do której ma
zastosowanie jedynie § 19 pkt 1 w związku z § 2 rozporządzenia.
Ubocznie należy zauważyć, że w § 3 ust. 1 rozporządzenia przewidziano
kryteria, które należy uwzględnić przy ustalaniu wysokości wynagrodzenia
adwokata za pomoc prawną w umowie (rodzaj i stopień zawiłości sprawy oraz
wymagany nakład pracy adwokata), natomiast, według § 3 ust. 2 rozporządzenia,
za ustaleniem stawki opłaty niższej niż stawka minimalna przemawiać może
sytuacja majątkowa lub rodzinna klienta albo rodzaj sprawy, nie zaś wymagany
nakład pracy adwokata, a więc tego rodzaju okoliczność, która była jedną z
przyczyn poważnych wątpliwości interpretacyjnych Sądu Apelacyjnego.
Należy przy tym wyraźnie podkreślić, że zasada, iż wysokość wynagrodzenia
za pomoc prawną udzieloną z urzędu nie może być niższa od wysokości stawek
minimalnych opłat za czynności adwokackie przewidzianych w rozdziałach 3-5
rozporządzenia nie dotyczy sytuacji, w której pomoc prawna została udzielona
niezgodnie z zasadami profesjonalizmu (por. postanowienia Sądu Najwyższego: z
dnia 14 sierpnia 1997 r., II CZ 88/97, OSNC 1998, nr 3, poz. 40, z dnia 12 lutego
1999 r., II CKN 341/98, OSNC 1999, nr 6, poz. 123, z dnia 20 września 2007 r., II
CZ 69/07, OSNC 2008, nr 3, poz. 41, z dnia 11 maja 2011 r., II CSK 699/10, OSNC-
ZD 2011, nr C, poz. 72) albo gdy pomoc prawna nie została w ogóle udzielona.
Subsydiarny obowiązek poniesienia przez Skarb Państwa kosztów nieopłaconej
pomocy prawnej udzielonej z urzędu dotyczy pomocy faktycznej udzielonej, nie jest
więc następstwem samego ustanowienia przez sąd pełnomocnika z urzędu oraz
gotowości pełnomocnika do jej świadczenia. Udzielenie pomocy prawnej wiąże się
więc z koniecznością podjęcia przez ustanowionego pełnomocnika z urzędu
odpowiednich czynności składających się na udzielenie pomocy prawnej przed
organami wymiaru sprawiedliwości takich jak udzielenie właściwej porady prawnej
stronie, zapoznanie się z aktami sprawy, opracowanie pism procesowych oraz
udział w posiedzeniu sądu (por. uzasadnienie postanowienia Sądu Najwyższego z
dnia 24 maja 2005 r., I KZP 15/05, OSNKW 2005, nr 7-8, poz. 60). Nie jest więc
wyłączona sytuacja, że po ustanowieniu pełnomocnika z urzędu – z przyczyn
niezależnych albo zależnych od stron postępowania – odpadnie konieczność
udzielenia takiej pomocy prawnej, a tym samym nie powstanie obowiązek Skarbu
Państwa pokrycia kosztów pomocy prawnej, która faktycznie nie została udzielona.
Oceny tej należy dokonać przy uwzględnieniu konkretnych okoliczności danej
sprawy.
Z tych względów Sąd Najwyższy podjął uchwałę, jak na wstępie (art. 390
k.p.c.).